Drukuj Powrót do artykułu

40 proc. Polaków więcej myśli o sensie życia, tylko 7 proc. częściej się modli

23 kwietnia 2020 | 04:00 | tk | Warszawa Ⓒ Ⓟ

Sample Fot. Grant Whitty / Unsplash

Aż 38% Polaków przyznaje z głębokim przekonaniem, że obecny okres spowodował u nich refleksję nad sensem życia. 29% z takim samym, głębokim odczuciem deklaruje, że to wiara w Boga pomaga przeżyć pandemię. Takie wyniki przyniosło badanie przeprowadzone wśród czytelników portalu Onet.pl. Jednak takie refleksje tylko częściowo przekładają się na praktyki religijne: tylko 7% Polaków obecnie więcej się modli a 17% deklaruje, że zamierza.

Aż 43% z nas absolutnie wierzy, że pandemia ujawniła bezradność człowieka wobec natury. 81% badanych zadeklarowało (67% z głębokim przekonaniem), że to rodzina jest dla nich opoką w okresie epidemii. „W naszej kulturze, jak widać, na rodzinę możemy liczyć w każdej sytuacji. To zdaje się jest wynik bez precedensu w skali Europy. Nasze społeczeństwo zawsze charakteryzowało się silnymi więzami rodzinnymi ale w godzinie próby te więzy stają się, jak sądzimy, jeszcze silniejsze” – zwraca uwagę analityk badań.

Aż 67% społeczeństwa jest pewne, że otrzyma pomoc od swojej rodziny. Badania dowodzą, że ani organizacje kościelne (3%) ani lokalne władze (8%) nie wzbudzają z głębokim przekonaniem poczucia zaufania czy poczucia bezpieczeństwa. Czytelnicy Onetu nie są przekonani, że z tej strony można liczyć na pomoc w chwili epidemii. Zdecydowanie większą nadzieję pokładamy w pomocy sąsiedzkiej: głębokie przekonanie, że może na nią liczyć zadeklarowało 25% badanych.

„Te badania dowodzą, że skutki epidemii dotykają najgłębszych podstaw tożsamości człowieka. Dotykają kwestii wpływających na to, jakie wartości przyjmujemy i w jakim kierunku kształtujemy nasze życie – ocenia ks. dr Wojciech Sadłoń, Dyrektor Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego (ISKK). – Epidemia przekonuje, że jako ludzie nie jesteśmy samowystarczalni. Za poczuciem bezradności i ograniczenia może pojawić się większa potrzeba szukania transcendencji. Warto jednak pamiętać, że świat ludzkich wartości zmienia się bardzo powoli” – dodaje szef ISKK.

Badania pokazały, że grupą wiekową najbardziej skłonną do refleksji nad sensem życia w obliczu pandemii nie są seniorzy ale osoby najmłodsze, w wieku 18-24. Aż 44% osób poniżej 24 roku życia więcej myśli o sensie egzystencji podczas szalejącej pandemii.

Ks. Wojciech Sadłoń zauważa, że społeczeństwo polskie pod względem religijności staje w obliczu koronawirusa zupełnie w innej sytuacji niż zachodnie społeczeństwa, bowiem religijność Polaków jest nieporównywalnie wyższa niż np. Hiszpanów, Niemców czy Francuzów.

„W takiej perspektywie, poszukiwanie sensu życia może ożywić lub pobudzić religijność ograniczoną wyłącznie do powierzchownej wiedzy przekazywanej np. na lekcjach religii. Ponadto warto też pamiętać, że polski katolicyzm okazywał się szczególnie sprawczy właśnie w momentach zagrożenia oraz różnych form społecznego ograniczenia” – zaznacza dyrektor ISKK.

Badanie przeprowadzono w dniach 11-14 kwietnia na liczącej 1304 osoby reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski.

Sondaż „Smart test COVID-19 Fever” zrealizowany został przez Neurohm, Bradconsulting i Onet.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.