Drukuj Powrót do artykułu

Dziś inauguracja 51. Warszawskiej Jesieni

19 września 2008 | 17:18 | kw // maz Ⓒ Ⓟ

Tematem tegorocznego festiwalu jest muzyka Półwyspu Iberyjskiego i krajów Ameryki Łacińskiej.

Utworem Wojciecha Widłaka „Wziemięwzięcie” rozpocznie się dziś w Filharmonii Narodowej 51. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień. Na inauguracyjnym koncercie wystąpi jeden z najsłynniejszych współczesnych śpiewaków flamenco – Arcángel.
Warszawska Jesień odbywa się nie tylko w koncertowych salach. W tym roku muzyki będzie można posłuchać m.in. w dawnej wytwórni wódek i hali sportowej na Torwarze. Oprócz nietypowych instrumentów, jak fale Martenota, pojawią się również nietypowi wykonawcy – beatboxerzy.

„Obok tematu iberyjskiego wątkiem przewijającym się przez 51. Warszawską Jesień jest twórczość bodaj największego kompozytora XX wieku – zmarłego w zeszłym roku Niemca Karlheinza Stockhausena. Przyjął nasze zaproszenie do Warszawy, w tym roku obchodziłby 80. rocznicę urodzin” – powiedział KAI dyrektor festiwalu Tadeusz Wielecki, który prowadzi Warszawską Jesień od 1999 r.

Zabrzmią cztery utwory Stockhausena, m.in. 23 września na Torwarze elektroniczne „Cosmic Pulses”. W dziele tym ważną rolę gra ruch dźwięku w przestrzeni, dlatego widownię otaczać będzie osiem grup głośników. „Jak gdybym komponował orbity dla 24 planet lub księżyców” – powiedział o tej kompozycji Stockhausen. Natomiast 26 września w Koneserze, dawnej wytwórni wódek, usłyszymy „Hymnen” – muzykę elektroniczną z orkiestrą. Jest to oszałamiająca artystyczna idea zjednoczonego świata z 1967 r., w której niemiecki kompozytor połączył w integralne dzieło narodowe hymny ponad 100 krajów.

Postaciami reprezentującymi nurt iberyjski są Hiszpanie Mauricio Sotelo i José María Sánchez-Verdú. W utworze Sotelo „Come llora el viento” 25 września w Studiu Koncertowym Polskiego Radia wystąpi sławny gitarzysta flamenco Juan Manuel Cañizares. Natomiast 27 września w koncercie finałowym w epitafium Sáncheza-Verdú „Maqbara” solistą będzie Marcel Pérès. Artysta ten specjalizuje się w interpretacji chorału mozarabskiego – śpiewu gregoriańskiego ze znacznymi wpływami arabskimi. Tym razem Pérès wcieli się w rolę muezzina.

Warszawska Jesień prezentuje nurty współczesne i kompozycje nowe, nie zrywa jednakże z muzyczną tradycją. W kościele św. Barbary 20 września wykonane zostaną „Méditations sur le mystère de la Sainte Trinité” Oliviera Messiaena, dzieło głęboko uduchowione, wręcz mistyczne. Tego samego dnia sceną festiwalową stanie się także kościół ewangelicko-reformowany.

W czwartek 25 września w hali sportowej OSiR beatboxerzy Zgas i TikTak wykonają z zespołem Kwartludium specjalnie na tę okazję skomponowane utwory artystów z Polski, Argentyny i Meksyku.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.