Finał XIII Festiwalu Barok na Spiszu
25 sierpnia 2025 | 13:03 | jg | Niedzica Ⓒ Ⓟ
Fot. Mikołaj Monita Zakończył się XIII Festiwal Barok na Spiszu, który odbywał się w kościołach na pograniczu polsko-słowackim. Koncerty były połączone ze zwiedzaniem świątyń i możliwością poznania potraw regionalnych.
Jak podkreślała dyrektor artystyczna festiwalu Katarzyna Wiwer fascynacja przestrzenią i muzyczne jej wykorzystywanie to praktyka żywa niemal od zawsze we wnętrzach kościelnych. – Począwszy od antyfonalnego śpiewu mnichów stojących w przeciwległych stallach, aż po rozbudowane rozwiązania, jakimi były muzyczne empory, na których rozlokowane były poszczególne sekcje muzyków, dialogujących ze sobą w przestrzeni kościoła. Najbardziej spektakularnym przykładem takiej przestrzeni była Bazylika św. Marka w Wenecji oraz związani z nią kompozytorzy, dzięki którym wytworzył się tak zwany styl wenecki – zauważyła Katarzyna Wiwer.
W miniony weekend odbyły się dwa ostatnie koncerty w ramach XIII Festiwalu Barok na Spiszu. Pierwsze wydarzenie miało miejsce w kościele Wszystkich Świętych w Kacwinie. Zespół festiwalowy Scepus Baroque w rozbudowanym, osiemnastoosobowym składzie muzykował z wykorzystaniem dwóch czterogłosowych chórów wokalnych, zespołu smyczków oraz kwartetu puzonów historycznych, a do tego organy i teorba realizujące partię basso continuo.
Liczna publiczność wysłuchała kompozycji pisanych w stylu weneckim, między innymi utworów Giovaniego Gabrielego, Giovanniego Croce, Asprillo Pacellego, czy Mikołaja Zieleńskiego, który swój monumentalny zbiór „Offertoria i comuniones” na wszystkie niedziele i święta roku kościelnego wydał w Wenecji. Pośród kompozytorów był również akcent spiski – dwa przepiękne motety Jana Šimraka, organisty i kapelmistrza działającego w Spiskim Podgrodziu również napisane na osiem głosów podzielonych na dwa dialogujące chóry. Zespół poprowadził od pozytywu Artur Szczerbinin, a całość fantastycznie zabrzmiała w kacwińskim kościele.
Inną realizację polichóralności pokazał kościół św. Bartłomieja w Niedzicy, gdzie wystąpił zespół La Tempesta pod dyrekcją Jakuba Burzyńskiego. W koncercie zatytułowanym „Duo Seraphim” można było usłyszeć utwory, których tematem byli aniołowie. Zabrzmiały dzieła m.in. Claudia Monteverdiego (ze świetnym i znakomicie wykonanym Duo Seraphim z Nieszporów Panny Marii), Lodovico da Viadany, Andrei Gabrielego oraz ponownie naszego wspaniałego Mikołaja Zieleńskiego. W tym koncercie polichóralność pojawiła się, jako dialog solowych głosów wokalnych dopełnionych głosami instrumentalnymi.
Koncerty Festiwalu Barok na Spiszu tradycyjnie poprzedzone były zwiedzaniem kościołów oraz mini-wykładami. Tym razem przewodniczkami były Beata Magiera w Kacwinie oraz Elżbieta Łukuś w Niedzicy. Zaś bardzo ciekawe mini-wykłady na temat polichóralności oraz angelologii wczesnego baroku wygłosili Artur Szczerbinin i Jakub Burzyński.
Organizatorem festiwalu była Fundacja Kulturalny Szlak, dyrektorem artystycznym Katarzyna Wiwer, a wykonawczym Rafał Monita. Festiwal w tym roku nosił zaszczytną markę „Wizytówka Małopolski”, a partnerem głównym było Województwo Małopolskie. Festiwal w tym roku uzyskał również wsparcie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.












