Drukuj Powrót do artykułu

Duszpasterski apel o bezpieczeństwo na drodze – wkrótce Tydzień św. Krzysztofa

14 lipca 2021 | 15:36 | lk, gie | Warszawa Ⓒ Ⓟ

Sample Fot. KAI

Misjonarze są silni mocą łaski Bożej, ale też siłą swoich darczyńców – powiedział przewodniczący Komisji Episkopatu Polski ds. Misji bp Jerzy Mazur SVD podczas zorganizowanej przez KAI i MIVA Polska konferencji prasowej online przed XXII Ogólnopolskim Tygodniem św. Krzysztofa (18-25 lipca). Ta coroczna inicjatywa przypomina o potrzebie zachowania bezpieczeństwa na drodze i połączona jest z apelem o wsparcie misjonarzy w zakupie środków transportu potrzebnych do pracy w dalekich krajach. W trakcie konferencji padł też zdecydowany apel krajowego duszpasterza kierowców: „Pijani kierowcy wiozą śmierć. Nie wolno nam się zgodzić na to, by ktokolwiek usiadł za kierownicą po spożyciu alkoholu”.

Inauguracja obchodów XXII Tygodnia św. Krzysztofa nastąpi w niedzielę 18 lipca w parafii św. Wincentego a Paulo w Otwocku. O godz. 12.30 celebrowana tam będzie Msza św. w intencji kierowców wraz z poświęceniem ich pojazdów, a następnie „Festyn św. Krzysztofa”. Mszy św. przewodniczyć będzie bp Janusz Ostrowski, biskup pomocniczy archidiecezji warmińskiej.

Zakończenie obchodów odbędzie się natomiast w niedzielę 25 lipca w parafii św. Krzyża w Łapach koło Białegostoku. W programie m.in. spotkanie z polskimi misjonarzami i służbami mundurowymi odpowiedzialnymi za nadzór ruchu drogowego oraz poświęcenie kapliczki św. Krzysztofa.

Apel o bezpieczeństwo na drodze

Tydzień św. Krzysztofa jest co roku okazją do nawoływania o zwiększenie bezpieczeństwa na drodze. W skierowanym do wszystkich użytkowników ruchu drogowego apelu krajowy duszpasterz kierowców ks. dr Marian Midura podkreślił, że św. Krzysztof, patron podróżujących i kierowców, którego wspomnienie obchodzimy 25 lipca, „wzywa nas do rachunku sumienia – jakimi jesteśmy ludźmi, jako użytkownicy dróg?”.

„Przykład św. Krzysztofa wzywa nas do tego, by popatrzeć na nasze życie, czy my również, także na drodze, innym niesiemy Jezusa, czy niesiemy dobro innym ludziom. Czas zadać sobie pytanie: w jaki sposób kierujemy pojazdem, jak traktujemy innych uczestników ruchu drogowego?” – zastanawia się w apelu krajowy duszpasterz kierowców.

Jak przypomina, o tym, do jakiego dramatu prowadzi jazda po alkoholu, pokazuje choćby ostatni głośny wypadek ze skutkiem śmiertelnym, do jakiego doszło pod Stalową Wolą. Przez pijanego kierowcę życie straciło małżeństwo, które osierociło trzech kilkuletnich synów.

„Niech to dojdzie do nas: 'Pijani kierowcy wiozą śmierć’, bo około 10 procent wypadków śmiertelnych, według statystyk policyjnych, powodują właśnie pijani kierowcy!” – alarmuje ks. Marian Midura.

– Pijani kierowcy wiozą śmierć. Nigdy nie wolno nam się zgodzić na to, by ktokolwiek usiadł za kierownicą po spożyciu nawet najmniejszych ilości alkoholu. Widząc taką osobę, musimy ją powstrzymać, musimy zareagować – zaapelował w czasie konferencji krajowy duszpasterz kierowców.

Jak dodał, bierność osób widzących pijanego, gdy wsiada do samochodu, może mieć również konsekwencje jako współuczestnictwo w dokonaniu przestępczego czynu.

Jacek Zalewski, prezes Krajowego Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego podkreślił, że do zwiększenia bezpieczeństwa na drodze przyczynia się wiele czynników. Są to zmiany legislacyjne, doposażenie policji w sprzęt pomagający ujawniać wykroczenia, ale też kampanie edukacyjne i dyskusje społeczne na ten temat. – Każde działanie podejmowane nie tylko przez policję, ale i przez organizacje pozarządowe oraz Kościół powodują, że polskie drogi będą z każdym rokiem coraz bardziej bezpieczne – dodał.

Wsparcie misjonarzy

Ogólnopolski Tydzień św. Krzysztofa ma ponadto wymiar misyjny. Jest organizowany przez misyjne stowarzyszenie MIVA Polska, zajmujące się pomocą misjonarzom w zdobywaniu środków transportu, a odbywa się pod patronatem Komisji Episkopatu Polski ds. Misji. Tegoroczna XXII edycja Tygodnia przebiegać będzie pod hasłem „W drogę do Źródła Życia”.

Obecny na konferencji zapowiadającej tę inicjatywę bp Jerzy Mazur wskazał, że największym wyzwaniem w pracy misyjnej jest inkulturacja, czyli poznanie kultury kraju i ludzi, wobec których misjonarze głoszą Ewangelię. – Jeżeli Kościół nie podejmie próby przemawiania językiem danej kultury, odstąpi odo głównych zasad ewangelizacji – powiedział przewodniczący Komisji Episkopatu Polski ds. Misji.

Innym wyzwaniem jest dialog ekumeniczny z innymi niż katolickie wyznaniami chrześcijańskimi oraz dialog międzyreligijny, ale też stawienie czoła ubóstwu, szczególnie pogłębiającemu się w czasie pandemii koronawirusa, w krajach misyjnych.

– Szczególnie w czasie pandemii misjonarki i misjonarze angażowali się na różne sposoby w odpowiedź na to wyzwanie, niosąc Chrystusa i dając ludziom nadzieję – podkreślił przewodniczący Komisji Episkopatu Polski ds. Misji. Jak zaznaczył, misjonarze są silni mocą łaski Bożej, ale też siłą swoich darczyńców, którzy wspomagają ich modlitwą i ofiarą.

Bp Mazur zaapelował też z okazji XXII Tygodnia św. Krzysztofa do wszystkich użytkowników dróg o włączenie się w akcję „1 grosz za 1 kilometr”. Jest to wsparcie misjonarzy w zakupie środków transportu poprzez przeznaczenie 1 grosza za każdy przejechany kilometr na ten cel. Akcja stanowi apel do kierowców, by podziękowali za szczęśliwe przejechane kilometry, a w ramach podziękowania wsparli finansowo zakup pojazdów misyjnych.

Ks. Jerzy Kraśnicki, dyrektor MIVA Polska, organizacji kościelnej koordynującej pomoc dla polskich misjonarzy w zakupie środków transportu, poinformował m.in. o ubiegłorocznej akcji wsparcia. MIVA Polska zrealizowała 78 projektów na 137 różnych pojazdów w 26 krajach świata. Łączna suma przekazanej w 2020 r. pomocy od MIVA Polska na pojazdy misyjne wyniosła 3 mln 711 tys. 370 zł.

Zakupione zostały 52 samochody, 2 ambulanse, 4 busy, 24 motocykle, 51 rowerów dla katechistów, 2 traktory i 1 koń z wozem. Z pomocy MIVA Polska skorzystali zarówno misjonarze „fidei donum (księża diecezjalni), księża i bracia zakonni, siostry zakonne, polscy biskupi misyjni oraz misjonarze świeccy. W 99 krajach pracują obecnie 1883 misjonarki i misjonarze z Polski. W ostatnim czasie zwiększa się liczba młodych misyjnych wolontariuszy.

Zdaniem ks. Kraśnickiego, pandemia nie zatrzymała polskiej pomocy realizowanej na rzecz misji, wręcz przeciwnie, obudziła wielką wrażliwość i solidarność z potrzebami braci i sióstr żyjących w najbardziej ubogich zakątkach świata. Misjonarze są wdzięczni za otrzymywaną pomoc.

– Każdy pojazd w ich rękach: samochód czy motocykl, rower czy łódź motorowa, ciągnik albo też i zwierzęta pociągowe, zdobyty dzięki akcji „1 grosz za 1 kilometr” jest bardzo ważny i cenny. W czasie pandemii jeszcze bardziej. Dzięki ambulansom od MIVA do misyjnych ośrodków zdrowia i szpitali w Tanzanii, w Kenii, Burundi i Burkina Faso, Angoli i na Wybrzeżu Kości Słoniowej uratowane jest życie ludzi, a dzieci mogą bezpiecznie przyjść na świat – tłumaczy ks. Kraśnicki.

Siostra Tomasza Sadowska, posługująca w Kamerunie od 35 lat, podziękowała za zakup samochodów, głównie terenowych, które ze względu na klimat Afryki i złe drogi są najbardziej przydatne. Wymieniła główne obszary pomocy z wykorzystaniem środków transportu.

Przede wszystkim – tłumaczyła – samochód umożliwia szybkie niesienie pomocy medycznej: docieranie do wiosek ze szczepieniami i lekami, towarzyszenie chorym na Aids i na gruźlicę, udostępnianie środków higieny, transport dzieci chorych lub tych, które uległy wypadkowi i potrzebują szybkiego transportu do lekarza.

Drugą ważną posługą, którą ułatwiają środki transportu, jest misja edukacyjna: docieranie do szkół, przedszkoli, hurtowy zakup pomocy szkolnych, które w stolicy są o wiele tańsze.
Środek transportu ułatwia szybkie załatwianie spraw administracyjnych, także przewożenie personelu na różne spotkania formacyjne. Samochód terenowy bardzo się przydaje przy przewożeniu materiałów budowlanych do szkoły.

Trzecim ważnym obszarem wykorzystania środków transportu jest posługa duszpasterska, która występuje w każdej kościelnej misji. Są to wyjazdy formacyjne dla grup dzieci i dorosłych, dzięki dobrym środkom transportu można przewieźć szybko całą grupę.

– Wszystkie te posługi, dzięki wykorzystaniu samochodu są wykonywane o wiele sprawniej, szybciej, bezpieczniej oraz taniej, oszczędzając czas i zdrowie misjonarzy i podopiecznych – dodała s. Tomasza.

W konferencji wziął udział on-line także misjonarz z Papui Nowej Gwinei ks. Marek Sobotta. Misjonarz posługuje w Afryce dopiero trzeci rok. Podkreślił, że bez mocnego samochodu misja byłaby wręcz niemożliwa. – Tu w Afryce, za każdym razem, gdy wyruszam, droga jest inna, ze względu na osuwiska, zmieniające się koryta rzek, spadające kamienie, dziury, błota – mówił misjonarz.

– Ci, którzy mnie wspierają, mam wrażenie, ze symbolicznie jadą ze mną – dodał misjonarz, zapewniając o modlitwie za ofiarodawców i wszystkich którzy wspierają misje, także duchowo.

MIVA Polska angażuje się ponadto w uświadamianie kierowców o potrzebie zwiększania kultury jazdy po polskich drogach. Co roku z okazji Tygodnia św. Krzysztofa przypomina o opracowanym „Dekalogu Kierowców”, zachęca też kierowców do rachunku sumienia i poznawania zasad chrześcijańskiego zachowania się na drodze.

Z danych Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji wynika, że w 2020 r. było aż 23 540 wypadków drogowych (średnio 65 dziennie), w wyniku których 2491 osób zginęło a 26 463 osoby zostały ranne. 90 proc. z tych wypadków wydarzyło się z winy kierujących. Tylko od początku wakacji (1 lipca) na drogach zginęło 135 osób.

W odniesieniu do ogólnej liczby wypadków sprawcy pod wpływem alkoholu stanowili 7,9 proc. Wciąż główną przyczyną wypadków z ofiarami śmiertelnymi jest nadmierna prędkość.

Rząd Mateusza Morawieckiego zapowiedział 13 lipca wprowadzenie zmian w prawie drogowym. Mają one zapobiec rosnącej liczbie wypadków drogowych, w tym tych ze skutkiem śmiertelnym i po alkoholu. Chodzi m.in. o nakładanie wyższych kar pieniężnych za szczególnie niebezpieczne wykroczenia, podwyższenie maksymalnej grzywny z 5 tys. zł do 30 tys. zł za wykroczenia drogowe czy podwyższenie mandatu do 5 tys. zł za przekroczenie dopuszczalnej prędkość jazdy o ponad 30 km/h. Ponadto ma chodzić o powiązanie stawki obowiązkowego ubezpieczenia OC z liczbą punktów karnych oraz popełnionych wykroczeń drogowych.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.