Drukuj Powrót do artykułu

Bydgoszcz: konferencja „Sakrament małżeństwa we współczesnej debacie teologicznejˮ

23 września 2015 | 15:34 | jm Ⓒ Ⓟ

„Sakrament małżeństwa we współczesnej debacie teologicznejˮ – to temat konferencji naukowej, która od 21 do 23 września odbywała się w Bydgoszczy. Jej organizatorem było Towarzystwo Teologów Dogmatyków. Wykłady wygłosili: abp Stanisław Gądecki, ks. dr Grzegorz Strzelczyk, ks. prof. Jan Słomka, ks. prof. Ryszard Sztychmiler, ks. prof. Janusz Mariańki oraz ks. dr hab. Grzegorz Barth.

– Synod Biskupów na temat małżeństwa i rodziny, obradujący w październiku ubiegłego roku w Rzymie, stał się w środowisku kościelnym impulsem ożywiającym dyskusję wokół chrześcijańskiej wizji małżeństwa i rodziny – zauważył ks. dr hab. Grzegorz Barth.

Członek zarządu Towarzystwa Teologów Dogmatyków oraz pracownik Katedry Personalizmu Chrześcijańskiego KUL dodał, że komentarze, opinie, a nawet kontrowersje towarzyszące obradom synodalnym, ukazały, jak bardzo spolaryzowane są stanowiska na temat rozumienia i znaczenia sakramentalności małżeństwa. – Wśród licznych postulatów posynodalnych pojawiły się sugestie, aby właśnie teologowie – dogmatycy podjęli się nowego przemyślenia istoty sakramentu małżeństwa w kontekście przemian i doświadczeń społeczno-kulturowych, na które wskazał synod. Dlatego wychodząc naprzeciw zgłaszanym propozycjom, towarzystwo zorganizowało konferencję naukową, poświęconą rozumieniu sakramentalności małżeństwa – podkreślił kapłan.

Ksiądz dr hab. Grzegorz Barth rozpatrywał sakramentalność małżeństwa w relacji do Eucharystii. – Ta relacja jest bardzo istotna. Przede wszystkim w każdym z tych sakramentów działa ten sam Chrystus. Każdy z tych sakramentów jest symbolem wiernej i wyłącznej miłości Boga do człowieka. W jednym i drugim sakramencie widzimy, że Chrystus uczy nas tego, czym jest ta miłość dla drugiej osoby. Należy także pamiętać, że Eucharystia jest szkołą miłości ofiarnej dla małżonków – stwierdził duchowny.

Ksiądz dr Grzegorz Strzelczyk z Katowic mówił o teologii sakramentu małżeństwa, o jej pytaniach i deficytach w kontekście współczesności. Zatrzymał się m.in. nad kwestiami związanymi z rozwojem doktryny o sakramencie małżeństwa, a tym samym – jak zauważył – nad pewną niespójnością pomiędzy teologią sakramentu małżeństwa a prawem kanonicznym. – Dyskusja jest niezbędna, ponieważ małżeństwo jest doświadczeniem zdecydowanej większości wiernych. Sytuacja kulturowa na tyle się zmieniła, że to, co było oczywistością dla poprzedniego pokolenia, przestaje być tym samym dla nowego. I teraz jeśli Kościół chce w osobach wierzących utrzymać świadomość wartości tego sakramentu, musi także podać nowe uzasadnienia. Pokazać, czym jest katolicka nauka o małżeństwie – powiedział.

Ksiądz prof. Janusz Mariański zauważył, że przemiany społeczne i kulturowe w Polsce nie zniszczyły i nie wykorzeniły z ludzkiej świadomości sakralnego wymiaru małżeństwa i rodziny. Dodał również, że ujawnia się on w jakiejś formie, jednak co najwyżej u połowy katolików zawierających sakramentalny związek małżeński. – Rodzina jest w Polsce w dalszym ciągu lokowana na pierwszym miejscu w hierarchii wartości uznawanych za najważniejsze w życiu. Większość społeczeństwa polskiego akceptuje model rodziny złożonej z rodziców i dzieci, opowiada się za małżeństwem usankcjonowanym religijnie – powiedział socjolog.

Według wykładowcy Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, nie sposób jednak nie zauważyć, że wzrasta aprobata rozwodów, związków kohabitacyjnych, stosowania środków antykoncepcyjnych, ale zmniejsza się akceptacja dla aborcji. – Istnieją silne prądy polityczne i kulturowe usiłujące zmienić definicję małżeństwa. Dzieci nie traktuje się jako dar, lecz jako zaplanowany wybór techniki reprodukcyjnej, a odmawianie prawa parom homoseksualnym do bycia uznanym za małżeństwo i rodzinę uznaje się za przejaw dyskryminacji – dodał.

Zgodnie z przewidywaniami – jak zauważył ks. prof. Mariański – rozumienie sakramentalnego charakteru małżeństwa sytuuje się na niskim poziomie. Znaczący jest także rozdźwięk pomiędzy moralno-religijnym nauczaniem Kościoła katolickiego na temat osób żyjących w związkach małżeńskich nieuregulowanych wobec Kościoła, a postawami katolików. – Z socjologicznego punktu widzenia są możliwe trzy rozwiązania istniejących konfliktów i napięć. Albo modernizacja doktryny moralnej Kościoła, albo reorientacja postaw moralnych ludzi wierzących, albo dalsze nasilanie się postaw dystansowanych wobec Kościoła, a nawet przyspieszenie procesów laicyzacyjnych w społeczeństwie. Dla Kościoła jest możliwa do przyjęcia tylko ta druga strategia działania, czyli nowa ewangelizacja – zakończył.

Z kolei Przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski abp Stanisław Gądecki odniósł się m.in. do oczekiwań i perspektyw związanych z Synodem Biskupów na temat rodziny. – Jestem przekonany, że większość ludzi w naszym kraju chce utrzymania nauczania dotyczącego kwestii nierozerwalności małżeństwa, które jest zgodne z Ewangelią Chrystusową. Gdyby wprowadzono to, co było postulowane przez niektórych ojców synodalnych podczas poprzedniej sesji, czyli Komunia święta dla rozwiedzionych żyjących w ponownych związkach cywilnych, zaprzeczałoby to samej Ewangelii. Akceptowałoby cudzołóstwo, a jednocześnie partycypację w Komunii świętej, która jest wyrazem życia w łasce uświęcającej – podkreślił.

Metropolita poznański zauważył, że ludzie pragną umocnienia rodziny, także umocnienia duszpasterstwa rodzin. – Jak widzimy, ze strony prawodawstwa cywilnego rodzina wciąż doznaje poważnych ciosów. Potrzebne jest zatem bardzo mocne wsparcie ze strony Kościoła. Zatem oprócz tego, co jest już praktykowane – chodzi o przygotowanie do małżeństwa – należy myśleć o drugim etapie, czyli o różnych formach duszpasterstwa, które powinno towarzyszyć małżonkom już po zawarciu sakramentu, przez całe ich wspólne życie. Trzeba pomyśleć, w jaki sposób najpierw przygotować, a potem zaangażować większą liczbę osób świeckich – małżonków – którzy, mając doświadczenie życia chrześcijańskiego, będą służyć wsparciem innym. Ich świadectwo jest przecież dużo bardziej przekonujące niż najpiękniejsze choćby słowa, które wypowiadają kapłani – dodał abp Stanisław Gądecki.

Debata została usytuowana w szerokim horyzoncie: historycznym, kanonicznym, społecznym i teologicznym. Próba nakreślenia obszaru problemowego konferencyjnej debaty pokazała, że nie można przemilczeć ważnych, czasem trudnych zagadnień.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.