Drukuj Powrót do artykułu

Bp Zadarko: potrzebujemy profesjonalnej komunikacji o pielgrzymkach

21 września 2023 | 12:55 | hsz | Sandomierz Ⓒ Ⓟ

Sample Fot. Hubert Szczypek (KAI)

– Potrzebujemy profesjonalnej komunikacji – mówi bp Krzysztof Zadarko podsumowując szkolenie medialne dla koordynatorów pielgrzymek z całej Polski. Warsztaty były częścią Ogólnopolskiego Spotkania Dyrektorów Pieszych Pielgrzymek na Jasną Górę, które odbyło się w Sandomierzu.

W odbywających się w Diecezjalnym Centrum “Quo Vadis” w Sandomierzu warsztatach uczestniczyło kilkudziesięciu księży z całej Polski. Szkolenie dotyczyło praktycznych zagadnień, z którymi koordynatorzy pielgrzymek spotykają się w swojej pracy. Prowadzący szkolenie – Paweł Żulewski i Hubert Szczypek – mówili o tworzeniu i prowadzeniu stron internetowych, redagowaniu tekstów informacyjnych oraz komunikacji w mediach społecznościowych. Przedstawili również zasady kontaktów z mediami, podstawy fotografii i tworzenia krótkich form wideo. W szkoleniu prowadzący zaprezentowali również najczęstsze błędy związane z komunikacją i kontaktem z mediami. Wyjaśnili, jak ich unikać i tym samym zwiększyć efektywność działań medialnych.

– Potrzebujemy profesjonalnej komunikacji i to pokazywało dzisiejsze szkolenie. Potrzebna nam jest profesjonalna wiedza dotycząca komunikacji wewnętrznej i współpracy z innymi podmiotami – m.in. mediami świeckimi – podsumował spotkanie bp Krzysztof Zadarko.

– Pielgrzymka to wydarzenie, wokół którego tworzy się ogromna społeczność, nie tylko idących, ale także wiernych pozostających w domach i towarzyszących pielgrzymom duchowo – zauważa Paweł Żulewski, specjalista ds. komunikacji związany z KAI i UKSW. – Dawniej wierni ci gromadzili się na apelach w swoich kościołach. Dziś dysponujemy narzędziami, które pozwolą im poczuć, jakby pielgrzymowali razem. Naszym zadaniem było wskazanie sposobów na spełnienie tego celu, za pomocą nowych technologii i współpracy z konwencjonalnymi mediami – podsumowuje twórca i administrator wielu serwisów internetowych.

– Piesze pielgrzymki na Jasną Górę to wielki skarb Kościoła w Polsce oraz jedyne w swoim rodzaju doświadczenie duchowe – mówi prowadzący warsztaty Hubert Szczypek. – Warto, tego skarbu nie zatrzymywać jedynie dla siebie, ale dzielić się nim z innymi. Doskonałym miejscem do tego mogą być media, zarówno te tradycyjne, jak nowe – dodaje redaktor prowadzący portalu eKAI.pl oraz fotograf zajmujący się m.in. reportażami z wydarzeń religijnych.

Warsztaty medialne były częścią Ogólnopolskiego Spotkania Dyrektorów Pieszych Pielgrzymek na Jasną Górę. Jego uczestnicy sprawowali Msze św. wraz z biskupami Krzysztofem Nitkiewiczem i Edwardem Frankowskim. Księża koordynatorzy podsumowali tegoroczne pielgrzymki na Jasną Górę oraz dyskutowali na temat zadań i wyzwań stojących przed przewodnikami pieszych pielgrzymek. W programie spotkania znalazł się również czas na zwiedzanie Muzeum Diecezjalnego oraz wyjazd do Sanktuarium na Świętym Krzyżu i modlitwę przy znajdujących się tam relikwiach.

– Najbardziej pocieszające jest to, że pielgrzymowanie po pandemii wzrasta w stosunku do tego, co było w zeszłym roku – zauważa bp Krzysztof Zadarko. Jak dodaje przewodniczący Rady Episkopatu Polski ds. Migracji, Turystyki i Pielgrzymek, wierni pielgrzymują coraz bardziej świadomie i są coraz bardziej wymagający. Coraz więcej jest również osób zainteresowanych pielgrzymowaniem w milczeniu.

Przewodniczący Rady Episkopatu Polski ds. Migracji, Turystyki i Pielgrzymek zwraca uwagę na zmniejszającą się liczbę księży, również tych zaangażowanych w pielgrzymki na Jasną Górę. – Możemy myśleć o przesunięciu zaangażowania duszpasterskiego na rzecz osób świeckich, aby wykorzystać potencjał, który jest w ludziach świeckich, aby to oni byli bardziej aktywnymi współpracownikami duszpasterzy – stwierdza bp Zadarko.

– Co roku spotykamy się w różnych miejscach w Polsce, aby zastanawiać się nad tym, co możemy poprawić w przyszłości w naszym pieszym pielgrzymowaniu – mówi ks. Wiesław Orłowski. – To był piękny czas spotkań, budowania wspólnoty. Ufam, że te spotkania przyniosą owoce, np. większą aktywność w mediach społecznościowych, jeśli chodzi o promowanie pielgrzymki – dodaje kierownik Pieszej Pielgrzymki Łomżyńskiej na Jasną Górę.

Fot. Hubert Szczypek (KAI)

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.