Drukuj Powrót do artykułu

Dzisiaj Pesach – najważniejsze święto żydowskie

08 kwietnia 2009 | 06:00 | ag, maj / ju. Ⓒ Ⓟ

W Warszawie Żydzi zgromadzą się na wieczornej modlitwie w Synagodze Nożyków. Po modlitwie – udadzą się na wieczerzę sederową.

Pesach obchodzony jest na pamiątkę wyzwolenia Żydów z niewoli egipskiej. Świętuje się go przez siedem dni w Izraelu (oraz w społeczności Żydów reformowanych) i przez osiem dni wśród religijnych Żydów w Diasporze. Rozpoczyna się w 15. dniu miesiąca Nissan.

Pierwszy wieczór święta, jest najbardziej uroczystym momentem życia żydowskiego. Spożywa się wtedy w gronie rodziny uroczystą kolację sederową, podczas której czytana jest Hagada, opowieść o wyjściu Żydów z Egiptu. „Seder tradycyjnie urządza się w domu, w gronie rodziny i przyjaciół. Jest to pamiątka starożytnej ofiary pesachowej, którą powinniśmy odprawiać w naszych domach – nie w synagodze czy miejscu publicznym – gdzie razem z rodziną i przyjaciółmi mamy spożyć ofiarę. Bo wszystko, co się odbywa w domu, człowiek zapamiętuje” – wyjaśnia rabin Michael Schudrich.

Pesach (hebr. – pominięcie) to jedna z czterech nazw święta – ta najbardziej znana. Powiązana jest ona z fragmentem Tory (Księga Wyjścia). Mówi on o tym, jak nakazano Izraelitom strzec baranka od 10. dnia miesiąca Nissan, który jest pierwszym miesiącem roku, (według chronologii biblijnej) aż do świtu dnia 14., kiedy to baranek miał zostać zabity. Jego krwią należało skropić drzwi w celu odróżnienia domów, w których mieszkali Izraelici od domów egipskich. Następnie baranek miał zostać spożyty podczas wieczornej uczty. O północy tego dnia dziesiąta plaga spadła na Egipcjan siejąc śmierć wśród pierworodnych, jednak oznaczone domy Izraelitów zostały ominięte. Zaraz po tym faraon ogłosił, że Żydzi mogą opuścić Egipt.

Najważniejszym przykazaniem obowiązującym Żydów w święto Paschy jest zakaz spożywania (a nawet posiadania w domu) chleba i innych produktów zbożowych na zakwasie (chamec). Obowiązkiem natomiast jest spożywanie specjalnego pieczywa – macy, której cały czas przygotowania i pieczenia nie może przekraczać 18 minut.

Nawiązaniem do czasów, kiedy naród żydowski posiadał Świątynię, w której składał ofiary jest umieszczenie na talerzu sederowym opalonej kości. Przypomina ona o pesachowym baranku, którego składanie w ofierze i spożywanie w noc święta Pesach było biblijnym obowiązkiem. Zwyczaju składania ofiary pesachowej zaprzestano z chwilą zniszczenia Drugiej Świątyni (dotyczyło to również innych ofiar).

Symbolem innej ofiary składanej z okazji świąt, ofiary Chagiga, jest pieczone jajko, również znajdujące się na sedrowym talerzu.

Podczas uczty wychyla się cztery kielichy wina dla upamiętnienia czterech sposobów nazwania wyzwolenia. Jedno z dzieci zadaje pytania dotyczące znaczenia obrzędów Paschy, na które odpowiada głowa rodziny. Następnie biesiadnicy odmawiają psalmy Hallel.

Podczas kolacji sederowej spożywa się też warzywa zanurzone w słonej wodzie oraz gorzkie zioła.

Wieczór sederowy składa się z wielu tradycyjnych rytuałów, odprawianych w ustalonym porządku. Istnieje też wiele zwyczajów ludowych związanych z sederem: np. dzieci próbują ukraść ostatni kawałek macy i wymienić go na prezenty, jeden puchar wina napełnia się dla proroka Eliasza, który jest uroczyście zapraszany do środka; wino z kielichów jest ulewane dziesięciokrotnie na pamiątkę plag egipskich.

Innym, bardziej przyziemnym obyczajem jest przedświąteczne sprzątanie domu. Trzeba wszystko przeprać, odkurzyć każdy kąt, miedzy innymi przetrzepać każdą stronę wszystkich książek – wszystko to na wypadek, gdyby gdzieś zostały jakieś okruchy chamecu. Należy też zmienić zestaw talerzy – w każdym żydowskim domu powinny być ich trzy – mięsny, mleczny i pesachowy.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.