Bp Balcerek do pracowników Domu Medialnego św. Wojciech: jesteście duchowymi dziedzicami św. Wojciecha
29 kwietnia 2025 | 18:12 | msz | Tulce Ⓒ Ⓟ
„Wy, którzy tworzycie Dom Medialny św. Wojciech, jesteście dziś jego duchowymi dziedzicami. Pracujecie w świecie, w którym słowo jest potężne, może budować, ale i niszczyć. W świecie, w którym informacja może oświecać, ale i manipulować. W świecie, w którym prawda nie zawsze jest modna, a często jest niewygodna. W takim świecie wasza misja jest szczególna: macie siać ziarna prawdy, dobra i nadziei” – mówił dziś bp Grzegorz Balcerek do pracowników Domu Medialnego św. Wojciech.
Poznański biskup pomocniczy przewodniczył Mszy św. w kościele pw. Narodzenia NPM w podpoznańskich Tulcach, świątyni jubileuszowej Roku Świętego 2025, z okazji święta patronalnego Domu Medialnego św. Wojciech. Uroczystość św. Wojciecha była w tym roku obchodzona 28 kwietnia.
W homilii ks. biskup podkreślił, że współczesna ewangelizacja w mediach musi zmierzyć się z „nowymi kulturami”.
„Współczesna ewangelizacja w mediach powinna być ewangelizacją opartą na dialogu, a nie na narzucaniu. Wiele współczesnych inicjatyw, np. media społecznościowe, dąży do prowadzenia pokojowego dialogu, który zaprasza do rozmowy, a nie do konfrontacji.
Misja św. Wojciecha była przykładem misji powszechnej, w której nie liczyło się tylko terytorium, ale i potrzeba głoszenia Ewangelii” – przekonywał bp Balcerek.
Zaznaczył, że „współczesne media wymagają dostosowania przekazu do odbiorcy, z szacunkiem dla nowych form komunikacji, niedawno jeszcze zupełnie nieznanych”.
Poznański biskup pomocniczy stwierdził, że współczesna ewangelizacja przez media w zglobalizowanym świecie umożliwia dotarcie do wielu ludzi na niespotykaną dotąd skalę, dlatego „konieczne jest komunikowanie Ewangelii w sposób zrozumiały i szanujący wrażliwość innych”.
„Innego podejścia wymaga słowo drukowane w książkach i czasopismach, innego film, innego radio, innego posty na Instagramie, a innego podcasty. Przekaz ewangelizacyjny musi być dostosowany do formy i oczekiwań współczesnych odbiorców” – zaznaczył ks. biskup.
Zwrócił uwagę, że „nie wystarczy «produkować treści». Trzeba świadczyć, że za każdym słowem może i powinno stać sumienie”.
Bp Balcerek zauważył, że misja św. Wojciecha była odpowiedzią na ówczesne wyzwania, które wymagały zmian.
„Święty Wojciech był częścią szerszych przemian religijnych i politycznych w Europie. Jego misja była odpowiedzią na ówczesne wyzwania, które wymagały zmian. Dziś media i nowe technologie zmieniają sposób myślenia, komunikowania się i reagowania na problemy współczesnego świata. Ewangelizacja przez media staje się odpowiedzią na te zmiany i nowe wyzwania” – przekonywał bp Balcerek.
Choć pierwszy numer „Przewodnika Katolickiego” ukazał się staraniem abp. Floriana Stablewskiego w 1895 roku, to za datę powstania Drukarni i Księgarni Świętego Wojciecha (dziś: Święty Wojciech Dom Medialny) przyjmuje się datę 17 grudnia 1897 roku. Wówczas redakcja „Przewodnika Katolickiego” połączyła się z wydawnictwem książkowym o nazwie Księgarnia Świętego Wojciecha. W 1902 roku ks. Piotr Wawrzyniak przekształcił spółkę akcyjną w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Jej celem była katolicka działalność naukowa, oświatowa i społeczno-dobroczynna. Najbardziej dynamiczny okres rozwoju spółki przypadł na lata dwudzieste ubiegłego wieku. Oprócz wydawania książek i czasopism działalność firmy obejmowała zakłady graficzne, fabrykę figur i sprzętów kościelnych oraz fabrykę papieru „Malta” w Poznaniu, fabrykę miazgi drzewnej „Kostuchna” koło Katowic oraz szereg budynków i nieruchomości w różnych częściach miasta. Po wojnie spółkę reaktywowano w 1945 roku, ale do 1950 roku władze komunistyczne przejęły jej fabryki, wytwórnię papieru, drukarnię, budynki mieszkalne i nieruchomości. Mimo tych dotkliwych strat udało się kontynuować działalność wydawniczą i drukarską. Wznowienie wydawania „Przewodnika Katolickiego” stało się możliwe jednak dopiero w 1956 roku.
W marcu 2008 r. wydawnictwo Księgarnia św. Wojciecha przyjęło nową nazwę – Wydawnictwo Świętego Wojciecha. W 2013 r. DiKŚW przeniosła się do nowej siedziby przy ul. Chartowo, w której mieszczą się wszystkie redakcje i działy organizacyjne spółki.
We wrześniu 2015 roku Drukarnia i Księgarnia św. Wojciecha zmieniła nazwę na Święty Wojciech Dom Medialny sp. z o.o.
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.


