Drukuj Powrót do artykułu

Jeden świat – wiele kultur

08 listopada 2013 | 13:11 | pm Ⓒ Ⓟ

Kujawsko-Pomorska Szkoła Wyższa w Bydgoszczy w dniach 7-8 listopada 2013 r. już po raz czwarty organizowała Międzynarodową Konferencję Interdyscyplinarną z cyklu „Jeden świat – wiele kultur”.

Temat przewodni spotkania brzmiał: „Współczesne wyzwania rozwoju społecznego i gospodarczego”. W konferencji wzięło udział ponad 100 gości, w tym 23 osoby z zagranicy, którzy dyskutowali na temat szeroko pojmowanego dialogu międzykulturowego, problemów współczesnego świata oraz sposobów ich rozwiązywania. Konferencja była doskonałą okazją do wymiany poglądów oraz prezentacji badań w gronie przedstawicieli różnych środowisk naukowych i biznesowych.

Organizatorem konferencji jest Kujawsko-Pomorska Szkoła Wyższa we współpracy z Fundacją Watykańską: Józef Ratzinger – Benedykt XVI, Urzędem Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Urzędem Miasta Bydgoszczy. W sympozjum uczestniczyli wybitni naukowcy z wielu ośrodków uniwersyteckich m.in. rektorzy i uczeni z Litwy, Grecji, Kirgistanu, Rosji, Rumunii, Turcji, Ukrainy Włoch. W wydarzeniu udział brali naukowcy z polskich uczelni m.in. z Uniwersytetu Jagiellońskiego, UMK w Toruniu, UAM w Poznaniu, Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Uniwersytetu Warszawskiego, Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Akademii Pomorskiej w Słupsku.

Tegorocznej konferencji towarzyszyło podpisanie aktu powołania Międzynarodowego Konsorcjum Rektorów i Prezydentów Uniwersytetów i Szkół Wyższych. To ważne wydarzenie jest efektem zaangażowania się Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w ramach Sieci Uniwersyteckiej, skupiającej partnerskie uczelnie KPSW z całego świata.

Zadaniem Konsorcjum jest rozszerzenie współpracy międzynarodowej uczelni oraz wykorzystania międzynarodowej sieci uniwersytetów do nawiązywania kontaktów z otoczeniem biznesowym, instytucjonalnym, kulturalnym, sportowym. Rektorzy uczestniczący w obradach Konsorcjum reprezentowali m. in. uczelnie z Litwy, Kirgistanu, Polski, Rumunii, Rosji, Turcji, Włoch. Spotkanie było znakomitą okazją do pogłębienia dyskusji na temat istotnych wyzwań współczesnego świata, rozwijając dialog ludzi nauki i biznesu.

Powołanie Międzynarodowego Konsorcjum Rektorów i Prezydentów podyktowane było potrzebą współpracy międzyuczelnianej. Skierowane jest do przedstawicieli uniwersytetów i uczelni wyższych w Polsce i na świecie. Inicjatywa ta stwarza możliwość szerokiej i ścisłej współpracy między uczelniami i ich otoczeniem gospodarczym, instytucjonalnym, kulturalnym, sportowym. Na płaszczyźnie uniwersyteckiej znajduje to wyraz w dążeniu do wprowadzenia zunifikowanego programu studiów prowadzonych przez uczelnie partnerskie, których efektem będzie możliwość uzyskania kilku dyplomów.

W ramach panelu ekonomicznego konferencji „Jeden świat-wiele kultur”, odbyło się I Forum Gospodarcze, którego zadaniem jest głębsza współpraca międzynarodowa w sferze gospodarczej, z wykorzystaniem potencjału uczelni wyższych. I Forum Gospodarcze, jako wydarzenie towarzyszące Konferencji, stanowiło okazję do zaprezentowania możliwości biznesowych oraz osiągnięć firm z regionu, a także oferty współpracy z nowymi partnerami z krajów biorących udział w sympozjum. Priorytetowym zamierzeniem Forum jest szeroko pojęta współpraca środowisk nauki i biznesu, między innymi poprzez udostępnienie i usprawnienie poprzez inicjatora Forum – KPSW, współpracy między zaproszonymi uczelniami i ich otoczeniem w Sieci Uniwersytetów.

Warto podkreślić fakt, iż wskutek wzajemnych rozmów pomiędzy Narodowym Uniwersytetem Kirgistanu im. J. Balasagyna w Kirgistanie i Kujawsko – Pomorską Szkołą Wyższą w Bydgoszczy, zrodziła się inicjatywa podpisania drugiej umowy z Narodowym Uniwersytetem w Kirgistanie-największą uczelnią tego kraju- o utworzeniu Centrum Kultury Polskiej w Kirgistanie z siedzibą w Narodowym Uniwersytecie Kirgistanu oraz Centrum Kultury Kirgistanu z siedzibą w Kujawsko – Pomorskiej Szkole Wyższej w Bydgoszczy.

Intencją stron porozumienia jest:
– powołanie placówek upowszechniających polski i kirgiski dorobek kulturowy,
– zapewnienie możliwości uczenia się i doskonalenia umiejętności posługiwania się językiem polskim i kirgiskim, a także zdobycia wiedzy z zakresu polskiej i kirgiskiej kultury, m.in. poprzez organizację kursów, seminariów, obozów letnich i warsztatów,
– popularyzacja wiedzy o kulturze polskiej i kirgiskiej, historii oraz ich dziedzictwie narodowym i języku.

Podczas konferencji zorganizowany był panel dla szkół ogólnokształcących w ramach, którego odbył się konkurs ekonomiczny „Potyczki z ekonomią”. Wydarzenie opisywali uczniowie w ramach konkursu dziennikarskiego „Era Reportera”.

Inicjator i pomysłodawca Międzynarodowej Konferencji „Jeden świat-wiele kultur”, a tym samym Kujawsko-Pomorska Szkoła Wyższa w Bydgoszczy oraz wszyscy współorganizatorzy, w tym roku nagrodzeni zostali prestiżowym tytułem Ambasadora Honorowego Kongresów Polskich, przyznanym przez Stowarzyszenie „Konferencje i Kongresy w Polsce”, pod patronatem Polskiej Akademii Nauk, za efektywną promocję Polski na świecie.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Drukuj Powrót do artykułu

Jeden świat – wiele kultur

31 października 2011 | 15:06 | pm Ⓒ Ⓟ

W Bydgoszczy odbyła się międzynarodowa konferencja interdyscyplinarna „Jeden świat – wiele kultur. Dialog kultur, cywilizacji, religii w dobie globalizacji”.

Jej organizatorem jest Kujawsko-Pomorska Szkoła Wyższa w Bydgoszczy i Fundacja Watykańska Joseph Ratzinger – Benedykt XVI.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Drukuj Powrót do artykułu

Jeden świat – wiele kultur

28 października 2011 | 09:44 | jm / ms Ⓒ Ⓟ

Prawda, wartości, tożsamość europejska oraz odniesienie się do 25. rocznicy spotkania Jana Pawła II w Asyżu – to niektóre z zagadnień poruszonych podczas międzynarodowej konferencji w Bydgoszczy.

Konferencja odbyła się 27 października pod tytułem „Jeden świat – wiele kultur. Dialog kultur, cywilizacji, religii w dobie globalizacji”.

Reprezentanci ponad trzydziestu uczelni zagranicznych i polskich biorą udział w spotkaniu zorganizowanym przez Kujawsko-Pomorską Szkołę Wyższą (K-PSW) w Bydgoszczy i Fundację Watykańską Joseph Ratzinger – Benedykt XVI. Uczelnia bydgoska już po raz drugi organizuje takie typu spotkanie, ale po raz pierwszy pod szyldem watykańskiej fundacji, dla której z kolei jest to pierwsza konferencja o tak dużym znaczeniu naukowym.

Jest to przede wszystkim okazja do pogłębienia tematu wielokulturowości we współczesnym świecie. „Uczelnia i dyskurs akademicki, wolny od jakichkolwiek uwarunkowań politycznych, ekonomicznych, są doskonałym miejscem, gdzie można w sposób naukowy dociekać prawdy” – powiedziała rektor KPSW dr Helena Czakowska.

Konferencja wpisuje się w obchody 25. rocznicę spotkania międzyreligijnego, zwołanego przez Jana Pawła II w dniu 27 października 1986 roku do Asyżu. „Pielgrzymi prawdy, pielgrzymi pokoju” – to temat, który Benedykt XVI wybrał dla uczczenia tej rocznicy. „Cieszymy się, że możemy podejmować tę refleksję razem z Ojcem Świętym. Są to poszukiwania, na które nie ma prostych odpowiedzi. Polityka dialogu jest czymś wpisanym w naturę człowieka” – powiedział wiceprzewodniczący komitetu naukowego ks. dr Mariusz Kuciński.

Czwartkowe obrady w panelach dyskusyjnych zakończyło przesłanie Benedykta XVI, transmitowane z Asyżu. Dzień wcześniej, podczas audiencji ogólnej, Ojciec Święty pozdrowił uczestników i organizatorów konferencji. „Słowo pozdrowienia kieruję do polskich pielgrzymów. W Asyżu odbędzie się spotkanie z przedstawicielami religii świata na rzecz pokoju. W związku z tym organizowane jest w Polsce, w Bydgoszczy, sympozjum europejskich ekspertów na temat dialogu pomiędzy kulturami, cywilizacjami i religiami. Życzę im owocnej refleksji” – powiedział papież.

Spotkanie w Bydgoszczy jest okazją do wymiany poglądów oraz prezentacji badań w gronie przedstawicieli różnych krajów, kultur i religii. Uczestniczy w niej szerokie grono teologów, politologów, prawników, socjologów, historyków, pedagogów, ekonomistów oraz medioznawców. W sumie zgłosiło się ponad stu referentów z Polski i m.in. z Włoch, Austrii, Niemiec, Hiszpanii, Stanów Zjednoczonych, Rosji, Bośni i Hercegowiny, Grecji, Turcji, Kirgistanu, Ukrainy, Łotwy i Szwajcarii.

„Poszukiwanie prawdy stoi u podstaw każdego dialogu” – powiedział ks. prałat Giuseppe Scotti, przewodniczący Rady Fundacji Joseph Ratzinger – Benedykt XVI. Pozdrawiając uczestników konferencji, wyraził wdzięczność „za to, że w tych dniach razem będziemy chcieli przejść odcinek «drogi», by «pielgrzymować» w poszukiwaniu prawdy i pokoju”. „Pielgrzymkę tę chcemy odbyć w jedności z Benedyktem XVI, który teraz modli się w Asyżu, we wspomnienie 25. rocznicy pierwszego spotkania modlitewnego o pokój, które Jan Paweł II zwołał w mieście św. Franciszka w roku 1986” – powiedział gość z Watykanu.

Również nuncjusz apostolski abp Celestino Migliore podziękował za zaproszenie na konferencję. Przyznał jednocześnie, że temat dialogu kultur, cywilizacji i religii w dzisiejszym świecie nabiera szczególnego znaczenia w kontekście wydarzenia, które odbywa się dzisiaj w Asyżu. „W 25. rocznicę spotkania przedstawicieli różnych wyznań i religii papież udał się do Asyżu, aby wspólnie z innymi duchowymi liderami potwierdzić wolę dialogu” – powiedział dyplomata papieski.

Nowy sekretarz generalny Episkopatu Polski bp Wojciech Polak w swej wypowiedzi przyznał, że z polskiej perspektywy dialog kultury, cywilizacji czy religii wydawać może się odległy. „Trzeba jednak pamiętać o ciągłym przenikaniu się kultur, a obserwowany dziś powszechnie fakt emigracji tak wielu naszych rodaków i w ogóle ruchy emigracyjne, które bardzo mocno naznaczają współczesność świata, wydają się wskazywać, że taka interdyscyplinarna refleksja jest nam jednak bardzo potrzebna” – zauważył bp Polak.

„W dialogu musi być to, co «Trzecie»” – powiedział bp Jan Tyrawa. „Po raz pierwszy są obecni z nami przedstawiciele watykańskiej fundacji, którzy współorganizują tę konferencję. Zawiązał się krąg uczniów kard. Ratzingera, którzy chcą pogłębiać, kontynuować i formalizować myśl wielkiego teologa naszych czasów, jakim jest właśnie kardynał. Dziękuję za to, że powstała przestrzeń, w której możemy się spotkać” – powiedział na konferencji biskup bydgoski.

„Wszyscy jesteśmy zobowiązani, żeby służyć prawdzie – w tym zawiera się szansa dla uniwersytetu i międzynarodowej konferencji «Jeden świat – wiele kultur»” – powiedział o. prof. Maximilian Heim, kanclerz Wydziału Teologicznego w Heiligenkreuz w Austrii. Cysters, który 30 czerwca został odznaczony prestiżową „Nagrodą Ratzingera”, wygłosił w Bydgoszczy wykład inauguracyjny „Miejsce teologii wśród nauk uniwersyteckich”.

Ten 50-letni niemiecki mnich – najmłodszy w gronie docenionych – od lutego opat w Heiligenkreuz w Austrii, jest również teologiem dogmatykiem, znawcą dorobku Józefa Ratzingera. Nadrzędnym celem swojego wykładu ojciec Heim uczynił refleksję nad tym, czym jest uniwersytet ze swoimi wydziałami, jaki cel mu przyświeca i jakie może być jego zadanie. Główne założenia oparł na przemówieniach Benedykta XVI, które wygłaszał on na uniwersytetach lub przed publicznością akademicką.

Ojciec Heim skupił się także na wzajemnych związkach między filozofią a teologią, odwołując się do myśli obecnego papieża (z niewygłoszonej mowy na Uniwersytecie La Sapienza w Rzymie), w której dowodzi on, że „teologia i filozofia tworzą jedyną w swym rodzaju parę bliźniąt, w której żadne nie może być całkowicie odrębne od drugiego, a każde musi jednak zajmować się własnym zadaniem i zachować własną tożsamość”. Wykładowca przywołał m.in. słowa Jana Pawła II, który nauczał, że „wiara i rozum są jak dwa skrzydła, na których duch ludzki unosi się ku kontemplacji prawdy”.

„Czym jest, czym może i powinna być Europa jako wspólnota zjednoczona w różnorodności, w dobie globalizacji i dialogu kultur?” – pytał prymas-senior abp Henryk Muszyński w referacie „Chrześcijańskie wartości jako fundament tożsamości Europy według Benedykta XVI”. Zdaniem hierarchy jest to jedno z podstawowych pytań i problemów, które od wielu lat stanowiły przedmiot zainteresowań i dociekań kard. Józefa Ratzingera, dziś Ojca Świętego. „Jednym z istotnych wymiarów tożsamości europejskiej w kontekście historycznym i cywilizacyjnym były wartości chrześcijańskie. Poważne zmiany gospodarcze, kulturalne, polityczne i społeczne doprowadziły do zakwestionowania wielu wartości zakorzenionych w chrześcijaństwie, a nawet do jawnej wrogości wobec nich” – powiedział prelegent.

„Spotkanie w Asyżu było czasem pielgrzymki, postu, modlitwy” – zauważył z kolei prof. Massimiliano Signifredi z Uniwersytetu Roma Tre, członek Wspólnoty św. Idziego. W referacie „Religia źródłem nadziei na pokój. 25 lat Ducha Asyżu” zwrócił uwagę na dzisiejsze spotkanie Benedykta XVI w Asyżu z liderami religijnymi całego świata, które jest podjęciem refleksji, dialogu i modlitwy. Podkreślił, że papież „osobiście zapragnął tej pielgrzymki, upamiętniającej spotkanie sprzed 25 lat, określone przez niego jako «prorocka intuicja»”. Profesor przypomniał słowa Jana Pawła II, które ten wypowiedział na wzgórzu w Asyżu. „Papież zachęcał religie, a przede wszystkim chrześcijan, do pracy w wielkim warsztacie pokoju” – podkreślił.

„Nie ulega wątpliwości, że pojęcie «kultury» zakresem swym obejmuje «kulturę prawną»” – powiedział prof. Zbigniew Radwański z Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy. Analizując systemy prawne, określane jako „prawo prywatne”, zaznaczył, że zwolennicy dalszej integracji europejskiej postulują poszerzenie zakresu jednolitego prawa unijnego poza obecny zakres wyznaczony kompetencjami Unii Europejskiej, co znajduje wyraz w zgłaszanych projektach europejskiego kodeksu cywilnego. „Realizacja takiego zamierzenia prowadziłaby do nieuchronnego konfliktu owej europejskiej kodyfikacji z kodeksami cywilnymi państw członkowskich, a tym samym kultur prawnych owych krajów” – stwierdził naukowiec.

Po zakończeniu sesji plenarnej obrady konferencyjne przeniosły się do specjalnych zespołów. Pierwszy z nich skupił się na dialogu kultur, cywilizacji i religii.

„Radio Watykańskie, będące na służbie misji papieskiej i szerzej – misji Kościoła, ze swego powołania staje się narzędziem w budowaniu jedności międzyludzkiej” – mówił o. dr Lech Rynkiewicz. W referacie „Konfrontacja kultur a Radio Watykańskie” polski jezuita, od lat pracujący w tej rozgłośni, podkreślił, że na świecie jest kilka czy kilkadziesiąt ras, a kultur tysiące.

Poruszając problem trudności dialogu międzykulturowego, prelegent zauważył, że w takim „zawirowaniu opinii, relatywnych wartości, sprzecznych postaw i zachowań” dialog w świecie wydaje się bardzo trudny. „Dziś nie mamy do czynienia ze starciem kultur czy cywilizacji. Poszczególne cywilizacje są targane wstrząsami wewnątrz nich samych, a to na skutek narzuconego lub upragnionego «uzachodniania» się świata. Trudność pogłębia fakt sztucznego przedstawiania istniejących konfliktów w świecie jako cywilizacyjnych czy religijnych” – powiedział.

Mówiąc o Radiu Watykańskim w służbie dialogu kultur, o. Rynkiewicz powiedział, że rozgłośnia powstała 80 lat temu, by „dać papiestwu instrument bezpośredniego, suwerennego docierania do świata chrześcijańskiego i nie tylko”. „Szeroka publiczność przypisuje Radiu Watykańskiemu dużą wiarygodność. Stwarza to wymóg pełnego współbrzmienia z Magisterium i działalnością Stolicy Apostolskiej. To wymagające wyzwanie, któremu rozgłośnia stara się jak najwierniej sprostać. I to paradoksalnie staje się wielkim atutem radia w służbie pokoju, rozwoju i godności człowieka” – stwierdził.

„Cnota tolerancji jest nie tylko postulatem rozumu, ale szkołą budowania wzajemnego szacunku i personalistycznego podejścia do drugiego” – powiedział ks. prof. Mirosław Mróz z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. W swoim wystąpieniu nawiązał do takich zagadnień, jak etyka, tolerancja, cnota, dialog kultur i religii. Dodał, że brak tolerancji prowadzi często do przemocy i zauważył, że mimo uroczyście podpisywanych traktatów, zobowiązań i konwencji, mimo codziennych apeli i wezwań, to właśnie nietolerancja wydaje się zdobywać przewagę.

„Koncentracja na «Ja» w wymiarze tak jednostkowym, jak społecznym powoduje dezintegrację, kryzys, rozpad struktury” – mówiła dr Jolanta Kociuba. Rozwijając zagadnienie „Kryzys tożsamości a kryzys kultury”, postawiła tezę, że w późnej nowoczesności w kręgu kultury euroamerykańskiej nastąpił proces rozpadu tożsamości na tle procesu dezintegracji kultury. „Kryzys tożsamości przebiega równolegle z kryzysem kultury. Uznanie, że jednostka jest wartością najwyższą i podniesienie tego do rangi dogmatu, doprowadziło do kultury indywidualizmu oraz narcystycznej osobowości naszych czasów, czyli do „impotencji” kulturowej i psychicznej w ponowoczesności – zaznaczyła badaczka.

„Dla Jana Pawła II nie istniało pojęcie «Inny»” – powiedział ks. prof. Michał Dróżdż z Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. W wystąpieniu „Inny jako osoba w komunikowaniu międzykulturowym Jana Pawła II” zatrzymał się we wstępie na dialogu z człowiekiem. Przypomniał m.in. słowa Ojca Świętego, które zapisał on już w 1980 roku w swoim testamencie: „Przyjmując już teraz tę śmierć, ufam, że Chrystus da mi łaskę owego ostatniego Przejścia, czyli Paschy. Ufam też, że uczyni ją pożyteczną dla tej największej sprawy, której staram się służyć: dla zbawienia ludzi, dla ocalenia rodziny ludzkiej”.

„Patrząc z perspektywy czasu na to wydarzenie, można powiedzieć, że Jego Odejście było Przejściem, które dokonało się na oczach świata przez media i zjednoczyło na kilka dni całą ludzkość wokół jego osoby i jego przesłania nadziei dla współczesnego świata. Można powiedzieć, że ludzkość w tych kwietniowych dniach 2005 roku nie doświadczała «innych», gdyż dzięki mediom świat przeżywał swoiste zjednoczenie ludzi różnych kultur i religii wokół osoby Jana Pawła II” – powiedział naukowiec z Krakowa.

„Dialog Konfucjusza i Tomasza z Akwinu. Życie moralne jako podstawa otwarcia się na dialog z innymi” – to temat podjęty przez ks. dr. Adama Machowskiego z Uniwersytetu Nawarry w Hiszpanii. Ppostawił on pytanie, czy pomimo różnego czasu, geograficznych miejsc, odmiennych kultur, religii i dużych przeciwności, można prowadzić dialog. Analizując nauczanie zawarte w pismach, pozostawionych przez Konfucjusza i Tomasza z Akwinu, prelegent stwierdził, że obaj dochodzili do podobnych wniosków i spostrzeżeń na temat człowieka i jego działania w świecie i wespół z innymi. „U obu znajdziemy silne przekonanie, że dialog jest możliwy właśnie dzięki moralnemu rozwojowi człowieka” – powiedział gość z Hiszpanii.

Druga sekcja zajęła się z kolei ekonomią i jej społecznym otoczeniem. „Tradycyjne wartości zastąpione zostają przez wartości rynkowe i komercyjne” – powiedziała prof. Ewa Polak z Uniwersytetu Gdańskiego w referacie „Ekonomizacji kultury i jej konsekwencji”. Według niej procesy zachodzące współcześnie w gospodarce w zasadniczy sposób oddziałują na przemiany kulturowe. Wpływają zarówno na kondycję pojedynczego człowieka, jak i na stosunki międzyludzkie. „Główną siłą napędową przeobrażeń społeczno-kulturowych jest postęp naukowo-techniczny, zwłaszcza w środkach komunikowania i transportu oraz promowane przez globalne podmioty ekonomiczne zasady rządzące liberalną gospodarką rynkową” – powiedziała prof. Polak.

Zauważyła, że „neoliberalna gospodarka rynkowa” oraz wartości i postawy z nią związane (wolność, indywidualizm, rywalizacja, mobilność, elastyczność, dążenie za wszelką cenę do osiągnięcia sukcesu, przede wszystkim materialnego), oddziałują na sferę polityczną, kulturową i społeczną.

„Gospodarka oparta na chrześcijańskich zasadach stałaby się rentowna w makroskali i pozostaje ciągle jeszcze propozycją teoretyczną dla świata” – dodał jezuita o. Mariusz Bigiel SJ, który przybył z Londynu. W referacie „Chrześcijański kanon zasad społecznych jako fundament rentownej gospodarki i remedium na kryzys światowy” powiedział, że „chrześcijańskie podejście do ekonomii łączy etykę ze skutecznością działań na polu gospodarczym”. Daje się również sprowadzić do korelacji kilku naczelnych zasad, takich jak m.in.: obowiązek pracy będącej tytułem do godziwej zapłaty, zasada sprawiedliwości społecznej czy opcja preferencyjna na rzecz ubogich.

Kolejna sekcja omawiała zagadnienia związane z porządkiem prawno-społecznym i problemami współczesnego świata. Naukowcy skupili się także na tematach, jakie wobec wyzwań cywilizacyjnych stają przed pedagogiką.

„Wartości są istotnym źródłem edukacji, w tym również, a może przede wszystkim, edukacji przedszkolnej” – powiedziały prof. Krystyna Żuchelkowska i dr Maria Gładyszewska z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego i Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy. Podkreśliły, że w Polsce po okresie przemian ustrojowych podjęto dyskusję na temat wartości i ich roli w życiu społecznym. Zwrócono uwagę na fakt, iż system wartości, który preferuje jednostka, ma moc twórczą i motywacyjną w jej życiu. Dlatego też uznano, że wartości są istotnym źródłem edukacji, w tym również, a może przede wszystkim, edukacji przedszkolnej.

Uczestniczki sekcji „Pedagogika wobec wyzwań cywilizacyjnych” przypomniały, że Polska od wielu wieków jest krajem chrześcijańskim. Dlatego też zasadne jest ukazywanie dzieciom wartości chrześcijańskich, gdyż pokrywają się one z wartościami ogólnoludzkimi i uniwersalnymi.

„Wychowanie nie było, nie jest i nie może być obce myśli katolickiej” – podkreślił ks. dr Mariusz Śniadkowski z Politechniki Lubelskiej. Przedstawił on katolickie ruchy religijne jako „mikroszkoły” wychowania społeczno-moralnego. Według kapłana, Kościół katolicki jest ważnym nośnikiem wychowania i socjalizacji nie tylko dla własnych wspólnot, ale swoją aktywnością przyczynia się istotnie do wychowania ludzi zdolnych do podejmowania odpowiedzialnych decyzji, ważnych dla dobra wspólnego.

„Niewątpliwie dialog międzyreligijny – jak stwierdził Jan Paweł II – uznany dziś za integralną część ewangelizacyjnej misji Kościoła, stanowi jedno z najważniejszych wyzwań naszej epoki, a zatem także jedno z istotnych zadań współczesnej posługi katechetycznej” – zaznaczył w swoim wystąpieniu ks. dr Mirosław Gogolik, reprezentujący poznański Uniwersytet Adama Mickiewicza w referacie „Wychowanie młodzieży do dialogu międzyreligijnego na przykładzie aktualnych założeń programowych nauki religii w polskiej szkole”.

„Międzypokoleniowe różnice w postrzeganiu autorytetów i wartości” – to kolejny temat podjęty w sekcji „Pedagogika wobec wyzwań cywilizacyjnych”. Profesor Maria Kuchcińska, dr Danuta Seredyńska i lic. Milena Malinowska stwierdziły, że badania wśród różnych wiekowo pokoleń ukazują, że „różne światy” to „odmienne kultury”. Przedstawicielki K-PSW w Bydgoszczy podkreśliły, że pokolenie dziadków (60-latków) przyznaje autorytet rodzinie, szkole i zwłaszcza Kościołowi, znacznie częściej niż pokolenie wnuków (20-latków). „Przekłada się to też na powszechniejsze wśród dziadków obdarzanie autorytetem władzy, szczególnie rodziny i Kościoła – na pierwszym miejscu, na drugim wiedzy – przede wszystkim szkoły – i na końcu moralnym. W obu kategoriach wiekowych w porównaniu z rodziną i szkołą Kościół jest najniżej, jeśli chodzi o autorytet moralny” – dodały autorki.

W panelu studenckim młodzież poruszyła problematykę ogólną, związaną z tematem „Jeden świat – wiele kultur”.

Konferencja zakończy się 28 października. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli: prof. Jerzy Buzek – przewodniczący Parlamentu Europejskiego, abp Claudio Maria Celli – przewodniczący Papieskiej Rady ds. Środków Społecznego Przekazu, prof. Barbara Kudrycka – minister nauki i szkolnictwa wyższego, biskup bydgoski Jan Tyrawa oraz dr Helena Czakowska – rektor Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Drukuj Powrót do artykułu

Jeden świat – wiele kultur

25 października 2011 | 15:04 | jm / pm Ⓒ Ⓟ

Przedstawiciele 32 polskich i zagranicznych uczelni wezmą udział w międzynarodowej konferencji interdyscyplinarnej „Jeden świat – wiele kultur. Dialog kultur, cywilizacji, religii w dobie globalizacji”, która odbędzie się w dniach 27-28 października w Bydgoszczy.

Jej organizatorem jest Kujawsko-Pomorska Szkoła Wyższa w Bydgoszczy i Fundację Watykańską Joseph Ratzinger – Benedykt XVI.

Dla bydgoskiej uczelni to drugie tego typu spotkanie, jednak po raz pierwszy pod szyldem watykańskiej fundacji. Celem konferencji jest pogłębianie tematu wielokulturowości we współczesnym świecie. – Od wielu lat jesteśmy zainteresowani poszukiwaniem dialogu międzykulturowego. Jesteśmy dumni, że fundacja wybrała naszą uczelnię. Konferencja idealnie wpisuje się obchody 25-lecia spotkania Jana Pawła II w Asyżu, przez co nabiera bardzo ważnego znaczenia – powiedziała rektor KPSW, dr Halina Czakowska.

Dla fundacji to pierwszy dyskurs naukowy o tak dużym znaczeniu. Zaplanowano m.in. wystąpienia o. prof. Maksymiliana Heima, kanclerza Wydziału Teologicznego w Heiligenkreuz w Austrii, który 30 czerwca został odznaczony prestiżową „Nagrodą Ratzingera”. – Fundacja chce, aby ta konferencja rozpoczęła cykl corocznych spotkań, które będą odbywały się na całym świecie. Stwarza nam to możliwość dyskutowania na najważniejsze tematy i zagadnienia. Widzimy, jak Ojcu Świętemu zależy, aby uniwersytet odnalazł swoje korzenie – powiedział wiceprzewodniczący komitetu naukowego, ks. dr Mariusz Kuciński.

Konferencja w Bydgoszczy będzie okazją do wymiany poglądów oraz prezentacji badań w gronie przedstawicieli różnych krajów, kultur i religii. Będzie w niej uczestniczyć szerokie grono teologów, politologów, prawników, socjologów, historyków, pedagogów, ekonomistów oraz medioznawców. Pierwszy dzień konferencji zakończy bezpośrednia transmisja, prezentująca spotkanie Benedykta XVI z przedstawicielami różnych religii w Asyżu, podczas którego zapraszał wszystkich do pielgrzymowania ku prawdzie i pokojowi.

Obrady odbywać się będą w zespołach. Swój udział zgłosiło ponad stu prelegentów m.in. Polski i m.in. Włoch, Austrii, Niemiec, Hiszpanii, Stanów Zjednoczonych, Rosji, Bośni i Hercegowiny, Grecji, Turcji, Kirgistanu, Ukrainy, Łotwy i Szwajcarii.

Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli: prof. Jerzy Buzek – Przewodniczący Parlamentu Europejskiego, abp Claudio Maria Celli – Przewodniczący Papieskiej Rady ds. Środków Społecznego Przekazu, prof. Barbara Kudrycka – Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, bp Jan Tyrawa – Ordynariusz Diecezji Bydgoskiej oraz dr Helena Czakowska – Rektor Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.