Drukuj Powrót do artykułu

Kielce: wystawa fotografii z beatyfikacji i kanonizacji św. Jana Pawła II

28 kwietnia 2015 | 09:57 | dziar Ⓒ Ⓟ

„Paweł Opaliński: Poruszeni – zapis transcendentalny” – wyjątkowa wystawa zbioru fotografii nagradzanych na konkursach międzynarodowych, tworzących artystyczną narrację o beatyfikacji i kanonizacji św. Jana Pawła II w Rzymie, została dzisiaj otwarta w Muzeum Diecezjalnym w Kielcach, z udziałem bardzo wielu gości, w tym biskupów kieleckich oraz autora zdjęć.

Zamysł projektu powstał w 2006 r., tuż po śmierci Jana Pawła II – w czasie pierwszej wizyty autora, Piotra Opalińskiego, w Watykanie. Nakreślony wówczas scenariusz Opaliński systematycznie uzupełniał o zdjęcia wykonywane w czasie wizyt kolejnych, tak by powstała spójna, fotograficzna opowieść o emocjach towarzyszących wydarzeniom związanym ze św. Janem Pawłem II, głównie beatyfikacji i kanonizacji.
Podczas wernisażu autor opowiadał o koncepcji prezentacji zdjęć, dzięki której narracja wystawy podzielona została na mniejsze, opatrzone własnymi tytułami i stanowiące oddzielne opowiadania sekwencje. Wyjaśniał ideę świadomie nieostrych fotografii, które zmuszają odbiorcę do własnej interpretacji oraz sposobu ich wykonania. Efekt „zamazania” Opaliński uzyskiwał poprzez np. gwałtowne skręcanie i poruszanie obiektywu, albo „chuchanie” na obiektyw, a potem przecieranie w nim niewielkiego otworu.

Ks. dr Paweł Tkaczyk, dyrektor Muzeum Diecezjalnego i pomysłodawca wystawy, we wstępie do towarzyszącego jej albumu, wydanego przez „Jedność”, napisał m.in.: „Drżenie ręki, nieodpowiedni ruch aparatem albo złe ustawienie soczewek obiektywu potrafią zepsuć efekty nawet najlepszej kompozycji. Nieostre lub poruszone zdjęcie jest zmorą każdego amatora i zawodowca. Znakomity kielecki fotografik Paweł Opaliński uczynił jednak z tej wady fotograficzną doskonałość. Sprawił, że stała się ona metodą artystycznego wyrazu, pozwalającą na oddanie emocji, wrażeń, wewnętrznych doświadczeń i przemyśleń, których w żaden inny sposób nie można wyrazić”.

Wystawę stanowiącą artystyczny zapis „odchodzenia do Domu Ojca”, symbolicznie otwiera portret Jana Pawła II przy Ścianie Płaczu w Jerozolimie.
Dwie części z cyklu wystawy: „Photosacrum” i „The Babel’s Tower – postscriptum” prezentowane były w ubiegłym roku w Los Angeles, gdzie zostały nagrodzone honorowymi wyróżnieniami w International Photo Awards – jednym z największych konkursów fotograficznych świata. Pozostałe prace prezentowane są publicznie po raz pierwszy.

Wystawę zwiedzali biskupi kieleccy: bp Jan Piotrowski i bp Marian Florczyk. Bp Piotrowski stwierdził, że podziwia kunszt i pracowitość artysty; podkreślił, że ma świadomość, ile trudu wymaga wykonanie tak doskonałych zdjęć, z których często „dopiero ostatnie bywa najlepsze”.

W wernisażu uczestniczyli m.in. przedstawiciele instytucji kultury, krytycy sztuki, młodzież szkolna.

Paweł Opaliński urodził się 23 lutego 1967 roku w Kielcach, jest absolwentem Wydziału Grafiki i Malarstwa ASP w Łodzi. Dyplom z wyróżnieniem uzyskał w pracowni projektowania grafiki wydawniczej. Doktorat w łódzkiej ASP obronił w 2011 roku. Opaliński jest autorem kampanii reklamowych i projektów graficznych wielu publikacji – w tym kilkunastu layoutów prasowych, ilustratorem
i fotografikiem. Członek ZPAF od 2008 roku, za twórczość fotograficzną otrzymał szereg nagród i wyróżnień, w tym siedmiokrotnie wyróżnienia honorowe International Photo Awards/USA (dokument), Monochrome Awards/UK (portret) oraz związane z krajobrazem polskim: dwukrotnie Grand Prix konkursu im. Jana Sunderlanda i Grand Prix Biennale Fotografii Górskiej.
Twórczość projektową i fotograficzną dzieli z pracą dydaktyczną.

Od 2010 związany jest z Instytutem Sztuk Pięknych Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach. Od 2011 r. pracuje również na stanowisku adiunkta na Wydziale Sztuk Pięknych i Projektowych WSINF w Łodzi, gdzie prowadzi autorską pracownię fotografii. W uczelniach artystycznych w Polsce prowadzi wykłady na temat projektowania i grafiki cyfrowej. W latach 2011-2014 pełnił funkcje wiceprezesa Zarządu Okręgu Świętokrzyskiego Związku Polskich Artystów Fotografików w Kielcach i członka Rady Artystycznej ZPAF w Warszawie.

Partnerami wystawy prezentowanej w Muzeum Diecezjalnym w Kielcach są: Instytut Kultury Regionalnej i Dziedzictwa Narodowego ENKOLPION oraz Stowarzyszenie na rzecz Ochrony i Promocji Sztuki Sakralnej „Ars Sacra”.
Patronat artystyczny nad wystawą objął Związek Polskich Artystów Fotografików. Wystawa będzie dostępna w Muzeum Diecezjalnym do 31 sierpnia 2015 roku.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.