Drukuj Powrót do artykułu

Eksperci od powołań podyskutują o mediach w duszpasterstwie

14 marca 2014 | 16:55 | awo Ⓒ Ⓟ

Media a działalność powołaniowa – to jeden z tematów rozpoczynającej się dziś w Konstancinie-Jeziornej Ogólnopolskiej kongregacji odpowiedzialnych za powołania. Spotkaniu przewodniczy bp Marek Solarczyk, delegat Episkopatu ds. Powołań, znany też m.in. z zamiłowania do nowoczesnych technologii, autor słynnej „słitfoci” z sali obrad plenarnych KEP.

– Sześć lat temu, kiedy zaczynałem pracę w duszpasterstwie powołań – opowiada ks. Wojciech Świderski, pallotyn – jeszcze zdarzało się, że przychodziły pojedyncze listy od zainteresowanych. Rok później zostały wyparte przez maile i komunikatory internetowe. Pojawiło się Gadu-gadu i młodzi kontaktowali się ze mną w ten sposób a obecnie już przez Facebooka”. – Już nawet nie piszą maili! – podkreśla. Choć jak przyznał, czasem wysyłają je „kontrolnie”, by nawiązać kontakt lub zapytać o coś np. czy pallotyni przyjmują kandydatów po trzydziestce.

– Dzisiaj młodzież chce mieć bardzo szybko informację i najlepiej anonimowo – zauważa ks. Mariusz Leszko z pallotyńskiego duszpasterstwa powołań. – Już nie wystarczy im sam artykuł na stronie internetowej, chętniej oglądają filmiki, zdjęcia. Skoro chcemy być blisko ludzi młodych, to musimy być w tych miejscach, gdzie oni są obecni, czyli w internecie – podkreśla duchowny.

Pallotyni przyznają, że choć dopiero teraz rozmawia się na forum ogólnopolskim o korzystaniu z multimediów w działalności powołaniowej, to jednak poszczególne zgromadzenia zakonne już od dawna korzystają z potencjału nowoczesnych technologii w duszpasterstwie powołaniowym.

– Nasze zgromadzenie prowadzi telewizję w internecie Pallotti.tv, są różne radia np. nowohuckie.pl o charakterze ewangelizacyjnym i wiele innych inicjatyw – wymienia ks. Świderski SAC. Z kolei jego współbrat, ks. Leszko wspomniał, że dużym zainteresowaniem młodzieży cieszą się co roku warsztaty medialne organizowane pod koniec wakacji w pallotyńskim seminarium duchownym w Ołtarzewie.

– Te inicjatywy są owocne, bo przez kontakt z młodymi wiemy czym oni żyją, a oni mają okazję być bliżej Kościoła – podkreśla ks. Leszko. Sam żartuje, że pracuje „w dziale promocji i reklamy” swojego zgromadzenia.

Takie spotkania jak kongregacja odpowiedzialnych za powołania, gdzie jesteśmy razem: biskup, księża z różnych diecezji, siostry zakonne i zakonnicy to dobra okazja do szukania wspólnych dróg: jak dotrzeć do młodego człowieka, jak zachwycić go Chrystusem – podkreślają pallotyni. Ich zdaniem, media to narzędzie jeszcze nie w pełni wykorzystane przez Kościół. W tej dziedzinie można zrobić jeszcze więcej – uważają księża z duszpasterstwa powołaniowego.

Rozpoczynająca się dziś ogólnopolska kongregacja odpowiedzialnych za powołania potrwa do niedzieli 16 marca w Konstancinie-Jeziornej. W tym roku odbywa się pod hasłem „Powołania – świadectwo Prawdy”. W programie zaplanowano m.in. blok tematyczny „Media a działalność powołaniowa” oraz prezentacje inicjatyw powołaniowych w dziedzinie mediów. Uczestnicy spotkania zapoznają się m.in. z salezjanietv.pl

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.