Drukuj Powrót do artykułu

Abp Ryś i prof. Śpiewak uczestniczyli w „Debacie dwóch ambon”

14 października 2020 | 10:51 | dab / hsz | Lublin Ⓒ Ⓟ

Sample Fot. YouTube/Tv KUL - telewizja dla Ciebie!

O różnym spojrzeniu na dialog w tradycji żydowskiej i chrześcijańskiej rozmawiali abp Grzegorz Ryś i prof. Paweł Śpiewak. Metropolita łódzki i dyrektor Żydowskiego Instytutu Historycznego wzięli udział w „Debacie Dwóch Ambon” organizowanej 13 października w lubelskim klasztorze Ojców Dominikanów. Debata była wydarzeniem poprzedzającym Kongres Kultury Chrześcijańskiej w Lublinie.

Jako pierwszy głos zabrał prof. Paweł Śpiewak, który zwrócił uwagę na to, że tradycja judaizmu jest miejscem nieustannego dialogu między ludźmi a Torą. – Biblia nie jest ani w niebie, ani nie jest na wyspach skrytych przed ludźmi. Została dana ludziom do czytania i interpretacji, krytyki, przemyśleń. Judaizm nie zna ortodoksji, ani jedynych słusznych pojęć, dlatego historia komentowania Tory to historia sporów. Ta dyskusja trwa do dzisiaj, bo każde pokolenie ma coś nowego do powiedzenia – tłumaczył socjolog.

Z kolei abp Grzegorz Ryś przypominając katolickie nauczanie dotyczące dialogu stwierdził, że jest on szczególnym sposobem postępowania Kościoła i szerzenia myśli. – Dialog Kościoła ze światem ma sens tylko wtedy, kiedy Kościół się nie sekularyzuje i zachowuje swoją tożsamość. Nienawrócony Kościół ma trudność w prowadzeniu rozmowy, bo nie wie kim jest. Na czym miałby polegać dialog, kiedy nie ma różnicy między rozmawiającymi? – pytał hierarcha.

Przestrzegł jednak, by nie mylić dialogu z obojętnością ani agresywną walką o swoje racje. – Nie z każdym dialog jest możliwy. Kościół nie ma być miejscem protestu i krzyku, ale milczenia w miłości, nawet w obliczu prześladowań – dodał metropolita łódzki.

Profesor Śpiewak zwrócił uwagę na różnorodność znaczenia terminu „Zimzum” w kulturze judaistycznej. – Dosłownie oznacza to „kurczenie się”. W kręgu kabalistycznych mistyków z Safed opisuje on „kurczenie się” Boga, który był wszystkim i zrobił miejsce na istnienie świata. W kwestii dialogu mówi on o tym, by „skurczyć się w sobie”. By w swoim wnętrzu, w swoim sercu zrobić przestrzeń, aby ktoś inny mógł zaistnieć – tłumaczył dyrektor ŻIH.

Wieczorna debata została zorganizowana w przededniu inauguracji Kongresu Kultury Chrześcijańskiej, którego obrady odbędą się w dniach 15-18 października na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Tematem szóstej edycji jest hasło „Przestrzenie dialogu. Chrześcijańskie inspiracje kultury spotkania”.

Na program tradycyjnie złożą się wykłady i dyskusje oraz wydarzenia kulturalne. Obrady rozpocznie wykład „Chrześcijańskie inspiracje dla kultury dialogu i spotkania” przewodniczącego Papieskiej Rady ds. Popierania Jedności Chrześcijan kard. Kurta Kocha.

W kolejnych dwóch dniach o przestrzeniach spotkania, znaczeniu dialogu, jego rozumieniu w ujęciu Jana Pawła II, Benedykta XVI, kard. Stefana Wyszyńskiego, dialogu w kulturze, międzyreligijnym i międzykul-turowym, rozmawiać będą m.in. kard. Gerhard Müller, protestancki bp Jan Cieślar, bp Serafin Amielczen-kow z Moskwy, Peter Seewald – autor bestsellerowych wywiadów z Josephem Ratzingerem, ks. dr Manfred Deselaers z Centrum Dialogu i Modlitwy w Oświęcimiu czy reżyser Robert Gliński.

W związku ze szczególnymi okolicznościami, w jakich odbywa się Kongres, w programie znalazł się panel dyskusyjny „Świat po pandemii koronawirusa”, w którym głos zabiorą profesorowie Andrzej Zybertowicz, Bogdan Góralczyk i Arkadiusz Jabłoński oraz ekspert od spraw geopolityki i strategii dr Jacek Bartosiak. W ostatni dzień Kongresu wpisana została oficjalna inauguracja roku akademickiego na KUL.

Pierwsza „Debata Dwóch Ambon” została zorganizowana w ramach I Kongresu Kultury Chrześcijańskiej zorganizowanej przez abp. Józefa Życińskiego, ówczesnego metropolity lubelskiego. Inspiracją dla organizacji panelu była lubelska legenda mówiąca o wykorzystywaniu dwóch przeciwległych ambon do dyskusji między katolikami a wyznawcami innych religii. Chociaż to tylko legenda (mównice powstały w XVIII w.), to faktem jest, że w lubelskim klasztorze w przeszłości dochodziło do debat teologicznych pomiędzy dominikanami a arianami i kalwinistami.

Była to ostatnia debata organizowana w lubelskim klasztorze przez o. Tomasza Dostatniego OP, który przez 20 lat był moderatorem publicznych dyskusji.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.