Drukuj Powrót do artykułu

Warszawa: Msza i spotkanie chrześcijańsko-żydowskie z okazji Dnia Judaizmu

18 stycznia 2015 | 20:52 | tk / js Ⓒ Ⓟ

Mszę św. „o uproszenie miłości” odprawiono dziś w stołecznym kościele środowisk twórczych z okazji warszawskich obchodów Dnia Judaizmu. Po liturgii, podczas kolejnej edycji „Bliskich spotkań chrześcijan i Żydów”, wspólnie komentowano psalmy. Obydwie strony podkreślały też znaczenie „Apelu o upamiętnienie Żydów, naszych współobywateli i sąsiadów”, które kilka dni temu wydał Komitet ds. Dialogu z Judaizmem KEP.

„Sięgamy do korzeni naszej wiary chcąc je odkryć i dziękować za nie Bogu” – powiedział na początku Mszy św. ks. Grzegorz Michalczyk, krajowy duszpasterz środowisk twórczych.

Liturgii przewodniczył bp Rafał Markowski, który powiedział w homilii, że chociaż Kościół nie rezygnuje z prawdy, że to właśnie w Chrystusie dokonała się pełnia objawienia Boga, to jednocześnie Kościół poszukuje i odnajduje ziarna prawdy, obecne w różnych religiach.

Postawa otwartości i szacunku wobec ludzi innych religii jest jak najbardziej uzasadniona, bowiem, jak powiada Sobór Watykański II, Bóg pragnie zbawienia każdego człowieka – przypomniał kaznodzieja. Dodał, że ludzie różnych religii tworzą jedną wielką rodzinę ludzką, rodzina zaś powinna cechować się tolerancją i wzajemnym szacunkiem.

„Każdy człowiek jest nastawiony na poszukiwanie w swoim życiu jego najgłębszego sensu i ostatecznego celu; na poszukiwanie sensu miłości, cierpienia i śmierci” – zaznaczył biskup pomocniczy archidiecezji warszawskiej.

Odnosząc się do islamskiego ataku w Paryżu i akcji odwetowych środowisk muzułmańskich bp Markowski polemizował z tezą jakoby we współczesnym świecie toczyła się wojna religijna. Ocenił, że jest to raczej efekt tego, iż Boga próbuje się marginalizować i wyrugować z życia publicznego. „Owszem, toczy się wojna: między cywilizacją, która tego Boga pragnie i cywilizacją, która pragnie Go zabić” – stwierdził kaznodzieja.

Bp Markowski wyraził ubolewanie, że obecne emocje podsyca się w imię wolności twierdząc, że to wolność domaga się tego typu konfrontacji. „Wolność jest dana człowiekowi i jest miarą jego wielkości i godności. Wolność jest prawem niezbywalnym ale za wolnością musi iść poczucie odpowiedzialności” – mówił warszawski biskup pomocniczy. Dodał, że wolności można używać do budowania ale też do niszczenia.

Podczas Mszy św. wznoszono modlitwę za chrześcijan „aby byli otwarci na religijny dialog z wyznawcami judaizmu w duchu wzajemnej akceptacji i poszanowania”. Modlono się także za Żydów, „aby wobec ludzi doświadczanych niewiara i grzechem byli odważnymi świadkami prawdziwego i jedynego Boga – źródła życia, nieśmiertelności i wiecznego zbawienia”.

Proszono też Boga, „aby tragedia zagłady Żydów przemieniała serca i umysły tych, którzy nie dostrzegają sensu religijnego dialogu, w celu budowania chrześcijańsko-żydowskiego braterstwa”.

Po Mszy św. podczas kolejnej edycji „Bliskich spotkań chrześcijan i Żydów” przedstawiciele obydwu religii wskazywali na znaczenie „Apelu o upamiętnienie Żydów, naszych współobywateli i sąsiadów”, które kilka dni temu wydał Komitet ds. Dialogu z Judaizmem KEP. „To dokument o wielkim znaczeniu” – mówił Bogdan Białek współprzewodniczący Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów. Wyraził nadzieję, że dokument nie pozostanie jedynie na papierze.

Z kolei żydowski współprzewodniczący Rady, prof. Stanisław Krajewski wyrażając Kościołowi głęboką wdzięczność dodał, że ten gest „przyniesie nadzwyczajne skutki”. Stwierdził też, że wzajemne spotkania pomagają zarówno chrześcijanom jak i Żydom być lepszymi wyznawcami własnych religii.

Prof. Krajewski wskazał na przełomowe znaczenie soborowej deklaracji „Nostra aetate” o stosunku Kościoła katolickiego do religii niechrześcijańskich. „Ten dokument symbolizuje zmianę postawy: od nauczania pogardy do nauczania szacunku” – ocenił współprzewodniczący Rady.

Ks. dr Andrzej Tulej, delegat archidiecezji warszawskiej ds. dialogu z judaizmem wyraził nadzieję, że po fazie spotkań a następnie dialogu międzyreligijnego nadejdzie czas wspólnych przedsięwzięć chrześcijan i Żydów. Ocenił też z radością, że zorganizowany dziś w Warszawie „dzień otwarty w synagogach” był zdecydowanie najlepszy ze wszystkich dotychczasowych, bowiem cieszył się wyjątkowo dużym zainteresowaniem chrześcijan.

Następnie rabin reformowany Stas Wojciechowicz oraz Grzegorz Michalczyk, zastępca przewodniczącego Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów komentowali Psalm 34, z którego zaczerpnięto motto tegorocznego Dnia Judaizmu w Kościele „Szukałem Pana a On mnie wysłuchał i uwolnił od wszelkiej trwogi” (Psalm 34,5).

Odwołując się do słów Palmu: „Powściągnij swój język od złego, /a twoje wargi od słów podstępnych!” rabin Wojciechowicz podkreślił, że „obgadywanie kogoś i plotkowanie jest strasznym grzechem”. Przytoczył stwierdzenie jednego z XIX wiecznych rabinów, iż kto podpada pod grzech „złego języka” łamie 17 przykazań Tory.

Ks. Grzegorz Michalczyk zwrócił z kolei uwagę, że „Chrystus przyszedł zniszczyć szantaż demona, który posługuje się lękiem, zwłaszcza lękiem przed śmiercią”. Psalm 34 pokazuje, że Bóg wyzwala od lęków – mówił kapłan zwracając przy tym uwagę, że „człowiek, który się boi jest w stanie zrobić wszystko, by zniszczyć innych którzy według niego – czasami w jakiejś paranoicznej wizji – są zagrożeniem”.

Dodał z ubolewaniem, że także przed dzisiejszym spotkaniem na kościele środowisk twórczych pojawiły się plakaty zawierające nienawistne hasła. „Zrobili to ludzie, którzy uważają, że w ten sposób bronią krzyża i chrześcijańskiej tradycji – zaznaczył ks. Michalczyk, dodając: „To jest lęk, który może prowadzić do zachowań o dramatycznych konsekwencjach”.

Uczestnicy spotkania wysłuchali też dwóch wykładów: Konstantego Geberta, pt. „Człowiek wiary jako źródło trwogi. Fundamentalizmy i ich konsekwencje” i ks. Jacka Prusaka SJ – „Wiara jako źródło trwogi, trwoga jako źródło wiary”.

Przypomnijmy, że w ramach stołecznych obchodów Dnia Judaizmu, w niedziele zorganizowano „dzień otwarty” w synagogach. Wszyscy chętni mogli spotkać się z warszawskimi rabinami, Michaelem Schudrichem oraz Stasem Wojciechowiczem i porozmawiać o historii oraz współczesnym życiu wspólnoty żydowskiej.

Centralne obchody Dnia Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce odbyły się 15 stycznia. Rozpoczęły się modlitwą chrześcijan i Żydów przy Międzynarodowym Pomniku Ofiar Obozu Auschwitz-Birkenau. Następnie, w Bielsku-Białej, obyła się sesja naukowa, ogłoszenie „Apelu o upamiętnienie Żydów, naszych współobywateli i sąsiadów”, nabożeństwo w katedrze i spotkanie w Gminie Wyznaniowej Żydowskiej.

Obchody XVIII Dnia Judaizmu odbyły się też m.in. w Lublinie, Krakowie, Poznaniu i Kielcach. W większości miastach okolicznościowe wydarzenia już miały miejsce, w innych odbędą się w najbliższych dniach.

Ogólnopolski Dzień Judaizmu jest inicjatywą Episkopatu Polski. Został ustanowiony przez Konferencję Episkopatu Polski w 1997 r. Jego celem jest rozwój dialogu chrześcijańsko-żydowskiego, a także modlitwa i refleksja nad związkami obu religii. Polska jest drugim, po Włoszech, europejskim krajem, w którym zaczęto organizować jego obchody. Później włączyły się w tę inicjatywę m.in. Austria, Holandia i Szwajcaria.

Dzień Judaizmu ma pomóc katolikom w odkrywaniu judaistycznych korzeni chrześcijaństwa oraz pogłębianiu świadomości – jak nauczał Jan Paweł II – że religia żydowska nie jest wobec chrześcijaństwa rzeczywistością zewnętrzną, lecz „czymś wewnętrznym, oraz że nasz stosunek do niej jest inny aniżeli do jakiejkolwiek innej religii”.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.