Analiza
Trąd rodzi się z biedy
Trąd rodzi się z biedy – przypomina dr Kazimierz Szałata, prezes Fundacji Polskiej Raoula Follereau, niosącej pomoc trędowatym i cierpiącym z powodu ubóstwa. 27 stycznia, w ostatnią niedzielę tego miesiąca, obchodzić będziemy 66. Światowy Dzień Trędowatych – dzień solidarności z dotkniętymi tą straszną choroba i walki z trądem chciwości i egoizmu najbogatszych. Przed kościołami na całym świecie – również w wielu parafiach w Polsce – odbywać się będzie zbiórka pieniędzy dla potrzebujących.
Muzułmanie w Polsce
W Polsce mieszka, według różnych szacunków, od 15-25 tys. muzułmanów. To liczba trudna do sprecyzowania, bo wielu spośród zamieszkujących w Polsce wyznawców Allaha „wymyka się” statystykom – nie wiadomo np., ilu jest studentów i imigrantów wojennych, którzy nie mają polskiego obywatelstwa ani prawa stałego pobytu. Dziś obchodzony jest dzień Islamu w Kościele katolickim w Polsce. […]
Amerykańska kolebka chrześcijaństwa czeka na papieża
W Panamie, od której w XVI w. rozpoczęła się ewangelizacja obu Ameryk, wiara chrześcijańska do dziś przeżywana jest jako wezwanie do misji i dawania świadectwa. Mieszkańcy tego kraju mają nadzieję, że papież Franciszek umocni ich ewangelizacyjny zapał, ale też, że przyniesie otuchę i pokój dla pogrążonego w kryzysie regionu Ameryki Centralnej.
Jak wygląda dialog katolicko-żydowski w Polsce?
Pod hasłem „Pokój! Pokój dalekim i bliskim!” (Iz 57,19) jutro w Warszawie odbędą się centralne obchody XXI Dnia Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce. Z tej okazji publikujemy materiał nt. dialogu katolicko-żydowskiego w Polsce.
Państwo nie wywiązuje się z zobowiązań wobec Kościoła
Roczny budżet Funduszu Kościelnego winien wynosić obecnie 212 mln zł – wylicza KAI – a tymczasem w ustawie budżetowej na 2019 r. przewidziano na ten cel zaledwie nieco ponad 140 mln zł. Państwo polskie nie wywiązuje się zatem w pełni z obowiązujących wciąż uregulowań prawnych dotyczących rekompensaty za zabrane Kościołowi, a dotąd nie zwrócone dobra.
„Déjà vu” – czyli projekt ustawy o świeckim państwie
Nie jest to inicjatywa nowa, ani oryginalna, lektura związanych z nią dokumentów wywołuje raczej wrażenie „déjà vu” – pisze w swej eksperckiej analizie projektu ustawy o świeckim państwie ks. prof. Piotr Stanisz, kierownik Katedry Prawa Wyznaniowego KUL.
Relacje państwo Kosciół – model polski
Istniejący w Polsce model ustrojowy regulujący miejsce religii w sferze publicznej oraz relacje między państwem a Kościołem jest zgodny z rozwiązaniami przyjętymi w większości demokratycznych państw europejskich. Zarazem należy do najnowocześniejszych, ukształtowanych pod wpływem doktryny społecznej Soboru Watykańskiego II i współczesnych wymogów prawa międzynarodowego.
Projekt ustawy o świeckim państwie niezgodny z konstytucją i Konkordatem
Stowarzyszenie Inicjatywa Polska zaprezentowało projekt ustawy o świeckim państwie. Zaproponowane w nim rozwiązania są niezgodne z Konstytucją oraz wiążącymi Polskę umowami międzynarodowymi, a także znacznie odbiegają od współczesnych standardów w relacjach państwo-kościół w wielu krajach europejskich. Celem projektu – według jego twórców – ma być m.in. zaprzestanie finansowania lekcji religii ze środków publicznych, wzmocnienie „neutralności światopoglądowej” systemu edukacji w Polsce, likwidacja Funduszu Kościelnego oraz wielu komisji państwowo-kościelnych. Instytut Ordo Iuris przygotował analizę projektu.
Nauczanie religii w polskiej szkole
Integralnym elementem nauczania w szkołach publicznych jest możliwość dobrowolnego uczęszczania na lekcje religii. Obywatele Polski mają konstytucyjne prawo do udziału w lekcjach religii w szkole, Kościoły i związki wyznaniowe – do jej nauczania, a katecheci do wynagrodzenia za swą pracę, tak jak inni nauczyciele. Obecność lekcji religii w systemie edukacji i ich finansowanie przez państwo jest – poza nielicznymi wyjątkami – europejskim standardem.
Nauka religii w szkole rzeczą normalną w Europie
W 23 krajach Unii Europejskiej religia nauczana jest w szkołach publicznych, natomiast w 5 (Bułgaria, Francja, Holandia, Luksemburg i Słowenia) nauka religii odbywa się na terenie kościelnym lub tylko w szkołach wyznaniowych. Polska, gdzie nauka religii powróciła do szkół po 1989 r., wypełnia europejskie standardy w tym zakresie.