Abp Jędraszewski: Myśl Karola Wojtyły jest wielka i ciągle inspirująca
29 września 2025 | 11:47 | Biuro Prasowe Archidiecezji Krakowskiej | Kraków Ⓒ Ⓟ
Fot. JACEK DOMINSKI/REPORTERW 67. rocznicę sakry biskupiej Karola Wojtyły Collegium Voytylianum wraz z Muzeum Archidiecezjalnym, Instytutem Dialogu Międzykulturowego im. Jana Pawła II oraz Województwem małopolskim przygotował widowisko „Wojtyła — aktor biskupem”. Wśród gości w Filharmonii Krakowskiej był abp Marek Jędraszewski, który powiedział, że Myśl Karola Wojtyły jest „wielka i ciągle inspirująca”.
W niedzielne popołudnie w Filharmonii Krakowskiej można było usłyszeć młodzieńcze role sceniczne Karola Wojtyły w interpretacji Piotra Piechy – aktora Teatru Ludowego w Krakowie. O tym, co mogło dla ks. Wojtyły oznaczać bycie biskupem w Krakowie, opowiedziały teksty utworów, które on sam proklamował na scenie jako aktor: fragmenty „Antygony” Sofoklesa, Rapsod V „Króla Ducha” Słowackiego, fragmenty dramatu „Zygmunt August” Wyspiańskiego, spowiedź Księdza Robaka z „Pana Tadeusza” Mickiewicza, monologi hrabiego Henryka z „Nie-Boskiej komedii” Krasińskiego, pierwsza część „Promethidionu” Norwida.
O oprawę muzyczną zadbali: Cracow Singers, Agnieszka Kaczmarek-Bialic, Marta i Marek Polańscy oraz Zygmunt Magiera. Artyści wykonali: madrygał Jakuba Arcadelta „Il bianco e dolce cigno”, uwerturę do suity „Antygona” Feliksa Mendelssohna, „Nokturn cis-moll op. posth.” Chopina, motet „In Te, Domine, speravi” („W Tobie, Panie, zaufałem”) Wacława z Szamotuł, utwór „Soplicowo” ze ścieżki dźwiękowej filmu „Pan Tadeusz” w reżyserii Andrzeja Wajdy (słowa: Leszek Aleksander Moczulski; muzyka: Grzegorz Turnau i Stanisław Soyka), „Sonet 66” Williama Szekspira, „Preludium c-moll op. 28 nr 20” Chopina, „Modlitwę do Bogarodzicy” Józefa Świdra.
W czasie swojego wystąpienia na zakończenie tego popołudnia w Filharmonii abp Marek Jędraszewski nawiązał do poematu Karola Wojtyły „Myśląc ojczyzna” z 1974 r. – Zakorzeniać się — to znaczy „myśleć ojczyzna”. Ale „myśleć ojczyzna” to także wyłaniać się — więc ruch do dołu i ruch ku górze — mówił metropolita krakowski, zaznaczając, że w postaci, które w swojej młodości, jako aktor odgrywał Karol Wojtyła, a w które dziś w Filharmonii wcielał się Piotr Piecha, zakorzeniał się, ale poprzez nie też się tworzył.
– On to wszystko nie tylko w sobie miał i przekazywał, ale wyraził to w postaci pewnej koncepcji człowieka – mówił arcybiskup, zaznaczając, że najbardziej wyrazistym dziełem antropologii Karola Wojtyły jest książka „Osoba i czyn” z 1969 roku. W tym dziele przyszły papież nakreślił dynamiczną koncepcję osoby. – Osoba się staje. Staje się poprzez swoje czyny. Jeżeli to są dobre czyny, to osoba się prawdziwie spełnia. Jeżeli są to z punktu widzenia moralnego czyny złe, to trudno mówić wtedy o spełnianiu się osoby, raczej o jej zwijaniu – mówił metropolita. – Poprzez kontakt ze wspaniałymi ludźmi, tworzącymi naszą polską historię, […] tworzył siebie jako człowieka wielkiego i pokazywał, co znaczy wyłaniać się z tych korzeni, które są nasze. I wyłaniał się jako człowiek święty – dodał, podkreślając za Karolem Wojtyłą, że jest to równocześnie zadanie stojące przed człowiekiem.
Abp Marek Jędraszewski wskazał na triadę Karola Wojtyły: wolność, prawda, sumienie. Zaznaczył, że wolność wyróżnia człowieka spośród innych stworzeń, ale nie może być absolutyzowana. Autentyczna wolność to wolność podporządkowana prawdzie o wartościach. – Jestem prawdziwie wolny wtedy, kiedy realizuję prawdziwe wartości. Wtedy się staję jako osoba, wtedy się tworzę i siebie dopełniam – wyjaśniał metropolita krakowski, zaznaczając, że aby wiedzieć jak tę prawdę odczytać i jak za nią iść, trzeba wejść w głębię własnego sumienia. – Ta triada jest właściwie kluczem do zrozumienia jego sposobu myślenia, tworzenia siebie, ale także nauczania innych – mówił arcybiskup.
Abp Marek Jędraszewski zwrócił uwagę, że wiele z prezentowanych tekstów w czasie spektaklu w Filharmonii miała charakter spowiedzi (np. królów, Jacka Soplicy). – Owocem tego, że człowiek staje się autentycznie wolny, bo stoi w prawdzie, jest jego wyznanie o sobie. W prawdzie, która jest pokorna, a dlatego, że jest pokorna, jest wielka. Taki był Wojtyła, tego nas uczył, takiego dzisiaj go mogliśmy doświadczyć – mówił metropolita, dziękując twórcom i artystom spektaklu „Wojtyła – aktor biskupem”.
Przed błogosławieństwem metropolita krakowski wspomniał swoją niedawną wizytę w Instytucie Filozofii Porównawczej w Paryżu, gdzie jest także Katedra Karola Wojtyły. Zaznaczył, że w tej katedrze jest 300 studentów, młodych pasjonatów myśli Karola Wojtyły, dla których miał wykład, a po nim była możliwość zadawania pytań, które okazały się bardzo głębokie i związane z poszukiwaniem prawdy. – Spotkanie z tym kolejnym pokoleniem młodych było dla mnie prawdziwie poruszające, dające wiele nadziei gdy chodzi o kościół w Europie i samą Europę – mówił arcybiskup, podkreślając, że myśl Karola Wojtyły jest wielka i ciągle inspirująca. Widowisko poprowadzili: ks. Rafał Wilkołek, prezes Collegium Voytylianum oraz ks. Jacek Kurzydło, dyrektor Archidiecezjalnego Muzeum kard. Karola Wojtyły w Krakowie.
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

