Drukuj Powrót do artykułu

Był rok 1968, Wigilia. W kosmosie odczytano fragment Księgi Rodzaju

27 grudnia 2023 | 12:48 | o. jj, | Tokio Ⓒ Ⓟ

Sample Fot. NASA / Unsplash

Guy Consolmagno SJ, od 2015 dyrektor Obserwatorium Watykańskiego, w wywiadzie dla portalu Catholic News Agency mówił z znaczeniu przeczytania fragmentu Księgi Rodzaju w czasie pierwszej wyprawy amerykańskich astronautów w kosmos w wigilię Bożego Narodzenia 1968 r. Frank Borman, Jim Lovell i William Anders, oglądając Ziemię z pokładu statku kosmicznego, postanowili wówczas przeczytać fragment Księgi Rodzaju (1,1-18) o stworzeniu świata przez Boga.

Przypomniał, że rok 1968 był dość smutny dla Amerykanów: zabójstwo Martina Luthera Kinga, nasilenie wojny w Wietnamie i związane z tym demonstracje. Zapoczątkowanemu jeszcze przez prezydenta J. F. Kennedy’ego programowi Apollo, mającemu za zadanie wysłanie astronautów na Księżyc, towarzyszyło też kilka wypadków i katastrof: niepowodzenie bezzałogowej misji Apollo-6 oraz pożar w kapsule rakiety 27 stycznia 1967, który spowodował śmierć trzech astronautów. Mimo to NASA (amerykańska Agencja Badania Przestrzeni Kosmicznej) jesienią 1968 postanowiła wysłać 21 grudnia Saturna V – najpotężniejszy do tego czasu statek kosmiczny, który osiągnął rekordową prędkość 24 200 mil na godzinę, a w nim trzech kolejnych astronautów.

W Wigilię 1968 Apollo 8 wszedł na orbitę okołoksiężycową. NASA niczego nie narzucając, poprosiła wówczas załogę o powiedzenie „czegoś odpowiedniego” dla oglądającego ją prawie 1 miliarda ludzi na całym świecie. Wówczas to pasażerowie statku sięgnęli po Biblię i odczytali fragment o stworzeniu świata przez Boga.

Oglądający tę transmisję kilkunastoletni wówczas Guy Consolmagno tak to wspomina: „Wybór tego  fragmentu Pisma Świętego wywarł na mnie głębokie wrażenie. Było to też zaskoczenie, bo spodziewałem się raczej tekstu Psalmu, że «Niebiosa głoszą chwałę Bożą». Ale te słowa z Księgi Rodzaju, przeczytane z wielkim szacunkiem, wynikały z jakiegoś ich geniuszu i wyrażały ich wiarę” – wyznał jezuita.

W poranek bożonarodzeniowy 1968 astronauci włączyli silniki kierujące ich z powrotem na Ziemię. Zjedli świąteczny obiad złożony m.in. z indyka z nadzieniem i popili buteleczką brandy. Kilka dni później wylądowali bezpiecznie na Pacyfiku i wyłowił ich tam amerykański samolot.

Patrząc z perspektywy 50 lat watykański naukowiec-jezuita przypomniał, że czytanie Biblii w kosmosie spotkało się z ostrą krytyką ze strony kilku czołowych ateistów z powodu „propagowania religii za rządowe pieniądze”. Złożyli oni nawet pozew do trybunału przeciw NASA, który jednak Sąd Najwyższy Stanów Zjednoczonych odrzucił. „Obecnie występuje szeroka akceptacja wiary, a właściwie różnych wierzeń, wyznawanych przez ludzi. Wyrażenie czyjejś wiary jest jednocześnie  zaproszeniem do podobnego wyznania przez innych. Wzbogaca to wszystkich” – stwierdził dyrektor  Obserwatorium Watykańskiego.

Guy Consolmagno, urodzony 19 września 1952 w Detroit, jest amerykańskim planetologiem, astronomem i popularyzatorem nauki, bratem zakonnym w Towarzystwie Jezusowym. Po studiach na Uniwersytecie w Detroit i rozpoczęciu nauki w Jezuickiej Szkole Wyższej i Akademii przeniósł się na Massachusetts Institute of Technology (MIT) i tam uzyskał tytuły bakałarza sztuk w 1974 i magistra sztuk w rok później. W 1978 zdobył doktorat z zakresu astronomii na Uniwersytecie Arizony. Od początku zajmował się głównie planetologią. Potem rozpoczął pracę naukową i dydaktyczną najpierw w Harwardzie a następnie w MIT. W 1983 jako członek Amerykańskiego Korpusu Pokoju wyjechał do Kenii i tam 2 lata uczył astronomii i fizyki w ramach działalności charytatywnej. Po powrocie do ojczyzny rozpoczął pracę naukową w Kolegium Lafayette w Easton w stanie Pensylwania. Od 1990 pracuje w Watykańskim Obserwatorium Astronomicznym, którego jest dyrektorem od 2015 r. Był także przewodniczącym Sekcji Nauk Planetarnych w Amerykańskim Towarzystwie Astronomicznym.

W 1989 roku wstąpił do Towarzystwa Jezusowego, w którym w 1991 złożył śluby. Wkrótce potem oddelegowano go do pracy w Obserwatorium Watykańskim, którego od 2015 jest dyrektorem. Został również kustoszem watykańskich zbiorów meteorytów i to stanowisko piastuje do dzisiaj. Rozpoczął ponadto studia filozoficzne i teologiczne.

Jako naukowiec skupia się na związkach między meteorytami a planetoidami oraz nad pochodzeniem i ewolucją małych obiektów Układu Słonecznego. Jest autorem ponad 40 prac naukowych dotyczących astronomii oraz współautorem książek popularnonaukowych, tłumaczonych na wiele języków. Uważa, iż nauka nie przeczy religii i obie te dziedziny powinny wzajemnie się uzupełniać a nie konkurować ze sobą. Jest przeciwnikiem i krytykiem kreacjonizmu, czyli poglądu, iż świat jest wyłącznie dziełem Boga lub bóstw. Brat Consolmagno interesuje się również fantastyką naukową.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.