Drukuj Powrót do artykułu

Bielsko-Biała: wystawa plakatów nt. Dekalogu i nagrody za najlepsze prace

10 kwietnia 2013 | 12:44 | rk Ⓒ Ⓟ

Cykl 10 plakatów „Dekalog wg cyklu filmowego Krzysztofa Kieślowskiego” autorstwa krakowskiej graficzki Ewa Bajek-Wein zwyciężył w zorganizowanym przez bielską Galerię Środowisk Twórczych konkursie „Dekalog – droga życia”. Laureatom konkursu nagrody wręczali 9 kwietnia w trakcie uroczystego otwarcia wystawy pokonkursowej prezydent Bielska-Białej Jacek Krywult oraz ordynariusz bielsko-żywiecki bp Tadeusz Rakoczy.

Jak zaznacza kurator wystawy Piotr Czadankiewicz, praca Ewa Bajek-Wein była już wielokrotnie nagradzana i zyskała uznanie licznych krytyków. „Pod względem graficznym cykl ten jest wyjątkowo trafiony i interesujący. Plakaty komentują filmy Krzysztofa Kieślowskiego, ale większość z nich tłumaczy się sama w swej dyskusji z Dekalogiem” – uważa artysta.

Drugą nagrodę na konkursie przyznano plakatowi Wiesława Łysakowskiego – „Nie cudzołóż” ukazującym zawieszoną na haku na ubrania obrączkę małżeńską. Trzecią zaś nagrodę otrzymał Paweł Delekta za plakat „Hierarchiczność świata” z wizerunkiem monumentalnymi schodów, symbolizujących 10 Przykazań
W konkursie inspirowanym tematyką Dziesięciu Przykazań wzięło udział 132 autorów z Polski, Białorusi, Chin, Japonii, Niemiec. Spośród nadesłanych 276 plakatów do wystawy zakwalifikowano 40 prac 27 autorów.
Wśród członków jury konkursu, które zakwalifikowało plakaty do wystawy i przyznało nagrody, znaleźli się: przewodniczący – prof. Roman Kalarus, artysta grafik, ASP w Katowicach; Krystyna Czerni, krytyk, historyk sztuki, Uniwersytet Jagielloński, Kraków; ks. dr Leszek Makówka, dyr. Muzeum Archidiecezjalnego w Katowicach; Piotr Czadankiewicz, artysta plastyk, kurator konkursu, GŚT w Bielsku-Białej; Teresa Gołda-Sowicka, artysta plastyk, kurator konkursu, Bielsko-Biała.

Ks. dr Makówka przyznaje, że sam pomysł jest bardzo interesujące, gdyż z jednej strony Dekalog ma charakter ponadczasowy, religijny, moralny i nosi w sobie nutę niezmienności i stałości, natomiast plakat to świat zmienny, chwilowy, odbijający współczesne psyche. „Plakat to język designu, język reklamy. Takie odwołanie zakłada współczesne formy wypowiedzi artystycznej. Użyte znaki i symbole muszą być czytelnym komunikatem, który zdoła przebić się przez gąszcz i zgiełk medialnego świata, który – nawet niechciany – staje się światem każdego z nas. Chodzi o to, by zaistnieć nie tylko w chwili przerwy na reklamę, ale wedrzeć się do świadomości odbiorcy i tam pozostać” – podkreśla dyrektor Archidiecezjalnego Muzeum w Katowicach.

8 kwietnia w holu bielskiej Kurii Diecezjalnej w Bielsku-Białej otwarto też wystawę zatytułowaną „Dekalog w plakacie polskim z kolekcji Krzysztofa Depo”. Ekspozycja została przygotowana przez Diecezjalne Muzeum w Bielsku- Białej.

Krzysztof Dydo jest założycielem jedynej w Polsce galerii specjalizującej się wyłącznie w promocji polskiego plakatu. Dydo w całym okresie istnienia Galerii zorganizował ponad sto wystaw indywidualnych i zbiorowych w Polsce oraz tyle samo w większości krajów Europy i wielu krajach świata.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.