Drukuj Powrót do artykułu

Freski Palloniego w warszawskim seminarium duchownym

26 kwietnia 2009 | 14:35 | im / ju. Ⓒ Ⓟ

Trzy odrestaurowane freski znakomitego artysty Michelangela Palloniego sprzed 300 lat mogą podziwiać warszawiacy podczas dnia otwartego w Wyższym Metropolitalnym Seminarium Duchownym.Tego dnia przypada Niedziela Dobrego Pasterza, podczas której mieszkańcy stolicy modlą się o nowe powołania kapłańskie i zakonne.

Freski odkryto po 100 latach zapomnienia w refektarzu seminarium, gdzie klerycy jedzą codziennie posiłki. Malowidła są trzy – największy z nich uległ poważnym uszkodzeniom, tak że konserwatorzy musieli odtworzyć większość wizerunku. Najlepiej zachował się boczny fresk przedstawiający przebudzenie Eliasza. Dobrze zachowała się także tarcza z herbem fundatora malowideł. Przy rekonstrukcji środkowego fresku konserwatorzy zdecydowali się na scenę adoracji Matki Bożej Szkaplerznej przez św. Teresę i św. Jana od Krzyża – związanych z duchowością zakonu karmelitów – a budynek seminarium mieści się właśnie w pokarmelitańskim klasztorze.

Prace nad freskami zostały sfinansowane ze środków budżetowych Warszawy i wyniosły 55 tys. zł.

Warszawiacy w niedzielę po Mszy św. o godz. 11.00 w kościele przy seminarium mogli wejść do budynku i obejrzeć nie tylko malowidła w refektarzu, ale także zakrystię, bibliotekę, galerię portretów arcybiskupów gnieźnieńskich i warszawskich, obraz Henryka Siemiradzkiego „Nauczanie św. Piotra” oraz ogrody tarasowe, gdzie na zwiedzających czekać będą pączki. Ogrody zostały odtworzone – po latach hodowania tam warzyw a nawet świń – na podstawie starych fotografii.

Gości oprowadzają klerycy. – Alumni przygotowali też filmy o życiu w seminarium, które można obejrzeć w salach przylegających do szlaków zwiedzania – powiedział rektor seminarium ks. prof. Krzysztof Pawlina. Zaprosił też do wspólnej modlitwy, podkreślając, że bez młodych ludzi, idących za swoim powołaniem, zabytkowy budynek nie byłby tak cenny nawet z malowidłami Palloniego.

Michelangelo Palloni żył w latach 1637-1713. Pozostawił kilka wielkich dzieł, m.in. dekorację w kościele pokamedulskim w Pożajściu (Litwa), malowidła w kaplicy św. Karola Boromeusza w łowickiej kolegiacie oraz freski w kościele farnym w Węgrowie (gdzie zmarł).

W seminarium obecnie kształci się 220 studentów, w tym 125 kleryków dla archidiecezji warszawskiej.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.