Drukuj Powrót do artykułu

Kard. Repole krytyczny wobec powierzchownych konkluzji o Całunie Turyńskim

06 sierpnia 2025 | 04:00 | SIR, pb | Turyn Ⓒ Ⓟ

O krytyczne podejście do powierzchownych konkluzji na temat Całunu Turyńskiego zaapelował jego kustosz, kard. Roberto Repole. Arcybiskup Turynu odniósł się hipotezy przedstawionej przez Cicero Moraesa, brazylijskiego specjalistę od grafiki cyfrowej CD, który twierdzi, że wizerunek na Całunie powstał w wyniku kontaktu ze sztucznym przedmiotem, a nie z ciałem ludzkim.

Nie wchodząc w szczegóły hipotez „formułowanych swobodnie przez naukowców o różnych kwalifikacjach”, włoski hierarcha wyraził ubolewanie z powodu medialnego zgiełku, jaki nadano czemuś, co nie zostało poddane dokładnej ocenie. Wezwał do zachowania „niezbędnej uwagi krytycznej wobec tego, co z taką łatwością jest publikowane”.

Przypomniał też, że naukowe wsparcie dla kustosza zapewnia Międzynarodowy Ośrodek Badań nad Całunem, z siedzibą w Turynie. I właśnie on oświadczył, że artykuł Moraesa „Image formation on the Holy Shroud – A digital 3D approach” (Powstanie wizerunku na Świętym Całunie – podejście cyfrowe 3D) „nie wnosi nowych elementów” do wiedzy o początkach obrazu na Całunie. W ogłoszonej nocie technicznej analizuje on metodologię, symulację i wnioski badania Brazylijczyka, który stworzył trójwymiarowe modele i symulacje cyfrowe, aby udowodnić tezę, że wizerunek powstał na płaskorzeźbie.

Tymczasem już pierwsze badania Paula Vignona i Yvesa Delage’a z 1902 roku opisały rzut prostopadły jako charakterystyczną cechę Całunu. Kolejne badania, począwszy od grupy STuRP z 1978 roku, wykluczyły hipotezę powstania wizerunku na Całunie przez kontakt z posągiem, płaskorzeźbą lub wysoką temperaturą.

Według Ośrodka, użyte przez Moraesa oprogramowanie i konfiguracja modelu, pozbawiona wsparcia fizycznego, nie odzwierciedlają rzeczywistych warunków. „Modele cyfrowe mogą wnieść wkład do refleksji, ale nie zastąpią bezpośrednich analiz fizyko-chemicznych, jak dotychczas niezgodnych z hipotezą o pochodzeniu malarskim lub przez kontakt” – konkluduje nota.

Całun Turyński to płótno, w które – zgodnie z tradycją – miało być owinięte ciało Jezusa Chrystusa w grobie. Widoczny jest na nim dwustronny wizerunek zmarłego mężczyzny. Jego powstanie do dziś pozostaje zagadką dla nauki.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.