Drukuj Powrót do artykułu

Co wydarzyło się w życiu młodych ludzi w czasie pandemii?

30 września 2021 | 06:10 | eb | Tarnów Ⓒ Ⓟ

Sample Fot. Ayrus Hill / Unsplash

Do 10 godzin na dobę przed monitorem – nawet tyle czasu spędzali uczniowie w przestrzeni wirtualnej podczas pandemii. Specjaliści biją na alarm i mówią, że to za dużo. W Tarnowie odbyła się konferencja profilaktyczna o pomaganiu w czasie zmian, zorganizowana przez diecezjalną Fundację Auxilium, która prowadzi poradnie Arka.

Uczniowie czwartych, piątych klas deklarują, że średnio od czterech do sześciu godzin są w przestrzeni wirtualnej, a podczas pandemii robiło się z tego dziewięć i dziesięć godzin. Mamy więc dobrą dniówkę. Pamiętajmy też o tym, że to jest na kilku ekranach równolegle. Lekcja w tle a w tym czasie uruchomione były gry i komunikatory. Dzieci mówią, że to wpływało na atrakcyjność, bo inaczej, by się zanudziły” – mówi Katarzyna Kudyba z Centrum Szkoleń Profilaktycznych Edukator z Krakowa.

„Mózg musi odpocząć od mediów elektronicznych, bo nie będzie przyswajał informacji i wiedzy” – podkreśla dr Dagmara Musiał z Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Prelegentka podkreśla, że specjaliści zbierają dane i pracują nad nową jednostką chorobową, jaką będzie zespół zmęczenia elektronicznego.

„Takim pierwszym objawem somatycznym jest to, że niektórzy mówią, że im się robi niedobrze jak mają otworzyć laptopa. To znaczy, że organizm jest przeładowany, przesilony, on już nie chce tych bodźców” – podkreśla.

Do Poradni Arka w diecezji tarnowskiej przychodzi coraz więcej rodziców z dziećmi i młodzieżą zwraca uwagę psycholog Agnieszka Szymańska z Fundacji Auxilium.

„Mamy duży przyrost nastolatków z zaburzeniami lękowymi, nastroju, odżywiania. Młodzi boją się nawet konfrontacji z rówieśnikami” – wymienia.

Agnieszka Seyrlhuber z Wydziału Prewencji Komendy Miejskiej Policji w Tarnowie dodaje, że w okresie pandemii wzrosło zjawisko cyberprzemocy.

„Rodzice powinni rozmawiać z dziećmi o tym co im wolno, a czego nie, oraz jakie zagrożenia niesie sieć. To rodzic powinien wprowadzać dziecko w świat internetu, a nie rówieśnik. Jest tam m.in. przemoc, wulgaryzmy, duże prawdopodobieństwo poznania osób obcych. Natomiast starsze dzieci czują się anonimowo i często krzywdzą swoich rówieśników” – dodaje gość konferencji.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.