Co mówi się o Żydach i judaizmie w katechezie szkolnej? – panel podczas XXVIII Dnia Judaizmu we Wrocławiu
17 stycznia 2025 | 00:03 | maj | wrocław Ⓒ Ⓟ

O tym, co mówi się o Żydach i judaizmie w katechezie szkolnej rozmawiali uczestnicy konferencji zorganizowanej podczas XXVIII Dnia Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce. Zwracali uwagę na to, że ważny jest nie tylko odpowiedni program nauczania ale przede wszystkim to, kto i w jaki sposób go przekazuje. Spotkanie odbyło się na Papieskim Wydziale Teologicznym we Wrocławiu.
Wykład o tym, jakie treści dotyczące Żydów i judaizmu zawarte są w najpopularniejszych współczesnych podręcznikach do religii, przygotowała prof. Anna Zellma z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Wykład przedstawił ks. prof. Sławomir Pawłowski SAC. Jak zaznaczył, w ramach programu na przestrzeni kilka lat nauczania pojawiają się m.in. takie tematy, jak: historia Izraela i jego wybrania przez Boga, historia Patriarchów i Proroków, historia judaizmu i jego rozwój od czasów biblijnych po czasy współczesne, podobieństwa między judaizmem i chrześcijaństwem, współczesne nauczanie Kościoła nt. Żydów i judaizmu a także takie zagadnienia jak antysemityzm, czy Zagłada.
– Wydawałoby się, że w teorii tej wiedzy przekazywanej uczniom jest bardzo dużo. Ale to nie dokumenty uczą, nie treści przekazywane uczą; najważniejszy w tym jest człowiek, który sam przeżyje dane treści a potem przekazuje je jako element świadectwa – mówił bp Damian Muskus OFM.
W swoim wcześniejszym wystąpieniu pt. „Żydzi i judaizm w dokumentach katechetycznych Kościoła” podzielił się m.in. refleksją nt. stosunku do judaizmu i Żydów ze strony części polskich katolików, osób zainteresowanych życiem Kościoła, prawdopodobnie wierzących i mających za sobą lata katechezy. Zwrócił uwagę, że niektóre takie osoby negują nauczanie Kościoła, jego korzenie, podważają tradycję i dorobek. – Na jakich fundamentach została zbudowana ich świadomość dialogu między Kościołem a judaizmem? – pytał.
Przytaczał treści zawarte w Katechizmie Kościoła Katolickiego i w najnowszym dyrektorium katechetycznym mówiące o tym, że bardzo ważne jest odkrywanie związku Kościoła i tradycji chrześcijańskiej z narodem żydowskim. Podkreślał, że nauka religii powinna być okazją do uczenia otwartości, tolerancji i dialogu. Zwracał uwagę, że w kontekście relacji z Żydami potrzebne jest otwarte nauczanie o tym, co trudne i że nie można młodych zostawiać samych wobec tych kwestii. Zaznaczył, że kluczowa jest osobista postawa samego katechety.
Bp Muskus zwracał też uwagę na znaczenie „żywych” lekcji, takich, w których uczniowie mogą doświadczyć osobistego spotkania z historią i tradycją żydowską. – Wycieczka do gminy żydowskiej, porządkowanie żydowskiego cmentarza, wspólny projekt z jakąś częścią żydowskiej społeczności – właśnie takie konkretne działania są najbardziej potrzebne – zachęcał, podając przykłady miejsc, w których tego rodzaju program jest realizowany.
Panel prowadziła red. Barbara Sułek-Kowalska, członkini Komitetu ds. Dialogu z Judaizmem KEP. Jak podkreślała, bardzo ważne jest, by w nauczaniu o Żydach i judaizmie koncentrować się nie tylko na historii i tradycji biblijnej, ale również na tym, co tu i teraz.
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.