Drukuj Powrót do artykułu

Berlinale: Złoty Niedźwiedź dla Irańczyka, Nagroda Ekumeniczna – dla filmów z Chile i Algierii

15 lutego 2015 | 14:38 | ts/ js Ⓒ Ⓟ

W Berlinie rozdano w sobotę nagrody na 65. międzynarodowym festiwalu filmowym Berlinale. Tradycyjnie też wręczono Nagrodę Jury Ekumenicznego przyznawaną przed dwa największe Kościoły Niemiec: katolicki i ewangelicki.

Najwyższą nagrodę – Złotego Niedźwiedzia – otrzymał film „Taxi” irańskiego reżysera i krytyka reżimu Dżafara Panahi. „Ten film, to `list miłosny do kina`” – powiedział ogłaszając nazwisko laureata przewodniczący jury Darren Aronofsky. Srebrnego Niedźwiedzia otrzymał film „Ciało” Małgorzaty Szumowskiej.

Dżafar Panahi, mimo zakazu działalności zawodowej, nakręcił film w swojej ojczyźnie. Podczas ogłaszania werdyktu w Berlinie nie był obecny, przebywa bowiem w areszcie domowym. W jego imieniu nagrodę odebrała jego bratanica. Wśród publiczności obecna była także żona laureata.

Film został dostarczony do Berlina w nieznanych okolicznościach. Nadając swemu dziełu charakter na wpół dokumentalnej komedii, Panahi, wyposażony w trzy kamery, podjął się roli taksówkarza i pozwolił swoim pasażerom opowiadać o trudach dnia powszedniego w Teheranie.

Nie jest to pierwszy Złoty Niedźwiedź dla filmu z Iranu. W 2011 r. najwyższą nagrodą Berlinale został uhonorowany dramat rozwodowy „Separacja Nader i Simin” reżysera Asghara Farhadiego, który również dostał nagrodę Jury Ekumenicznego, a później – Oscara. Film opowiadał o konfliktach związanych z życiem rodziny i społeczeństwa Iranu, również z perspektywy stosunków międzypokoleniowych i różnych postaw religijnych.

Nagrodę Pokojową tegorocznego Berlinale przyznano filmowi “The Look of Silence” amerykańskiego reżysera Joshui Oppenheimera. Ta nagroda zostanie wręczona dzisiaj.

Natomiast Jury Ekumeniczne wyróżniło trzy filmy. Pierwszą nagrodę otrzymał „El boton de nacar” (Guzik z masy perłowej) Patricio Guzmana (Chile/Francja/Hiszpania 2015). Film traktuje o pięknie przyrody i krajobrazach, a przede wszystkim o zasobach wodnych w Chile. „Niektórzy uważają, że woda ma pamięć, ale film ten ukazuje, że także ma swoją mowę” – czytamy w werdykcie Jury Ekumenicznego.

Kolejna nagroda tego gremium przypadła filmowi „Ned Rifle” (USA 2014), autorstwa Hal Hartleya. Trzecie wyróżnienie Jury Ekumenicznego otrzymała „Historia Judasza” (Francja 2015). „W opracowaniu materiału biblijnego przez pochodzącego z Algierii Rabah Ameur-Zaimeche, stosunki między Jezusem i Judaszem są bliskie, nie ma w nich mowy o zdradzie. Zwrócono uwagę, że zarówno Judasz jak i Jezus padli ofiarą gry o władzę Rzymian, wysokiego kapłana i Faryzeuszów” – czytamy w uzasadnieniu werdyktu.

Jury Ekumeniczne od 24 lat swoją główną nagrodę przyznaje filmowi oficjalnie uczestniczącemu w Berlinale. Przyznawane są też dwa inne wyróżnienia: za film z dziedziny „Panorama” oraz „Forum” z programu Międzynarodowego Forum Młodego Filmu.

Od 1992 r. w skład wspólnego Jury Ekumenicznego na Berlinale wchodzą przedstawiciele międzynarodowego Stowarzyszenia Komunikacji Społecznej SIGNIS i Międzynarodowej Kościelnej Organizacji Filmowej „Interfilm”. Na czele sześcioosobowego jury ekumenicznego stoi Werner Schneider-Quindeau, wiceprzewodniczący „Interfilmu”.

Fundatorami tych nagród są episkopat niemiecki i Rada Kościołów Ewangelickich w Niemczech. W ciągu 20 lat Jury Ekumeniczne wyróżniło swoimi nagrodami i dyplomami ogółem 79 filmów. Niektóre z nich, jak „Dead Man Walking” Tima Robbinsa, czy „Sophie Scholl” Marca Rothemunda, służą w pracy oświatowej Kościołów.

Pierwsze niezależne jury na Berlinale międzynarodowa katolicka organizacja filmowa SIGNIS – wtedy jeszcze jako OCIC – powołała już w 1954 r. Po przyłączeniu się do niego w 1963 r. ewangelickiej organizacji „Interfilm”, po rozmowach z ówczesnym szefem festiwalu, Moritzem de Hadelnem, postanowiono utworzyć wspólne jury, które od 1992 r. funkcjonuje jako Jury Ekumeniczne. Jak podkreśla katolicki biskup Gebhard Fürst, „Kościoły pragną swoją nagrodą wyróżniać produkcje filmowe, które pomagają czynić świat bardziej przyjaznym i sprawiedliwym i które na swój sposób realizują orędzie Jezusa z Nazaretu”.

Pierwszy Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie odbył się w 1951 r. Jury festiwalu zawsze kładło szczególny nacisk na to, aby podczas festiwalu przedstawiane były filmy z całego świata. Do tej pory prestiżową nagrodę Złotego Niedźwiedzia otrzymały takie filmy, jak m.in. „Głową w mur” Fatiha Akina, „Cienka czerwona linia” Terrence’a Malicka, czy „W imię ojca” Jima Sheridana z rewelacyjną rolą Daniela Day-Lewisa.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.