Drukuj Powrót do artykułu

Apel o liczniejszy udział chrześcijan w modlitwę o jedność

16 stycznia 2017 | 13:59 | tk (KAI) / wer Ⓒ Ⓟ

O liczniejszy udział polskich wyznawców Chrystusa w rozpoczynającym się 18 stycznia Tygodniu Modlitw o Jedność Chrześcijan zaapelowali wspólnie przewodniczący Rady ds. Ekumenizmu Konferencji Episkopatu Polski i prezes Polskiej Rady Ekumenicznej. Wydarzenie rozpoczyna się w środę pod hasłem „Pojednanie – miłość Chrystusa przynagla nas” (por. 2 Kor 5,14–20).

Podkreślano też, że chrześcijan więcej dziś łączy niż dzieli, wskazując na szereg dokumentów o charakterze doktrynalnym, jakie Kościół katolicki podpisał z innymi Kościołami. Z satysfakcją przypomniano o polskich inicjatywach ekumenicznych.

Wymieniono m.in. podpisanie przez Polską Radę Ekumeniczną i Kościół rzymskokatolicki dokumentu o wzajemnym uznaniu chrztu, a także wspólnych apelach: o ochronę stworzenia, o poszanowanie świętości niedzieli oraz o ubiegłorocznym przesłaniu w sprawie uchodźców.

Przedstawiciel Kościoła rzymskokatolickiego, bp Krzysztof Nitkiewicz wskazywał, że dialog doktrynalny sprawia, iż chrześcijanie różnych wyznań są bliżej siebie. „Nie wiemy kiedy i w jakiej formie nastąpi jedność, naszym zadaniem jest modlitwa” – powiedział przewodniczący Rady ds. Ekumenizmu KEP. Dodał, że „jedność będzie zawsze jednością w różnorodności”.

Bp Nitkiewicz wspomniał o wspólnym obchodzeniu ważnych rocznic, takich jak 1050. rocznica chrztu Polski czy 500. rocznica reformacji. Zapowiedział też, że w obchodach 100. rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę, wezmą udział przedstawiciele innych wyznań.

Z kolei biskup Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w RP Jerzy Samiec wskazywał, że katolicy i ewangelicy mają różne tradycje i zwyczaje, ale łączy ich Ewangelia i misja głoszenia Jezusa Chrystusa. Z wielkim uznaniem wypowiedział się o wydanym w 2013 r. dokumencie „Od konfliktu do komunii” Światowej Federacji Luterańskiej i Papieskiej Rady ds. Popierania Jedności Chrześcijan. „To dokument napisany bardzo uczciwie, pokazujący co już osiągnęliśmy i w których miejscach się różnimy” – ocenił bp Samiec zapewniając: „Więcej nas łączy niż dzieli”.

Ewangelicki biskup mówił tez z uznaniem o podpisanej w ub. roku w Malmö wspólnej katolicko-luterańskiej deklaracji, w której zobowiązano się do zaangażowania na rzecz pomocy potrzebującym w różnych częściach świata.

Bp Samiec podkreślił, że tzw. Kościoły mniejszościowe w Polsce są bardzo wrażliwe na sposób, w jaki przedstawia się ich w Kościele rzymskokatolickim, na katolickiej katechezie ale też przez polityków i w mediach. Apelował o właściwe traktowanie mniejszościowych wspólnot.

Biskupi z obydwu Kościołów wyrazili ubolewanie, że w obchody Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan włącza się jedynie doskonale sobie już znane grono tych samych ludzi, głównie starszych lub w średnim wieku. Zdaniem bp. Nitkiewicza w organizację ekumenicznych wydarzeń mogłaby się włączać młodzież związana ze wspólnotą Taizé.

„Z ruchem ekumenicznym jest trochę jak z choinką, którą co roku ubieramy na 2-3 tygodnie, po czym znowu pakujemy na strych czy do piwnicy, gdzie się kurzy” – przyznał bp Nitkiewicz. Dodał, że przed chrześcijanami w Polsce stoi dziś pytanie o to, jak zaangażować młode pokolenie w działania na rzecz jedności.

Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan rozpoczyna się w środę 18 stycznia pod hasłem „Pojednanie – miłość Chrystusa przynagla nas” (por. 2 Kor 5,14–20) zaczerpniętymi z 2. Listu do Koryntian 5,14-20.

W całej Polsce chrześcijanie różnych wyznań będą odwiedzać świątynie bratnich Kościołów i wspólnie modlić się o pełną i widzialną jedność chrześcijan.

Nabożeństwo Centralne tegorocznego Tygodnia odbędzie się w niedzielę 22 stycznia o godz. 16.00 w katedrze św. Floriana na warszawskiej Pradze.

W ramach Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan niektóre Kościoły, diecezje czy miasta organizują jedno nabożeństwo, inne spotykają się każdego dnia. Jeszcze inne spośród tych ośmiu nabożeństw wybierają jedno, któremu nadają charakter obchodów centralnych, najczęściej w niedzielę.

Zgodnie z tradycją, podczas Tygodnia Ekumenicznego na nabożeństwa organizowane w świątyniach różnych wyznań, zapraszani są przedstawiciele bratnich Kościołów. Zwyczajem przyjętym w Polsce na nabożeństwach ekumenicznych, jest gościnna wymiana kaznodziejów.

Materiały na tegoroczny Tydzień Ekumeniczny przygotowali chrześcijanie z Niemiec.

Zdanie z 2 Listu do Koryntian podkreśla, że pojednanie jest darem od Boga przeznaczonym dla całego stworzenia. Tekst ten wyznacza refleksje na osiem dni modlitwy, w których zostały rozwinięte wybrane treści teologiczne: dzień 1: Jeden umarł za wszystkich, dzień 2: Nie żyjemy już dla siebie, dzień 3: Już nikogo nie znamy według ciała, dzień 4: To, co dawne, przeminęło, dzień 5: Nastało nowe, dzień 6: Bóg pojednał nas ze sobą, dzień 7: Służba pojednania, dzień 8: Pojednani z Bogiem.

Pierwsze pomysły międzywyznaniowych modlitw o jedność chrześcijan pojawiły się w XIX w. Tydzień Modlitw w obecnym terminie odbywa się od 1908 r. z inicjatywy ks. Paula Wattsona. Ideę tę w latach 30. XX w. rozpropagował o. Paul Couturier.

Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan stał się cyklicznym świętem ekumenizmu. Co roku między 18 a 25 stycznia, czyli między dawnym świętem katedry św. Piotra a świętem nawrócenia św. Pawła, chrześcijanie różnych wyznań z całego świata spotykają się na ekumenicznych nabożeństwach, modlitwach, konferencjach, koncertach i innych spotkaniach.

Od 1966 r. materiały te przygotowują Komisja „Wiara i Ustrój” Światowej Rady Kościołów oraz Papieska Rada (wcześniej Sekretariat) ds. Popierania Jedności Chrześcijan. Polską wersję broszury z materiałami od 1998 r. wspólnie opracowują Polska Rada Ekumeniczna oraz Rada ds. Ekumenizmu Konferencji Episkopatu Polski Kościoła Rzymskokatolickiego.

Od 1975 r. co roku materiały przygotowywane są przez grupy chrześcijan z poszczególnych krajów. Materiały na 2012 r. opracowała grupa polska.

Historyczne tradycje ekumenizmu w Polsce sięgają XVI wieku (Ugoda Sandomierska 1570 r.) Pierwsza w Polsce organizacją międzywyznaniowa był powstały w 1923 roku Oddział Krajowy Światowego Związku Krzewienia Przyjaźni między Narodami za pośrednictwem Kościołów.

Oficjalne ukonstytuowanie się Polskiej Rady Ekumenicznej (PRE) nastąpiło 15 listopada 1946 r. w Warszawie. Do PRE należy obecnie siedem Kościołów: Polski Autokefaliczny Kościół Prawosławny, Kościół Polskokatolicki, Starkokatolicki Kościół Mariawitów, Kościół Ewangelicko-Augsburski, Kościół Ewangelicko-Reformowany, Kościół Metodystyczny i Polski Kościół Chrześcijan Baptystów. Kościół rzymskokatolicki nie jest członkiem PRE ale z nią współpracuje w ramach wspólnej Komisji od 1974 r.

Oddziały regionalne PRE aktywnie biorą również udział w organizacji Tygodnia Modlitw w całej Polsce.

 

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.