Drukuj Powrót do artykułu

Benedyktyńskie koszulki: Keep Calm and Ora et Labora

23 lipca 2014 | 14:16 | pra / am Ⓒ Ⓟ

Koszulki z hasłem „Keep calm and ora et labora” (Zachowaj spokój, módl się i pracuj), inspirowanym słynną regułą św. Benedykta to nowy pomysł ewangelizacyjny Wydawnictwa Benedyktynów TYNIEC.

„Nie każdy słyszał o św. Benedykcie, a tym bardziej o benedyktynach, a widząc tego typu gadżet z napisem „ora et labora”, domyślam się, że z ciekawości zajrzy do Wikipedii i poczyta nieco, skąd takie hasło, co ono oznacza i jaka jest jego historia” – twierdzi Joachim Zelek OSB.

Benedyktyn, bazując na popularnym, brytyjskim plakacie z okresu II wojny światowej, zaprojektował dwie wersje koszulek – czarną i białą. Koszulki, w cenie 29 zł za sztukę, można kupić w internetowym sklepie benedyktynów z Tyńca: http://tyniec.com.pl/product_info.php?products_id=939.

Pomysł koszulek z nowoczesnym designem jest powiązany z fanpage’em, który nie tak dawno został założony, a który składa się na większą całość tworzącego się projektu o nazwie FILOKALIA. „Naszym celem jest promocja myśli Ojców Pustyni, a co by nie powiedzieć, św. Benedykt i jego „Ora et Labora” jak najbardziej wpisuje się w nurt duchowości pustynnej” – czytamy na stronach wydawnictwa TYNIEC.

Czy powstaną kolejne koszulki z serii? „Póki co chcemy zobaczyć, jak obecna wersja zostanie przyjęta. W przypadku dużego zainteresowania, grafiki z fanpage’u o Ojcach Pustyni będzie można zakupić w formie koszulek” – mówi Joachim Zelek OSB.

Pomysł opiera się na połączeniu słynnej, benedyktyńskiej sentencji "Ora et labora" z hasłem „Keep Calm and Carry On” (Zachowaj spokój i rób swoje) widniejącym na brytyjskim plakacie propagandowym z czasów II wojny światowej. Hasło jest tam wypisane białymi literami na czerwonym tle, nad którym widnieje biała korona (symbol króla Jerzego VI).

Plakaty nigdy nie zostały użyte – ich dystrybucję planowano w ostateczności, np. w obliczu niemieckiej inwazji na wyspy. W 2000 roku jeden egzemplarz został przypadkowo odkryty przez właściciela antykwariatu w Alnwick, w północno-wschodniej Anglii. Wkrótce plakat zdobył dużą popularność i rozpoczęto jego reprodukcję dla celów komercyjnych.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.