Drukuj Powrót do artykułu

Płock: wystawa „Via Dolorosa. Ze śmierci do życia”

07 kwietnia 2017 | 09:32 | eg | Płock Ⓒ Ⓟ

Wystawę „Via Dolorosa. Ze śmierci do życia”, z fotografiami i obrazami przedstawiającymi Drogę Krzyżową w Jerozolimie, otwarto 6 kwietnia w Muzeum Mazowieckim w Płocku. Współorganizatorem przedsięwzięcia jest parafia katedralna pw. św. Zygmunta w Płocku.

Wystawa „Via Dolorosa. Ze śmierci do życia” składa się z dwóch części. W pierwszej znajdują się fotografie Drogi Krzyżowej w Jerozolimie, wykonane przez Czesława Czaplińskiego. Ten dziennikarz i dokumentalista urodził się w 1953 r. w Łodzi, a od roku 1979 mieszka w Nowym Jorku i w Warszawie.

Czapliński jest jednym z najbardziej znanych fotografików na świecie. Uczestniczył z aparatem w ważnych wydarzeniach (m.in. podróżach Jana Pawła II do Polski i USA), jest współautorem wielu wydawnictw, fotografował znane osobistości ze świata kultury, jego zdjęcia publikowane są na całym świecie, na licznych wystawach. Ma na koncie kilka odznaczeń i medali za zasługi dla fotografii.

Na wystawie w Płocku zaprezentowano jego współczesne fotografie Drogi Krzyżowej w Jerozolimie, biegnącej uliczkami starego miasta. Wszystkie zdjęcia opatrzone zostały teologicznym komentarzem ks. Wiesława Niewęgłowskiego (ur. 1941), byłego wieloletniego duszpasterza środowisk twórczych, inicjatora Tygodni Kultury Chrześcijańskiej (1975) i Duszpasterstwa Środowisk Twórczych (1978).

W drugiej części wystawy pokazano stacje Drogi Krzyżowej namalowane przez Franciszka Maśluszczaka (ur. 1948) – polskiego artystę malarza, rysownika i grafika. Artysta brał udział w kilkudziesięciu wystawach indywidualnych i zbiorowych w kraju i za granicą. Jego prace znalazły swoje miejsce w zbiorach muzealnych w kraju i kolekcjach prywatnych. Jego losy opisała Hanna Krall w opowiadaniu „Malarnia z o.o.”, umieszczonym w książce „Taniec na cudzym weselu”. Jest laureatem Nagrody Miasta Stołecznego Warszawy za całokształt twórczości.

Rysunki pokazane w Płocku są odwzorowaniem Drogi Krzyżowej, którą Maśluszczak namalował w kościele parafii Wniebowstąpienia Pańskiego na warszawskim Ursynowie: „Gdy je malowałem, stałem wysoko na stelażach i obserwowałem całe życie kościoła: Msze, śluby, pogrzeby. Wieczorem schodziliśmy stamtąd zmęczeni, ja i Jezus” – komentował twórca.

Podczas otwarcia wystawy z repertuarem nawiązującym do Wielkiego Tygodnia wystąpił chór Pueri et Puellae Cantores Plocenses, pod dyrekcją Anny Bramskiej.

Organizatorami wystawy są: Muzeum Mazowieckie w Płocku oraz parafia katedralna pw. św. Zygmunta w Płocku z proboszczem ks. kan. Stefanem Cegłowskim.

Wystawie patronuje biskup płocki Piotra Libery.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.