Drukuj Powrót do artykułu

Abp Macary: społeczeństwo niedomaga, bo nie ma Kościoła w centrum

18 stycznia 2025 | 00:01 | tribunechretienne.com, pb | Fort-de-France Ⓒ Ⓟ

Sample Fot. Timon Studler / Unsplash

Społeczeństwo bardzo niedomaga, bo nie ma już Kościoła w centrum. Zamiast niego jest konsumpcja, ale czy na tym polega społeczna wspólnota? – pyta metropolita Fort-de-France na Martynice abp David Macaire w wywiadzie dla paryskiego radia Notre-Dame.

Mówiąc o sytuacji na Antylach i w Afryce wskazuje, że młodzi ludzie wyjeżdżają do wielkich metropolii i chcą nosić tylko markowe buty, w czym dostrzega przejaw krytykowanego przez papieża Franciszka „imperializmu kulturowego i ideologicznego”, a także „duchową kolonizację”. Jednocześnie przyznaje, że na Antylach Kościół, wciąż jest słuchany i „nie został ekskomunikowany z kultury, jak się to czasem dzieje na Zachodzie”, dlatego „ma coś do powiedzenia w kwestii jedności, kultury”.

Zdaniem hierarchy „społeczeństwo potrzebuje refleksji Kościoła”. „Rozdział Kościoła od państwa jest rozwodem. We Francji mamy więc rozwód, który powoduje cierpienie u katolików prawicowych, jak i lewicowych. Wszyscy cierpią z powodu tego rozdziału między Kościołem i społeczeństwem” – uważa abp Macary.

Podkreśla, że to „nie Kościół niedomaga, lecz bardzo niedomaga społeczeństwo z tego powodu, że nie ma już Kościoła w centrum wioski”. A gdy „nie ma już Kościoła w centrum wioski, to co jest? Rynek, na który się przychodzi, żeby konsumować. Czy to jest jedność społeczna?” – pyta retorycznie arcybiskup z Martyniki, która jest departamentem zamorskim Francji.

„Jeśli Francuzi chcą być szczęśliwi, muszą wrócić na niedzielne Msze. To bardzo proste: wystarczy poświęcić w niedziele godzinę, żeby iść na Mszę, spotkać się z księdzem, zejść się i troszkę pomodlić. Jeśli nie znajdziemy odrobiny duchowego sensu, odrobiny wzniosłości, nie zjednoczy to naszego społeczeństwa, będzie ono nadal podzielone i wciągane w przemoc” – zaznacza abp Macary.

Odnosząc się do niedawnej przedwczesnej rezygnacji bp. Dominique’a Rey’a z kierowania diecezją Fréjus-Toulon, zwraca uwagę, że w diecezji tej wydarzyło się wiele „pięknych rzeczy”, a bp Rey „jest porywający w swoim sposobie bycia”. Jednocześnie w łonie episkopatu istnieją różne style rządzenia i różne charyzmaty w Kościele. Są też „silne osobowości”. „Czy chcemy, żeby księża byli kserokopiami czy oryginałami? Dotyczy to także biskupów” – mówi metropolita Fort-de-France. Tłumaczy jednocześnie, że „oryginał czasem stwarza problemy, bo wymyka się spod kontroli, nie da się go opanować”. „Ale z punktu widzenia misji, Kościoła, który się rozwija, Kościoła, który głosi Ewangelię szczególnie najuboższym, jeśli wszyscy będziemy bezbarwni, prawdopodobnie niewiele się zdziała” – wskazuje hierarcha, zaznaczając, że zasadnicze pytanie brzmi: „Jak zagospodarować te silne charyzmaty?”.

Przywołuje w tym kontekście osobę papieża Franciszka. „To taki wolny człowiek! Zabawne, jak łamie zasady… Robi, co chce! Robi to, co sam rozeznał, nie stara się przypodobać wszystkim. To on jest oryginałem, a nie kserokopią” – podkreśla abp Macary.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.