Centralne obchody XXV Dnia Islamu w Kościele katolickim w Polsce
26 stycznia 2025 | 20:46 | msp, ton | Katowice Ⓒ Ⓟ

W niedzielę 26 stycznia w budynku Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach odbyły się centralne wydarzenia XXV Dnia Islamu w Kościele katolickim w Polsce. Tegoroczne hasło obchodów brzmi: „Chrześcijanie i muzułmanie: ugasić ogień wojny i zapalić światło pokoju”.
Już po raz 25. odbyły się obchody Dnia Islamu w Kościele katolickim w Polsce. W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele Kościoła katolickiego oraz wyznawcy Islamu. Obecni byli m.in. bp Marek Szkudło, administrator archidiecezji katowickiej, i bp Henryk Ciereszko, biskup pomocniczy archidiecezji białostockiej i delegat KEP ds. Dialogu Katolików i Muzułmanów. – Jestem wzruszony i bardzo się cieszę – powitał zebranych ks. Tadeusz Czakański, zaangażowany w dialog katolicko-muzułmański. – Nie damy się podzielić, bo Bóg jest z nami. Witajcie serdecznie w Katowicach – dodał.
Do tych słów nawiązał imam dr Abdul Jabbar Koubaisy, Dyrektor Centrum Kultury i Dialogu „Doha” w Katowicach, Prezes Muzułmańskiej Fundacji Pomocy i Wiceprzewodniczący Ligi Muzułmańskiej w Polsce. – Jestem szczęśliwy, bo spotkałem tu mnóstwo uśmiechniętych twarzy. Ale nie zapominajmy, że niedaleko toczy się wojna. Robimy wszystko, by rozsiewać pokój – mówił wyraźnie wzruszony. – Mam nadzieję, że nasze wspólne działania nie będą tylko raz w roku, że będziemy spotykać się dalej, kontynuować, by walczyć razem o pokój, salam – dodał.
Bp Henryk Ciereszko mówił o dobru jakim jest pokój. – Pokój jest zawsze uznawany jako jedno z naczelnych dóbr ludzkości, poszczególnych narodów i społeczności. Pokój jest święty dla wyznawców wszystkich religii, jest darem Boga złożonym w ręce człowieka. Wojna jest zawsze porażką, przegraną, dramatem dotykającym wszystkich, co z bólem przypomina nam papież Franciszek. Mówi nawet o III wojnie światowej w kawałkach – zauważył i nawiązał do przesłania, jakie aniołowie skierowali do pasterzy w momencie przyjścia Jezusa na świat. – Bóg przynosi pokój, Chrystus jest Księciem Pokoju. Jezus w Wieczerniku żegnając się z apostołami niejako w testamencie zostawił dar pokój: „Pokój zostawiam wam, pokój mój wam daję”. Ale też dopowiedział: „nie tak jak daje świat ja wam daję”. Stąd wierzymy, że pokój pochodzi od Boga, a świat nawet, gdy mówi o pokoju, nie zdoła go ochronić i zachować, jeśli będzie zapominał o Bogu – podkreślił.
Przeor Jasnej Góry: Jasna Góra jest dla wszystkich. Wszystkich prosimy o uszanowanie niepolitycznego i duchowego charakteru tego miejsca
Głos zabrał także mufti Youssef Chadid z Ligi Muzułmańskiej RP. – Dzisiaj, gdy świat doświadcza licznych konfliktów i podziałów tematyka pokoju międzyreligijnego nabiera szczególnego znaczenia – zauważył i podkreślił, że ugaszenie ognia konfliktów to zadanie dla chrześcijan i muzułmanów. Przypomniał również słowa papieża Franciszka z tegorocznego przesłania z okazji Ramadanu: „Nie ma świętych wojen, tylko pokój jest święty”. – Według mnie to bardzo mądre słowa. Każdy wierny powinien starać się być ambasadorem rozszerzania pokoju na cały świat. Z perspektywy islamu pokojowe współistnienie z chrześcijanami oraz innymi ludźmi wiary jest nie tylko możliwością, ale i religijnym obowiązkiem. Islam wzywa do budowania mostów między ludźmi różnych wyznań – dodał. Przypomniał, że chrześcijanie i muzułmanie dzielą wiele wspólnych wartości: wiarę w jednego Boga, miłość i miłosierdzie, poszanowanie życia.
Swoje przesłanie na 25-lecie Dnia Islamu w Kościele katolickim przygotowała Dżemila Smajkiewicz-Murman, jedna z założycielek Rady Wspólnej Katolików i Muzułmanów. „Jako najstarsza z uczestniczek wcześniejszych 24 zgromadzeń, pamiętam, jakie były ich początki w ubiegłym wieku. Liczę na kontynuację spotkań podtrzymujących dialog międzyreligijny w Polsce w następnych latach, będący zarazem wzorem do naśladowania w innych częściach Europy i świata. Dużym przeżyciem jest dla mnie świadomość, że dzięki wzajemnej tolerancji jako Polka, Tatarka, muzułmanka, wraz ze swoim przodkiem – imamem wileńskim oraz parafianami z repatriacji powojennej przeniosłam iskierkę islamu do Gdańska i ta iskierka przyczyniła się do zaistnienia pierwszego murowanego po 192 latach meczetu. Budowla mająca już prawie 40 lat przyciąga w święta tysiące wiernych tego samego Boga” – napisała.
Okolicznościowy wykład wygłosiła dr Agata Skowron-Nalborczyk. – Myślę, że takie spotkania są bardzo potrzebne, tym bardziej, że jest to inicjatywa unikalna w skali Europy. My mało o islamie wiemy, można przeżyć w Polsce całe życie i nie spotkać muzułmanina, bo jest ich ok. 50 tysięcy, co nie stanowi nawet 1 proc. mieszkańców. Oni są skoncentrowani w dużych miastach lub jak Tatarzy na Podlasiu. Dużo jest stereotypów i uprzedzeń, szczególnie po kryzysie migracyjnym. A kiedy spotka się człowieka twarzą w twarz, można mu uścisnąć rękę i z nim porozmawiać, posłuchać, co myśli o swojej wierze, wtedy ten obraz naprawdę się zmienia – mówiła współprzewodnicząca Rady Wspólnej Katolików i Muzułmanów.
Podczas spotkania odczytano wybrane fragmenty Biblii i Koranu oraz przewidziano czas na wspólną modlitwę. Modlono się du’a – muzułmańską modlitwą spontaniczną oraz przygotowanymi specjalnie na ten dzień wezwaniami modlitwy wiernych, które zakończono modlitwą „Ojcze nasz”. W atmosferze modlitewnego skupienia chrześcijanie i muzułmanie przekazali sobie znak pokoju.
Dzień Islamu obchodzony jest tradycyjnie po zakończeniu Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan, nawiązuje do tematu corocznego orędzia Papieskiej Rady ds. Dialogu Międzyreligijnego, kierowanego do wyznawców islamu na zakończenie muzułmańskiego miesiąca postu, ramadanu. Jest obchodzony od 2001 roku z inicjatywy Rady Wspólnej Katolików i Muzułmanów. Rada Wspólna Katolików i Muzułmanów działa od 1997 roku i stawia sobie za cel propagowanie dialogu między wyznawcami tych dwóch religii w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.
W Polsce funkcjonują dwa religijne związki muzułmańskie wpisane do rejestru Kościołów i Związków Religijnych. Muzułmański Związek Religijny w RP, uznany oficjalnie w 1925 r., liczy obecnie ok. 6 tys. członków, zrzesza przede wszystkim Tatarów Muzułmanów Polskich. Największe ich skupiska mieszkają w województwie podlaskim. Drugim związkiem wyznawców islamu jest zarejestrowana w 2004 r. Liga Muzułmańska w RP. Zrzesza ona muzułmanów przybywających do Polski na studia oraz do pracy, a także osoby przyjmujące islam za swoją religię. Według szacunków liczy ok. 25 tys. członków.
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.