Drukuj Powrót do artykułu

Bonowicz: Ks. Tischner uważał, że chrześcijaństwo może jednoczyć ludzi o różnych poglądach

28 czerwca 2025 | 20:16 | tk | Warszawa Ⓒ Ⓟ

Sample Fot. Wikipedia

Bliska była mu wizja chrześcijaństwa jako siły, która potrafi jednoczyć nadzieję ludzi o różnych poglądach i nadać im energię – tak o ks. Józefie Tischnerze mówi KAI jego biograf Wojciech Bonowicz. Dziś mija 25. rocznica śmierci wybitnego intelektualisty, cenionego duszpasterza, autora „Etyki Solidarności”. Był jedną z najciekawszych postaci polskiego życia intelektualnego drugiej połowy XX wieku.

Ks. Tischner był filozofem, teologiem, publicystą, pisarzem, autorem prac poświęconych zagadnieniom antropologii filozoficznej i teorii wartości. Został zapamiętany jako wybitny filozof i utalentowany publicysta, ceniony duszpasterz i komentator polskiej rzeczywistości, bezlitosny w polemikach, a jednocześnie otwarty na różnorodność opinii i przekonań.

Zdaniem Wojciecha Bonowicza, ks. Tischner bardzo pomógł Kościołowi – rozumianemu nie tylko jako hierarchia ale cała wspólnota – przejść od postawy opozycyjnej wobec państwa do współtwórcy nowego porządku w rzeczywistości wolnego już kraju.

“Apelował do ludzi, i wielu przekonał, żeby zaufać wolności, która się pojawia, i światu, który się wyłania, nawet jeśli ma on swoje mankamenty. I żeby niejako wziąć odpowiedzialność za to, jak ten świat będzie wyglądał” – powiedział Bonowicz w rozmowie z KAI.

Nawiązując do tytułu głośnej książki “Nieszczęsny dar wolności” publicysta stwierdził, że nie odzwierciedla ono dylematu samego Tischnera. “W ten sposób podsumowywał to, jak się wolność prezentowało w części publicystyki katolickiej tamtego czasu, na niektórych ambonach, w niektórych wystąpieniach Episkopatu” – ocenił Bonowicz. Jak dodał, jest to “polemika z wizją, w której wolność jest obwiniana o wszystkie grzechy główne”.

Kolejnym ważnym wątkiem w myśleniu filozofa z Łopusznej było przekonanie co do tego, że  chrześcijaństwo powinno być w świecie siłą pozytywną, integrującą, otwierającą i integrującą ludzi, a nie dzielącą czy wykluczającą. Autor “Etyki solidarności” był zdania, że Kościół będzie sprzyjał demokracji – w tym sensie, że okresie przemian w dalszym ciągu będzie chciał odgrywać rolę integrującą stając się miejscem spotkania – zaznacza Bonowicz.

“Jego starania nie do końca się zakończyły sukcesem. Ale niewątpliwie wizja chrześcijaństwa jako siły, która potrafi jednoczyć nadzieję ludzi o różnych poglądach i nadać im energię – mimo wszystko jest jakoś obecna, choć zapewne mniejszościowa” – ocenia publicysta. – Z moich spotkań z ludźmi wynika, że oni wciąż postrzegają Tischnera jako kogoś, kto im, ich wierze dał nadzieję” – powiedział redaktor “Tygodnika Powszechnego”.

Zdaniem Wojciecha Bonowicza, autor “Filozofii dramatu” uważał, że chrześcijaństwo w Polsce staje się jakby chrześcijaństwem bez nadziei, z negatywną wizją świata. Zgodnie z taką perspektywą trzeba być w opozycji wobec świata, bowiem czyha on na wszystko, co z wiarą jest związane, trzeba dać odpór i być przede wszystkim znakiem sprzeciwu. “To jest figura bardzo mocno zakorzeniona w epoce komunizmu, ale pozostała po tych czasach. Wizja Tischnera była oczywiście przeciwna” – tłumaczy publicysta.

Duchowny uważał, że trzeba szukać w tym świecie ludzi dobrej woli, gotowych do współpracy i choć w 50, 60 czy nawet 70 procentach możemy się z nimi nie zgadzać, to jednak wciąż jest jakieś pole, co do którego można osiągnąć porozumienie i coś razem zbudować – rekonstruuje myśl Tischnera jego biograf.

Józef Tischner urodził się w 1931 r. w Starym Sączu. Był profesorem filozofii PAT w Krakowie, wykładowcą filozofii dramatu w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Krakowie. Do najbardziej znanych, tłumaczonych na wiele języków, książek należą „Myślenie według wartości”, „Polski kształt dialogu”, „Etyka solidarności”. Sale współpracował z „Tygodnikiem Powszechnym” i „Znakiem”.

Brał udział w słynnym zjeździe „Solidarności” w gdańskiej hali „Olivii”, gdzie – jako nieoficjalny kapelan związku – odprawiał Msze święte i głosił homilie. Jego książka „Etyka solidarności” stała się niemalże dokumentem programowym tego oddolnego ruchu odrodzenia społecznego.

W pierwszą niedzielę miesiąca w sierpniu każdego roku odprawiał dla górali słynne Msze Święte niedaleko Turbacza. Nabożeństwa te gromadziły tysiące ludzi.

W latach 90. był jednym z pierwszych katolickich autorów w Polsce, którzy zajęli się ideami liberalnej demokracji. Próbował pokazać, że jako podstawa porządku życia państwowego i gospodarczego nie musi kłócić się z chrześcijaństwem.

Był członkiem Komitetu Doradczego Unii Wolności, założycielem i prezesem Instytutu Nauk o Człowieku w Wiedniu. W 1999 roku otrzymał Order Orła Białego – najwyższe polskie odznaczenie.

Jako filozof interesował się przede wszystkim problemami istnienia i teorii wartości, ale nie stronił od publicystyki, starając się dotrzeć swoimi przemyśleniami o Polsce, chrześcijaństwie i Kościele do jak najszerszego grona odbiorców. Był postacią bardzo popularną, obecną w mediach. Przez lata publikował w „Tygodniku Powszechnym” i „Znaku”.

Wielką popularnością cieszyły się przeprowadzane przez Jacka Żakowskiego telewizyjne rozmowy pt. „Tischner czyta Katechizm” oraz ich książkowa wersja. Bestsellerem okazała się także jego „Historia filozofii po góralsku”, pełna humoru a także miłości wobec Podhala. Stamtąd się wywodził i tam też – dokładnie w Łopusznej k. Nowego Targu – został pochowany.

Ks. prof. Józef Tischner zmarł w Krakowie 28 czerwca 2001 r. w wieku 69 lat. „Filozof i teolog, który był otwarty na człowieka, a równocześnie nigdy nie zapomniał o Bogu” – napisał w telegramie kondolencyjnym jego przyjaciel, Jan Paweł II.

W ubiegłorocznej uchwale o ustanowieniu roku 2025 Rokiem ks. prof. Józefa Tischnera senatorowie podkreślili, że to jeden z najważniejszych polskich filozofów, duchownych i intelektualistów. Uchwała przypomina też, że z uwagi na prezentowane przekonania Józef Tischner uważany był za kapelana „Solidarności”.

Co roku wręczana jest Nagroda im. Ks. Tischnera, przyznawana w trzech kategoriach: za pisarstwo religijne lub filozoficzne stanowiące kontynuację Tischnerowskiego „myślenia według wartości”; w kategorii publicystyki lub eseistyki na tematy społeczne, która uczy Polaków przyjmować „nieszczęsny dar wolności” oraz w kategorii inicjatyw duszpasterskich i społecznych współtworzących „polski kształt dialogu” Kościoła i świata.

Laureatami nagrody byli dotychczas m.in. ks. Wacław Hryniewicz OMI, prof. Mirosława Grabowska i ks. Manfred Deselaers, s. Anna Bałchan, prof. Paweł Śpiewak oraz Stowarzyszenie na rzecz Niepełnosprawnych SPES.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.