Drukuj Powrót do artykułu

Bp Lechowicz: powinniśmy wzorem św. Kingi, iść drogą radykalizmu ewangelicznego

24 lipca 2013 | 17:19 | eb Ⓒ Ⓟ

O tym, że radykalizm ewangeliczny może być atrakcyjny także dzisiaj, mówił bp Wiesław Lechowicz podczas uroczystości odpustowych ku czci św. Kingi w Starym Sączu. W liturgiczne wspomnienie drugorzędnej patronki diecezji tarnowskiej biskup wskazywał, że św. Kinga przyciąga ludzi właśnie taką postawą. Kaznodzieja podkreślił, że podobnie czynił św. Franciszek z Asyżu, a dziś właśnie dlatego wielu ludzi idzie za papieżem Franciszkiem. Bp Lechowicz przypomniał, że św. Kinga urodziła się zaledwie osiem lat po śmierci Biedaczyny.

„Nasza Patronka żyła perspektywą nieba i spotkania z Bogiem. Dlatego wyrzekała się na swej życiowej drodze nawet tego, do czego miała prawo, np. miłości fizycznej z mężem, królem Bolesławem. Wyrzekała się również przywiązania do dóbr materialnych, mądrze z nich korzystała, traktując je jako okazję do okazania miłości bliźnim. Z tej miłości płynęła hojność dla biednych, wrażliwość na pokrzywdzonych, fundowanie kościołów i klasztorów, w tym starosądeckiego. Z tej miłości płynęło zaangażowanie na rzecz rozwoju społeczno-gospodarczego. Kinga prowadziła życie ubogie, mimo że dysponowała niemałym majątkiem, ze względu na Boga i drugiego człowieka” – powiedział biskup pomocniczy diecezji tarnowskiej.

Kaznodzieja dodał też, że naśladowanie Jezusa w Jego radykalizmie znalazło swoje potwierdzenie w życiu Księżnej Sądeckiej po śmierci męża. Już na jego pogrzebie wystąpiła w habicie trzeciego zakonu franciszkańskiego. Rozdała swój posag, a ziemię sądecką otrzymaną przed laty od męża przekazała klasztorowi Sióstr Klarysek, do którego po kilku latach sama wstąpiła. Tam kontynuowała swoje radykalnie ewangeliczne życie w ubóstwie, czystości i posłuszeństwie woli Bożej.

Bp Wiesław Lechowicz podkreślił, że jeśli i my pragniemy spotkać Jezusa, nie rozminąć się z Nim, powinniśmy wzorem św. Kingi, iść drogą radykalizmu ewangelicznego.

„Dziś, kiedy słyszymy wołanie papieża Franciszka o Kościół jednoznacznie ewangeliczny odnośmy je w pierwszej kolejności do siebie. Wiara w Boga i miłość bliźniego to dwa najgłębsze motywy ewangelicznego radykalizmu, który przejawia się na różne sposoby, także w ubóstwie. Jest on postulatem i pod adresem tych, którzy nie doświadczają braków materialnych, by umieli z dóbr materialnych właściwie korzystać i pod adresem tych, którzy cierpią biedę, by w dążeniu do poprawy bytu zachowali umiar” – powiedział bp Lechowicz.

Zdaniem biskupa, papież Franciszek spotyka się z tak entuzjastycznym przyjęciem ze strony wiernych właśnie z powodu ewangelicznego radykalizmu. „Nie bawi się w dyplomację, lecz mówi zgodnie z życzeniem Jezusa: „tak, tak”, „nie, nie”, nie ma u niego „światłocieni”. Za jego słowami kryją się czyny, które jaśnieją pokorą, skromnością, wiarą i miłością. To wszystko składa się na świadectwo, które pociąga i przyciąga uwagę nawet tych, którzy są z dala od Kościoła i nie identyfikują się z osobą Jezusa” – dodał.

Od 15 lipca, uroczystości odpustowe w Starym Sączu gromadziły tłumy wiernych. Były Msze św., adoracje Najświętszego Sakramentu i procesja z relikwiami św. Kingi.

„Na uroczystości z roku na rok przybywa coraz więcej osób – zauważa s. Teresa Izworska, ksieni Klasztoru Sióstr Klarysek w Starym Sączu. „Fenomen św. Kingi polega na tym, że jest ona bliska ludziom, wiele przeżyła w swoim życiu. Była dobrą chrześcijanką. Każdy znajdzie w niej dla siebie jakiś wzór” – dodaje.

Ponad siedemset lat temu, dnia 24 lipca 1292 zmarła w klasztorze sióstr klarysek w Starym Sączu królewna węgierska, księżna krakowsko-sandomierska, wdowa po Bolesławie Wstydliwym, Pani Sądecka, fundatorka klasztoru w Starym Sączu i na końcu klaryska – św. Kinga.

Niezwykłą osobowością wywarła ogromny wpływ na sprawy Małopolski w drugiej połowie XIII wieku. Po otrzymaniu na własność ziemi sądeckiej rozpoczęła jej administrowanie. Szczególną troską otaczała Stary Sącz przyczyniając się do jego gospodarczego ożywienia. Głównym dziełem Kingi w tym mieście była fundacja klasztoru. Pomimo iż pod koniec XIII wieku Stary Sącz stracił swe polityczne i gospodarcze znaczenie na rzecz Nowego Sącza, założonego przez Wacława Czeskiego, to posiadając grób i pamiątki po Kindze, zyskał na następne stulecia sławę i znaczenie religijne jako główne centrum jej kultu.

Św. Kinga odegrała ogromną rolę nie tylko w dziejach religijnych Polski, lecz również w polityce i kulturze. Z jej osobą związane są liczne zabytki architektury i sztuki, a także bogactwo polskiego folkloru słownego. Fenomen Kingi spowodował, że postacią jej od początku zajmowali się nie tylko dziejopisarze, ale również teologowie, etnografowie i krajoznawcy.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.