Drukuj Powrót do artykułu

Gniezno: ukazała się obszerna publikacja o Złotym Kodeksie Gnieźnieńskim

16 grudnia 2016 | 15:10 | bgk Ⓒ Ⓟ

W gnieźnieńskim Muzeum Archidiecezji Gnieźnieńskiej zaprezentowano dziś najnowsze naukowe opracowanie o Złotym Kodeksie Codex Aureus Gnesnensis, który należy do najcenniejszych średniowiecznych rękopisów w Europie. Publikacja jest wydaniem fototypicznym wzbogaconym o transkrypcję i tłumaczenie oryginalnego tekstu.

Książkę zaprezentował wraz z dyrektorem gnieźnieńskiego Archiwum Archidiecezjalnego ks. Michałem Sołomieniukiem jej wydawca, redaktor naczelny „Wydawnictwa M” z Krakowa Piotr Słabek.

Jak podkreślano, opracowanie jest owocem interdyscyplinarnej współpracy środowiska naukowego gnieźnieńskiego i toruńskiego, a konkretnie naukowców i konserwatorów z toruńskiego UMK z prof. dr hab. Elżbietą Jabłońską i dr Małgorzatą Pronobis-Gajdzis, które pracowały przy niedawnej konserwacji i renowacji kodeksu. Obie panie wraz z pozostałymi członkami zespołu były obecne na spotkaniu i uchyliły nieco rąbka warsztatowej tajemnicy konserwatora papierowych i pergaminowych zabytków.

Za zaangażowanie zarówno w badania i renowację, jak i wydanie wspomnianego opracowania dziękował wszystkim abp Wojciech Polak.

„Publikacja ukazuje się w roku 1050-lecia Chrztu Polski i stanowi jedyną w swoim rodzaju pamiątkę tej rocznicy. Wszystkim osobom, które przyczyniły się do powstania tej monografii, a także wszystkim tym, którzy z takim zaangażowaniem, kunsztem i oddaniem pracowali przy renowacji Złotego Kodeksu Gnieźnieńskiego pragnę złożyć najserdeczniejsze podziękowania” – mówił Prymas Polski.

Wskazując na ogromną historyczną wartość księgi, która przechowywana jest w gnieźnieńskim Archiwum Archidiecezjalnym, wspominał czasy seminaryjne, kiedy jako kleryk, wraz z kolegami, miał okazję raz jeden z daleka ją podziwiać. Później, już jako biskup, przyglądał się jej z podobnym, koniecznym takim dziełom, fizycznym dystansem.

„To rzeczywiście bardzo szczególna księga, na której wyjątkowość składa się wiele czynników. Przede wszystkim zawiera w sobie Słowo Boga. Jest jednak także dziełem o wielkiej wartości artystycznej i jednocześnie, od niemal tysiąca lat, świadkiem naszych ojczystych dziejów. Jej zachowanie dla przyszłych pokoleń jest naszą powinnością” – podkreślił abp Polak.

Złoty Kodeks Gnieźnieński został wykonany najprawdopodobniej w czeskim, niewykluczone, że praskim, warsztacie miniatorskim, który ukształtował się i rozwinął w drugiej połowie XI stulecia pod wpływem ośrodka malarstwa książkowego w Ratyzbonie. Jest jednym z czterech istniejących do dziś kodeksów, tworzących jednolitą grupę, noszącą znamię tego samego skryptorium. Zawiera 24 całostronicowe iluminacje przedstawiające głównie sceny z życia i męki Chrystusa. Zdobią go również przepiękne romańskie inicjały.

Nieznana jest historia przybycia rękopisu do Polski. Według jednej z hipotez był on darem Judyty – córki króla czeskiego Wratysława, poślubionej Władysławowi Hermanowi w 1079 lub 1080. Istnieje również przypuszczenie, że kodeks ufundował Bolesław Śmiały z okazji reaktywacji metropolii gnieźnieńskiej i swojej koronacji. Niewykluczone, że służył także przy kolejnych liturgiach koronacyjnych w Gnieźnie. W 2012 roku rękopis został poddany gruntownej restauracji i konserwacji. Zaprezentowane opracowanie stanowi podsumowanie dotychczasowych prac badawczych nad tym cennym zabytkiem.

Spotkanie było również okazją do podziękowania darczyńcom wspierającym ratowanie zabytkowych ksiąg przechowywanych w gnieźnieńskim Archiwum Archidiecezjalnym. W 2012 roku placówka zainaugurowała akcję „Mecenat Skarbów Słowa”, w którą włączają się zarówno osoby prywatne, jak i instytucje. W tym roku do grona Wielkich Mecenasów Skarbów Słowa dołączyli: Fundacja Lanckorońskich, która wsparła prace konserwatorskie przy starodrukach z Biblioteki Katedralnej w Gnieźnie oraz Maria Wichniewicz z Gniezna, która przekazała środki na prace identyfikacyjne przy skarbie archiwalnym z katedry gnieźnieńskiej.

Podziękowano również pozostałym darczyńcom: gnieźnieńskiemu parlamentarzyście Krzysztofowi Ostrowskiemu oraz małżeństwu z USA Carol i Luigi Einaudi za wsparcie konserwacji księgi ochrzczonych z Kwieciszewa z przełomu XVIII /XIX wieku oraz Iwonie i Antoniemu Kujawom z Bydgoszczy, którzy ufundowali wystawę fotograficzną „Skarbiec kultury polskiej”.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.