Drukuj Powrót do artykułu

Amb. Suchocka o polityce europejskiej Watykanu

22 stycznia 2003 | 16:28 | tk //ad Ⓒ Ⓟ

Hanna Suchocka, ambasador RP przy Watykanie wygłosiła w Warszawie dla studentów Studium Generale Europa wykład o „Polityce Europejskiej Watykanu”. Zaznaczyła, że Watykan popiera integrację opartą na wartościach.

Ambasador Suchocka przypomniała, że gdy tylko w powojennej Europie pojawiły się inicjatywy zjednoczeniowe Stolica Apostolska wyrażała dla nich oficjalne poparcie. Z entuzjazmem powitano np. powstanie w 1949 r. Rady Europy, w której widziano początek odrodzonego kontynentu, głównie dzięki Europejskiej Konwencji Praw Człowieka. W 1950 r. Stolica Apostolska poparła utworzenie w Starsburgu Sekretariatu Katolickiego dla Problemów Europejskich. Amb. Suchocka podkreśliła, że z podobną przychylnością Stolicy Apostolskiej spotykały się kolejne etapy tworzenia wspólnoty europejskiej, jak. np. powołanie Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali, czemu towarzyszyła nadzieja na pojednanie między Francją a Niemcami.
Nie bez znaczenia dla stanowiska Stolicy Apostolskiej była – zdaniem pani ambasador – postawa europejskich partii komunistycznych, które były wówczas zdecydowanie przeciwne wszystkim autonomicznym organizacjom Europy zachodniej. „W pierwszym okresie tworzenia wspólnej Europy stanowisko Stolicy Apostolskiej było dość silnie motywowane politycznie” – powiedziała Hanna Suchocka. Po pierwsze, wynikało to z obawy przed powiększaniem zasięgu ateistycznego bloku radzieckiego. Po drugie zaś z nadziei, że w nowej Europie Zachodniej uda się przechować tradycyjne wartości chrześcijańskie.
Suchocka wspomniała o aktywności Stolicy Apostolskiej w dyplomacji europejskiej w latach 50. kiedy to tworzyły się zręby wspólnej Europy. Przypomniała entuzjazm, z jakim watykańska gazeta „L’Osservatore Romano” powitała podpisanie Traktatu Rzymskiego przytaczając racje ekonomiczne, polityczne i religijne, które miały dobrze wróżyć na przyszłość nowej strukturze.
Od początku Stolicy Apostolskiej towarzyszyło przekonanie, że nowa, powojenna Europa będzie tworzona na fundamentach chrześcijańskich – mówiła Suchocka. Podkreśliła zarazem, iż dopuszczano myśl, iż – wskutek powojennego podziału Europy i dominacji komunistycznej na Wschodzie – realizacja takiej wizji kontynentu możliwa jest tylko w jego zachodniej części.
Ambasador RP przy Stolicy Apostolskiej podkreśliła ogromne znaczenie pontyfikatu Jana Pawła II, który od początku przywoływał wizję „dwóch płuc Europy” czyli integracji Zachodu i Wschodu kontynentu. Zwróciła też uwagę na wielkie znaczenie ogłoszenia patronami Europy Cyryla i Metodego. „To był wyraźny sygnał polityczny” – powiedziała Suchocka podkreślają, że w Polsce był to rok powstania „Solidarności”. Zdaniem pani ambasador Papież zwrócił uwagę świata na fakt, że patroni Europy przychodzą nie tylko z Zachodu – jak św. Benedykt, ogłoszony patronem Europy przez Pawła VI – ale też ze Wschodu.
Suchocka zwracała uwagę, że Jan Paweł II sprzyja politycznym ale też ekonomicznym procesom związanym z integracją (przypomniała np. papieskie zadowolenie po wprowadzeniu wspólnej europejskiej waluty – euro). Przede wszystkim jednak zależy mu na tym, by Europa odwoływała się do swoich korzeni, do fundamentów na których została stworzona a do takich należy fundament chrześcijańskich wartości – mówiła prelegentka. Przywoływała szereg wypowiedzi przedstawicieli Stolicy Apostolskiej, przestrzegających przed postrzeganiem procesu integracji europejskiej wyłącznie w kontekście ekonomicznym.
Pani ambasador podkreśliła, że wielkie znaczenie ma Stolicy Apostolskiej przyszła Konstytucja Europejska. „Określenie w niej miejsca dla Kościołów i wspólnot religijnych a także odniesień do chrześcijaństwa stanowi obecnie jeden z najważniejszych punktów polityki watykańskiej” – powiedziała Hanna Suchocka. Dodała, że Stolica Apostolska oczekuje, że w przygotowywanej Konstytucji znajdzie się sformułowanie identyczne do tego jakie umieszczono w deklaracji nr 11 do aktu końcowego Traktatu Amsterdamskiego. Fragment ten brzmi: „Unia Europejska respektuje status Kościołów i wspólnot religijnych przewidziany w ustawodawstwie państw członkowskich. Unia Europejska uznaje także status organizacji wyznaniowych i gmin wyznaniowych”.
Jednak, jak przypomniała Suchocka, sformułowanie takie nie znalazło się w dokumencie uchwalonym w Laeken, otwierającym drogę do reformy instytucjonalnej Unii Europejskiej. Fakt ten z rozczarowaniem przyjął Jan Paweł II, o czym wspomniał w ubiegłorocznym przemówieniu do dyplomatów. Pani ambasador zacytowała słowa Papieża: „Spychanie na margines religii, które wniosły i nadal wnoszą swój wkład w rozwój kultury humanizmu, dających Europie słuszny powód do dumy jest dla mnie przejawem niesprawiedliwości a zarazem obrania błędnej perspektywy”.
Wykład amb. Hanny Suchockiej zorganizowało Studium Generale Europa działające przy Uniwersytecie kard. Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.