Drukuj Powrót do artykułu

Bielsko-Biała: ruszył Festiwal Muzyki Sakralnej na Podbeskidziu „Sacrum in Musica”

05 kwietnia 2016 | 10:37 | rk Ⓒ Ⓟ

Wykonaniem „Mszy F-dur” Józefa Ksawerego Poniatowskiego rozpoczął się w poniedziałek w Bielsku-Białej XVII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej na Podbeskidziu „Sacrum in Musica”. Imprezę zainaugurował w kościele na os. Karpackim biskup pomocniczy diecezji bielsko-żywieckiej Piotr Greger.

Podczas koncertu odkryte niedawno dzieło polskiego kompozytora z XIX wieku wykonała orkiestra utworzona przez Instytut Rozwoju Kultury Polskiej i Zakon Maltański do projektu Poniatowski pod batutą Sebastiana Perłowskiego. Usłyszeć można było także Chór Polskiego Radia w Krakowie. Wystąpili soliści: Andrzej Lampert, Anna Lubańska, Katarzyna Oleś-Blacha, Robert Gierlach.

Książę Józef Michał Poniatowski (1816-1873) był kompozytorem, śpiewakiem i dyplomatą, wnukiem brata króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. „Mszę F-dur” skomponował w 1867 r.

W ramach 17. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej na Podbeskidziu w dniach 4-8 kwietnia odbędą ponadto koncerty w różnych miejscach, m.in. w kościołach katolickich i ewangelickich Bielska-Białej.

W bielskim Domu Muzyki 5 kwietnia zaplanowano koncert muzyki klezmerskiej w wykonaniu Preßburger Klezmer Band ze Słowacji. Następnego dnia 6 kwietnia w kościele luterańskim Zbawiciela zaśpiewa Chór kameralny Voskresinnia (Zmartwychwstanie) z katedry w Iwano-Frankowsku pod wezwaniem Zmartwychwstania Pana Jezusa.

Z kolei 7 kwietnia na gospelowym koncercie w pallotyńskim kościele pw. św. Andrzeja Boboli pojawi się Ken Burton z zespołem The Voquality Singers z Wielkiej Brytanii.

Specjalny koncert zaplanowano także 8 kwietnia koncert z okazji „Święta Życia” W Hali pod Dębowcem wystąpią: Drużyna Mistrzów; Arkadio; Besquidians; Dzień dobry; Anashim; Kapela Wałasi; Trojak Country oraz Sound’n’Grace!

Patronat nad Festiwalem objęli biskup diecezji bielsko-żywieckiej Kościoła rzymsko-katolickiego Roman Pindel oraz biskup diecezji cieszyńskiej Kościoła ewangelicko-augsburskiego Adrian Korczago.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Drukuj Powrót do artykułu

Bielsko-Biała: ruszył Festiwal Muzyki Sakralnej na Podbeskidziu „Sacrum in Musica”

08 kwietnia 2013 | 21:17 | rk Ⓒ Ⓟ

Wykonanie fragmentów dzieł kompozytorów muzyki sakralnej w wykonaniu światowej sławy artystki operowej Małgorzaty Walewskiej rozpoczęło 8 kwietnia w Bielsku-Białej 14. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej na Podbeskidziu „Sacrum in Musica”. Gwiazda Nowojorskiej Metropolitan Opera wystąpiła w kościele pw. Jezusa Chrystusa Odkupiciela Człowieka wraz z Bielską Orkiestrą Festiwalową i Chórem Młodzieżowym Resonans Con Tutti pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka.

Imprezę o charakterze ekumenicznym wspólnym patronatem objęli biskup bielsko-żywiecki, Tadeusz Rakoczy i biskup diecezji cieszyńskiej Kościoła ewangelicko-augsburskiego, Paweł Anweiler. Koncerty odbywają się w świątyniach katolickich i luterańskich.

Przybyłych na poniedziałkowy koncert gości przywitał duszpasterz środowisk twórczych diecezji bielsko-żywieckiej, ks. Eugeniusz Burzyk.

Inaugurując imprezę bp Piotr Greger nawiązał do nauczania papieża-seniora Benedykta XVI, który zwracał uwagę, iż muzyka kościelna jest formą wyznania wiary, naznaczoną silnymi prądami kulturowymi. „Od czasów Oświecenia można zauważyć stopniowe odrywanie kultury od wiary, z obopólną stratą. Kultura bez porozumienia z wiarą stała się sztuką dla sztuki” – zaznaczał biskup i podkreślał wzajemny związek wiary i kultury jest bardzo ścisły, „ponieważ wiara nieokreślona kulturowo nie istnieje”. „Ona tworzy kulturę i ją podtrzymuje, jest zdolna do spotkania z różnymi kulturami, co szczególnie widać w liturgii sprawowanej w innych kręgach kulturowych, np. na terenach misyjnych” – zaznaczał ostrzegając przed widocznym w muzyce procesem banalizacji wiary.

„Wiara winna znaleźć swoje miejsce także w muzyce, gdzie następuje nie tylko ucieleśnienie słowa, ale i uduchowienie ciała. W tym kontekście muzyka liturgiczna musi być pokorna; jej celem nie jest poklask, lecz zbudowanie trwałych więzi z Bogiem i drugim człowiekiem. Istocie muzyki sakralnej odpowiada fakt, że w domu Bożym – inaczej niż w sali koncertowej – wykonawca pozostaje ukryty, aczkolwiek jest zawsze realnie obecny” – mówił hierarcha i wyrażał radość, że po raz 14. Bielsko-Biała staje się areną festiwalu „Sacrum in musica”.

W ramach 14. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej na Podbeskidziu (8-11 kwietnia) odbędą jeszcze 3 koncerty w różnych miejscach, m.in. w kościołach katolickich i ewangelickich Bielska-Białej.
W bielskim Domu Muzyki wystąpi 9 kwietnia Danuta Stankiewicz „Danqua”, która wraz z zespołem wykona pieśni inspirowane kulturą żydowską. Następnego dnia w kościele luterańskim Zbawiciela chór prawosławny z Bułgarii – The Great Voices of Bulgaria –zaprezentuje prawosławne pieśni starocerkiewne. Z kolei gospelowy chór Croydon SDA Gospel Choir z Londynu 11 kwietnia pojawi się w pallotyńskim kościele pw św. Andrzeja Boboli.

W ramach festiwalu w Galerii Środowisk Twórczych otwarta zostanie wystawa podsumowującą konkurs na plakat „Dekalog – droga życia” organizowana pod patronatem ordynariusza diecezji bielsko-żywieckiej bp Tadeusza Rakoczego. W konkursie udział wzięło 132 autorów z Polski, Białorusi, Chin, Japonii i Niemiec. Spośród nadesłanych 278 plakatów do wystawy zakwalifikowano 40 prac. Projekt poświęcony Dekalogowi dopełni kameralna wystawa "Dekalog we współczesnym plakacie polskim" przygotowana przez znanego kolekcjonera i kuratora Krzysztofa Dydo z Krakowa.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Drukuj Powrót do artykułu

Bielsko-Biała: ruszył Festiwal Muzyki Sakralnej na Podbeskidziu „Sacrum in Musica”

26 kwietnia 2011 | 19:32 | rk Ⓒ Ⓟ

Wykonanie oratorium niepołomickiego „Urbs Amabilis” w bielskim kościele pw. Jezusa Chrystusa Odkupiciela Człowieka rozpoczęło 26 kwietnia 12. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej na Podbeskidziu „Sacrum in Musica” w Bielsku-Białej.

Imprezę o charakterze ekumenicznym wspólnym patronatem objęli biskup bielsko-żywiecki, Tadeusz Rakoczy i biskup diecezji cieszyńskiej Kościoła ewangelicko-augsburskiego, Paweł Anweiler. Koncerty odbywają się w świątyniach katolickich i luterańskich.

Wśród solistów na inaugurującym wydarzenie koncercie wystąpili Beata Rybotycka, Ewa Uryga, Jacek Wójcicki, Janusz Radek i Zbigniew Wodecki (autor muzyki). Muzyczną oprawę wydarzenia stworzyli Bielska Orkiestra Festiwalowa i Chór Młodzieżowy Resonans Con Tutti. Autorem libretta widowiska muzycznego jest Leszek Aleksander Moczulski.

Największą gwiazdą podbeskidzkiego festiwalu jest w tym roku jeden z najlepszych na świecie gitarzystów flamenco – Paco Peña.

Bp Rakoczy w specjalnym słowie z okazji kolejnej edycji festiwalu podkreślił, że impreza jest ważnym spotkaniem twórców i miłośników sztuki, „którzy razem idą na spotkanie świętości, a kontemplację piękna w dziełach artystycznej twórczości rozumieją jako szukanie bliskości Boga. „W tym roku przeżywamy je w szczególnym czasie, bezpośrednio poprzedzającym beatyfikację sługi Bożego Jana Pawła II, który swoim życiem i nauczaniem pozostawił nam tak dobitny przykład dążenia do świętości” – podkreślił ordynariusz.

Z kolei bp Anweiler zaznaczył, że „festiwal ten to szczególny czas, w którym „rozbrzmiewająca pieśń i muzyka przemienia człowieka i pozwala mu na nowo zastanowić się nad tym, jaką jest moja pieśń i gra serca”. „Powiedzmy sobie wyraźnie, że do tego uzdolniony jest każdy z nas, a ci, którzy umieją spożytkować nuty, są nam szczególnymi przewodnikami” – zauważył.

Prezydent Bielska-Białej, Jacek Krywult podkreśla, że „Sacrum in Musica” to jedno z największych i najważniejszych przedsięwzięć muzycznych odbywających się cyklicznie w mieście. „To zarazem najbardziej zróżnicowany pod względem programowym bielski festiwal” – dodaje.

W ramach 12. edycji Międzynarodowego Festiwal Muzyki Sakralnej (26-30 kwietnia) odbędzie się 5 koncertów w różnych miejscach, m.in. w kościołach katolickich i ewangelickich Bielska-Białej.
27 kwietnia w bielskim Domu Muzyki wystąpi jeden z najciekawszych interpretatorów i twórców muzyki jidysz – Andre Ochodlo przy akompaniamencie muzyków jazzowych. Nastepnego dnia w kościele luterańskim wystąpi 22-osobowy chór prawosławny z Petersburga – The Male Choir of St. Petersburg. Z kolei gospelowy chór Spirituals Singers Band pojawi się w 29 kwietnia w pallotyńskim kościele pw św. Andrzeja Boboli. Wraz z nim zaśpiewa wybitna sopranistka amerykańska, Gwendolyn Bradley.
Na koniec festiwalu swą słynną już „Mszę flamenco” –monumentalne dzieło, inspirowane doświadczeniem religijnym – zaprezentuje Paco Peña.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.