Drukuj Powrót do artykułu

Ekumeniczne wysiłki na rzecz ekologii integralnej

07 września 2016 | 11:11 | pb (KAI) / bd Ⓒ Ⓟ

Sample Fot. pixabay.com

„Ekologia integralna jako nowa droga do pojednania” – taki był temat konferencji, jaka 2-3 września odbyła się na Uniwersytecie Arystotelesa w Salonikach pod patronatem papieża Franciszka, prawosławnego patriarchy Bartłomieja i anglikańskiego arcybiskupa Canterbury Justina Welby’ego.

Przesłania dwóch pierwszych odczytali ich wysłannicy, trzeci zaś był obecny za pośrednictwem telekonferencji.

Punktami odniesienia do dyskusji były m.in. encyklika „Laudato si’” papieża Franciszka oraz dokument Soboru Wszechprawosławnego „Świadectwo Kościoła w świecie współczesnym”.

Podkreślano, że problemów ekologicznych nie da się rozwiązać w izolacji. Przewodniczący AIESC Paul Dembinski przekonywał, że w poszukiwaniu ekologii integralnej musimy wykroczyć poza samą ekologię, zaś ks. prof. Chrysosotom Nassis z Uniwersytetu Arystotelesa dodał, że również poza slogany.

Prof. Christos Tsironis uznał, że ekologia integralna jest „dynamiczną i wielopostaciową, pełną współczucia i odpowiedzialności odpowiedzią na dramatyczne wołanie Ziemi i ubogich”. Z kolei prof. Petros Vassiliadis stwierdził, że w poszanowaniu stworzenia trzeba wykroczyć poza prawa człowieka i zająć się także ludzką odpowiedzialnością.

Dziekan Wydziału Teologii Uniwersytetu Arytsotelesa podsumował, że „konieczna jest radykalna zmiana struktur społecznych”. – Musimy zwalczać konsumpcyjny styl życia i być aktywnymi w samym sercu społeczeństwa – wezwał prof. Miltiadis Konstantinou.

Ogłoszony po konferencji komunikat zauważa, że „znaczenie ekologicznego zaangażowania chrześcijan jest bezcenne”. – Rodzi się możliwość, że tam, gdzie w świecie pogrążonym w kryzysie zawiedli politycy, chrześcijanie mogą dać skuteczną inspirację na szczeblu lokalnym i globalnym. By osiągnąć ten cel możemy oprzeć się na prawosławnej zasadzie „pojednania” (człowieka z innymi, ze stworzeniem i z Bogiem), jak również na woli budowania „cywilizacji miłości” – tak drogiej Pawłowi VI i św. Janowi Pawłowi II – czyli przez cywilizację poszanowania godności osoby ludzkiej we wszystkich wymiarach, w tym w jej powołaniu eschatologicznym – głosi komunikat.

Wśród 50 uczestników konferencji, przybyłych z 15 państw, byli duchowni i świeccy, m.in. inżynierowie, architekci, socjologowie, politolodzy, prawnicy, ekonomiści i teologowie. Spotkanie zorganizowały: Międzynarodowe Stowarzyszenie Chrześcijańskiej Nauki Społecznej (AIESC), Ośrodek Badań Społecznych nad Religią i Kulturą Uniwersytetu Arystotelesa oraz Ośrodek Studiów Ekumenicznych, Misjologicznych i Środowiskowych w Salonikach przy wsparciu Renovabis i Uniwersytetu Artystotelesa.

– Po Salonikach możemy tylko życzyć sobie, by inspiracja pochodząca od Kościołów chrześcijańskich, wnoszona przede wszystkim przez świeckich profesjonalistów, będzie mogła w niedalekiej przyszłości rozszerzyć się na inne religie. Trzeba powiedzieć, że historyczna konferencja w Salonikach jest przede wszystkim naprawdę potężnym wezwaniem do nadziei – stwierdza komunikat.

Uczestnicy konferencji zaapelowali również o powszechne zawieszenie broni 20 września, gdy w Asyżu odbywać się będzie Światowy Dzień Modlitwy o Pokój z udziałem przywódców religijnych świata.

 

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.