Drukuj Powrót do artykułu

Dydaktyczka mediów: Kościół powinien wykorzystać możliwości Instagrama

28 lutego 2024 | 03:00 | ipa/KAP | Freiburg im Breisgau Ⓒ Ⓟ

Sample Fot. Solen Feyissa/Unsplash

Instagram oferuje wiele możliwości, które Kościół powinien wykorzystać. Otwartość na różne formaty obecności Kościoła jest bardzo fascynująca – mówi prof. Viera Pirker, teolog i dydaktyczka mediów niemieckiemu tygodnikowi katolickiemu „Christ in der Gegenwart”. Jej zdaniem, Kościół powinien skupić się na komunikacji wokół małżeństwa i rodziny.

Prof. Pirker wskazała, że Instagram oferuje wiele możliwości dla Kościołów. „Na Instagramie można spotkać się, aby odmówić różaniec, odprawić nowoczesne nabożeństwa, wspólnie czytać Biblię, uzyskać dostęp do oferty edukacji religijnej lub – na przykład pod hashtagiem #ansprechbar [być dostępnym] – znaleźć pomoc duszpasterską” – powiedziała teolog.

Według dydaktyczki mediów, zwykłych influencerów odróżnia od tych religijnych fakt, że ci drudzy są często bardziej zainteresowani bezpośrednim kontaktem i osobistą relacją, a nie marketingiem. „Nie należy lekceważyć niesamowicie intymnej przestrzeni własnego smartfona” – zauważyła prof. Pirker. Jej zdaniem, to jak „płytki” jest nasz Instagram wiąże się z własną decyzją – co śledzimy na platformie i w jakim stopniu wykorzystujemy jej potencjał.

Teolog zaznaczyła, że zwłaszcza młodzi ludzie obecnie uczą się, wykorzystując media społecznościowe. „Jak gotuję, naprawiam rower, uczę moje dzieci, robię makijaż…. Dokładnie to samo dzieje się w dziedzinie edukacji religijnej” – powiedziała. Stwierdziła, że wirtualna przestrzeń powinna być miejscem, w którym można się czegoś nauczyć lub coś zaoferować.

Prof. Pirker wskazała oficjalne konto papieża Franciszka z ponad milionami obserwujących jako przykład udanej obecności Kościoła na Instagramie. Jej zdaniem popularnością cieszą się także profile, na których zakonnicy pokazują swoje życie w klasztorze. „Uważam, że ta otwartość na różne formaty głoszenia i obecności w sektorze katolickim jest bardzo fascynująca i piękna” – oceniła.

Prof. Pirker zaznaczyła przy tym, że na Instagramie trudno jest dotrzeć z tematami cierpienia, umierania lub ubóstwa, ponieważ dla wielu Instagram jest „raczej inspirującym miejscem do relaksu”. Dydaktyczka mediów doradziła Kościołowi skupienie się bardziej na komunikacji wokół małżeństwa, rodziny lub rodzicielstwa. „To ogromny temat na Instagramie” – podkreśliła.

Prof. dr Viera Pirker jest teologiem, dydaktyczką mediów. Wykładała w Wiedniu, obecnie uczy na Uniwersytecie Johanna Wolfganga Goethego we Frankfurcie nad Menem w katedrze edukacji religijnej i dydaktyki mediów. W 2024 roku ukazała się antologia „Religia na Instagramie” pod jej redakcją (wydawnictwo Herder).

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.