Drukuj Powrót do artykułu

Falenica: jak kreować wizerunek instytucji chrześcijańskich?

09 marca 2005 | 08:52 | pak //mr Ⓒ Ⓟ

W Europejskim Centrum Komunikacji i Kultury (ECCC) w podwarszawskiej Falenicy trwają międzynarodowe warsztaty „Public Relations w instytucjach kościelnych”. Podczas trwających dwa tygodnie spotkań, każdy z uczestników, pod okiem doświadczonych specjalistów, zajmuje się budowaniem strategii komunikacyjnych indywidualnych projektów.

W spotkaniu biorą udział osoby odpowiedzialne za kreowanie publicznego wizerunku instytucji kościelnych, ich komunikację zewnętrzną i wewnętrzną oraz kontakty z mediami z Białorusi, Ukrainy, Rosji, Łotwy, Armenii i Polski.
Spotkanie ma wymiar ekumeniczny, gdyż biorą w nim udział reprezentanci różnych kościołów i obrządków chrześcijańskich istniejących na terenie byłych republik radzieckich. – Tworzy to niezwykły klimat, uwidacznia siły przeżywających odnowę kościołów. W porównaniu z doświadczeniami akademickimi z Polski, wśród uczestników ze Wschodu widzę ogromne zaangażowanie, dominację „myślenia Bożego” i doświadczenie, ale to efekt „syndromu oblężonej twierdzy”, w którym wychowali się. Zbudowało to postawy ludzi, którzy są niezwykle zdeterminowani i skupieni na tym, co chcieliby robić – mówi Bakalarski.
Zdaniem prowadzącego warsztaty telewizyjne byłego korespondenta TVP w Rosji Grzegorza Kozaka, „działalność PR jest potrzebna, jeżeli chodzi o sferę duchową, bo Kościoły chcą przyciągać jak najwięcej ludzi do swojego świata”. Przyznał, że w Rosji mamy do czynienia z instrumentalnym potraktowaniem Cerkwi prawosławnej przez władzę. Religia prawosławna staje się elementem systemu politycznego, przykładem tego może być pokazywanie się prezydenta na nabożeństwie w cerkwi, co stanowi nawiązanie do imperialnych tradycji. Osoby głęboko wierzące mogą dopatrywać się w tym fałszu – dodaje red. Kozak.
Wśród zagadnień poruszonych podczas spotkań w Falenicy znalazły się: psychologia public relations (mgr Andrzej Traczyk), manipulacja mediami i odbiorcą, czyli czarny PR (prof. Lesław Wojtasik), reguły skutecznej komunikacji (red. Piotr Lignar), media katolickie (o. Andrzej Majewski SJ), pozamedialne narzędzia PR (red. Monika Smoczyńska). O najnowszych technologiach na usługach PR mówił red. Marek Robak.
Nie zabrakło elementów „case study” – studiów przypadków public relations w Kościele, o których dyskutowano z red. Zbigniewem Gajewskim. W wykładzie „Gdy Kościół traci twarz” Moniki Przybysz poruszone zostanie zagadnienie tzw. kryzysowego PR.
Jak mówi dr Bakalarski, Bóg sobie da radę, natomiast Kościół potrzebuje nowoczesnych narzędzi, nowoczesnego prezentowania swojej tożsamości, a przez to budowania wizerunku zwłaszcza w sytuacjach kiedy w świecie istnieją konkurencyjne, alternatywne wybory. Z drugiej strony Kościół swoją ponad dwutysiącletnią siłę czerpie z tego, że się szybko nie zmienia, to jest jego wartość – element budujący wizerunek, którą należy podkreślać.
– Celem naszego kursu jest zapoznanie i praktyczne przećwiczenie zasad i strategii tworzenia wewnętrznych i zewnętrznych więzi instytucji z różnymi grupami społecznymi, zwłaszcza z wykorzystaniem nowoczesnych technologii i masmediów, przygotowanie do efektywnej komunikacji w sytuacjach kryzysowych oraz rozwój osobistych kompetencji w dziedzinie prezentacji publicznej i medialnej. Wybraliśmy model warsztatowo-wykładowy. Zajęcia prowadzą najwybitniejsi teoretycy i praktycy – mówi KAI kierownik projektu o. Artur Kołodziejczyk SJ.
Uczestnicy spotkania zapoznali się z funkcjonowaniem studia telewizyjnego w TVN, odwiedzili Centrum Informacyjne Rządu, gdzie wzięli udział w konferencji prasowej i zobaczyli jak funkcjonuje biuro prasowe. O pracy rzecznika prasowego oraz formach konferencji prasowych opowiedział Andrzej Troszyński z NFZ.
Projekty medialne realizowane w ECCC skierowane są do ludzi mediów, doświadczających presji czasu, dylematów i wyborów etycznych, nieustannej zmienności stylu pracy i „zasad gry”. Istnieją również propozycje skierowane do młodych ludzi zainteresowanych twórczym, aktywnym uczestnictwem we współczesnej kulturze multimedialnej.
– Ważną częścią naszych działań jest pomoc mniejszościom narodowym, grupom etnicznym i innym wspólnotom, znajdującym się w sytuacji marginalizacji lub rozproszenia, w tworzeniu zarówno komunikacji wewnętrznej, jak i promowaniu obecności dorobku danej grupy w głównym obiegu informacyjnym i kulturowym – dodaje o. Kołodziejczyk.
ECCC jest instytutem naukowym sekcji „Bobolanum” Papieskiego Wydziału Teologicznego w Warszawie. Dysponujące bardzo nowoczesnym obiektem Centrum organizuje profesjonalne szkolenia dla różnych środowisk, m.in. dla dziennikarzy, nauczycieli, wychowawców, szefów placówek edukacyjnych, organizatorów życia społecznego i gospodarczego, samorządowych, politycznych, grup duszpasterskich i organizacji pozarządowych.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.