Drukuj Powrót do artykułu

Abp Szewczuk: Sam Pan Bóg zbawi naród ukraiński!

31 grudnia 2023 | 23:58 | tom, | Kijów Ⓒ Ⓟ

Sample

„Wkraczamy w nowy rok, w nowy czas, jako naród poświęcony Bogu! Co więcej, czujemy, że nasz Zbawiciel wcielił się, wszedł w ciało naszego ukraińskiego narodu. To On po raz kolejny ginie w zamordowanych synach i córkach Ukrainy. To On po raz kolejny jest raniony atakami na nasze spokojne miasta i wsie. Ale to w Nim jest nasza siła, bo razem z Nim wchodzimy w nowy rok” stwierdził arcybiskup większy kijowsko-halicki Światosław Szewczuk, w kazaniu w kościele św. Bazylego Wielkiego ojców bazylianów w Kijowie w pierwszą niedzielę po Bożym Narodzeniu.

„Obchodząc święto Narodzenia Chrystusa, w szczególny sposób odkrywamy naszego żywego Boga. Słuchając słowa Bożego o dzieciństwie Jezusa, rozumiemy, że narodzenie Chrystusa nie jest jakąś noworoczną bajką o czymś idealnym i nierealnym. Nie! Boże narodzenie to odkrycie znaczenia rzeczywistości, rzeczywistości ludzkiego życia, którego jesteśmy częścią. Narodzenie Chrystusa to Boska opowieść o każdym z nas w szczególności, o naszym w pełni ludzkim życiu” – powiedział zwierzchnik Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego (UKGK).

Zauważył, że kiedy zagłębiamy się w księgi Pisma Świętego, czujemy, że Pismo Święte jest zwojem ksiąg, które mówią nam o nas, o człowieku historycznym. „Słowo Bożej Ewangelii mówi nam o trzech momentach odrzucenia przez lud Boży ich Zbawiciela: słyszymy, jak Herod, dowiedziawszy się od mędrców o narodzinach nowego króla Izraela, chce go zabić; słyszymy dzisiaj, jak Rachela płacze nad niewinnymi dziećmi, które zginęły; słyszymy dzisiaj, jak Święta Rodzina ucieka do Egiptu. Słyszymy, jak później, po powrocie z Egiptu, szukają miejsca do osiedlenia się w ziemi Izraela. Nie znaleźli miejsca w Betlejem, w Judei. Ale pospieszyli na północ do Galilei, do miasta Nazaret, aby wypełniło się słowo Pisma: „Nazarejczykiem będzie nazwany” .

Abp Szewczuk zachęcił do refleksji nad tym, co to znaczy być Nazarejczykiem. „Oczywiście św. Mateusz, używając tego greckiego słowa, mówi przede wszystkim o mieszkańcach miasta Nazaret… Greckie słowo «Nazaret» dotyka trzech bardzo głębokich strun w historii Izraela. Wydaje się podsumowywać trzy różne znaczenia, trzy hebrajskie słowa. Jednym z nich jest «nasher», co oznacza kiełkować. Drugie to «nasur» – resztka. Ostatnie «nazir» oznacza poświęcony Bogu” – wyjaśnił arcybiskup.

Zwrócił uwagę, że w tę niedzielę po Bożym Narodzeniu obchodzimy wspomnienie trzech osób: króla Dawida, Józefa i Jakuba, pierwszego biskupa Kościoła jerozolimskiego.

„Te trzy słowa ujawniają znaczenie każdej z tych trzech osób. Dawid jest tym, który założył dynastię królów Izraela, która kiedyś została wycięta w pień. Dlatego Rachela płacze, ponieważ wszystko zostało zniszczone, ale tutaj, w Jezusie Chrystusie, korzenie, stary pień, o którym wszyscy zapomnieli, kiełkuje i rodzi się nadzieja. Święty Józef Oblubieniec, który był opiekunem, zgodnie z Prawem Bożym, Świętej Rodziny nowo narodzonego Zbawiciela, pokazuje nam tę resztkę, resztkę Izraela. Oznacza to, że lud Boży zawsze będzie zachowany przez Boga bez względu na wojny, migracje i zniszczenia. Jakub, cielesny brat naszego Pana Jezusa Chrystusa, jest wypełnieniem słowa «nazir», które oznacza poświęcony. To zbawienie, ten zalążek ludu Bożego, nie będzie ograniczony do jednej grupy etnicznej, do jednego narodu. Ten nowy lud, nowy Izrael, będzie Kościołem Chrystusa, a ty i ja będziemy należeć do nowego ludu mesjańskiego, który apostoł Paweł nazywa «mistycznym ciałem Jezusa Chrystusa»”, powiedział abp Szewczuk.

Zachęcił do refleksji: „Słuchając słów o wypełnieniu się proroctw Starego Testamentu w osobie Jezusa Chrystusa, w Jego narodzinach, odkryciu znaczenia Jego współczesnego momentu historycznego, a tym samym narodzinach nadziei na przyszłość, zastanawiamy się nad znaczeniem naszego momentu życia i historii”.

Zwierzchnik UKGK zauważył, że to nie przypadek, iż największe uderzenie z nieba na nasze miasta i wsie 29 grudnia miało miejsce w dniu, w którym Kościół czci pamięć dzieci niewinnie zabitych przez Heroda w Betlejem. To nie jest przypadek. „Dziś Ukraina, podobnie jak Rachela, płacze nad swoimi dziećmi, które zabrał jej współczesny Herod” – podkreślił.

„Dziś zadajemy sobie pytanie: Panie, jaki będzie ten rok?” – pytał abp Szewczuk i przekonywał: „Słyszymy słowo o Jezusie jako przodku, o tym zarodku Kościoła Chrystusowego, który jest potężny mocą wcielenia Słowa Bożego. W Nim dowiadujemy się, że my wszyscy, nasz chory lud, jesteśmy resztką zachowaną przez Boga, której sam Pan towarzyszy w nowych czasach. Słyszymy słowo zapewnienia: bez względu na to, co się stanie, sam Pan Bóg ocali naród ukraiński! Co więcej, uczyni go nadzieją i przewodnikiem dla całego świata. Dziś żyjemy w czasach, gdy cała ludzkość traci swoje wartości, nie wie, co będzie dalej i boi się tego, co nowe. Wydaje się, że żyjemy na skraju czasów i epok, w których świat potrzebuje wskazówek i tych, którzy są w stanie wytyczyć drogę. To my musieliśmy żyć na krawędzi – nie tylko na krawędzi życia i śmierci w czasach wojny, nie tylko na krawędzi starego roku, który musimy przekroczyć, wchodząc w nowy rok. To my, trzymając za rękę naszego Zbawiciela, razem z Nim wkraczamy w nową historyczną erę istnienia całej ludzkości”.

„Razem chcemy prosić Boga o błogosławieństwo na ten nowy rok. Dzisiaj chcemy ponownie odkryć, że nasza przyszłość nie jest przerażająca i straszna. Dlaczego? Ponieważ naszą nadzieją, naszą historią, naszą przyszłością jest sam Pan Bóg Jezus Chrystus. I to do Niego i z Nim wkraczamy w nowy rok i w nowy czas” – powiedział abp Szewczuk.

Na zakończenie zwierzchnik UKGK wezwał: „Panie, ponieważ jesteś z nami, niczego się nie boimy. Panie, gdy jesteś z nami, nasza przyszłość jest szczęśliwa i jasna. Panie, gdy oddajemy Ci całe nasze życie, wiemy, że Ty, jako wieczny i wszechmocny Bóg, jesteś nam poświęcony i w Tobie jest nasza nadzieja. Ty jesteś zwojem nowej księgi czasu, która rozwija się przed naszymi oczami. Pan Jezus Chrystus mówi do nas dzisiaj i z nami: «Ojcze, przyszedłem pełnić Twoją wolę!»”

Boską Liturgią w cerkwi św. Bazylego Wielkiego w Kijowie rozpoczęto obchody święta parafialnego. 1 stycznia, UKGK czci św. Bazylego Wielkiego, m. in. patrona osób konsekrowanych.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.