Drukuj Powrót do artykułu

Cerkiew obchodzi Święto Wprowadzenia do Świątyni Przenajświętszej Bogurodzicy

04 grudnia 2009 | 13:07 | gk / maz Ⓒ Ⓟ

Święto Wprowadzenia do Świątyni Przenajświętszej Bogurodzicy, które przypada w Cerkwi 4 grudnia, ma uświadomić wiernym godność i świętość Dziewicy Maryi. Jest jednym z 12 wielkich świąt w Kościele prawosławnym i grekokatolickim.

Według tradycji rodzice wprowadzili Maryję do świątyni, dopiero gdy miała trzy lata. Jednak od razu – zgodnie z daną wcześniej obietnicą – poświęcili ją Bogu. Wydarzeniu towarzyszyli krewni i znajomi. Pierwotnie święto związane było właśnie z tym wydarzeniem.

Święto przypomina rolę Matki Bożej w odkupieniu narodu ludzkiego. A rodzice Maryi Joachim i Anna wspominani w liturgii, ukazywani są jako wzory do naśladowania.

Święto Wprowadzenia Przenajświętszej Bogarodzicy (Wwiedienije wo chram Preswiatoj Bogorodicy) obchodzi się prawdopodobnie od IV wieku. Wówczas cesarzowa Helena zbudowała kościół, który nazwano tak jak dzisiejsze święto.

Dzisiejszy troparion – modlitwa przybliżająca historię i znaczenie święta – głosi: „Dziś łaski Bożej wyobrażenie i zbawienia ludzi przepowiadanie: do świątyni Pańskiej uroczyście Panna przybywa i Chrystusa wszystkim zwiastuje. Tejże i my wielkim głosem zawołajmy: Zdrowaś pieczy Stworzyciela spełnienie”.

W ikonografii Maryja zwykle przedstawiona jest jako stojąca z wyciągniętymi dłońmi u wejścia do Świątyni jerozolimskiej.

W uroczystym marszu po stopniach świątyni towarzyszą jej dziewice śpiewające psalmy ze świecami. Joachim i Anna mają dłonie wyciągnięte na znak przekazania i ofiarowania dziecka. Nieco schyleni, z pokorą spoglądają właśnie na Nią, a nie na witającego Marię długobrodego arcykapłana.

Stojący w drzwiach wejściowych do Świątyni jerozolimskiej arcykapłan Zachariasz (przyszły ojciec św. Jana Chrzciciela) unosi w powitaniu lewą dłoń, a prawą błogosławi przybyłą Bożą Wybrankę.

Niektóre ikony Wprowadzenia posiadają jeszcze jeden charakterystyczny element. Matka Boża przedstawiana jest na nich dwukrotnie, nie tylko jak stoi na czele procesji przed arcykapłanem, ale również w górnej części ikony, w scenie, gdy siedzi na stopniach świątyni, a anioł przynosi do Jej rąk pożywienie. Scena ta ma swoje źródło w Tradycji, która mówi o tym, iż dziewicę przeznaczoną do tego, aby być Matką Bożą karmili właśnie aniołowie.

Wprowadzenie (Ofiarowanie) Bogurodzicy do Świątyni należy do 12 wielkich świąt w Kościele prawosławnym i greckokatolickim. Ma swoją wigilię i cztery dni poświąteczne. Święta na cześć Przenajświętszej Bogurodzicy w cerkiewnym kalendarzu zajmują pierwsze miejsce po świętach Pańskich.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.