Drukuj Powrót do artykułu

Gorzów Wlkp.: Koncert oratoryjny „Muzyka i Sacrum” w kościele Pierwszych Męczenników Polski

21 marca 2016 | 09:53 | wm Ⓒ Ⓟ

Koncert oratoryjny „Muzyka i Sacrum” w wykonaniu orkiestry Filharmonii Gorzowskiej oraz Poznańskiego Chóru Kameralnego odbył się w Niedzielę Palmową w parafii pw. Pierwszych Męczenników Polski. Kompozytor Grzegorz Duchnowski na zamówienie FG skomponował własną wersję „Stabat Mater”, wykorzystując oryginalny tekst sakralny oraz fragmenty polskiej poezji maryjnej.

Koncert dofinansowany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego rozpoczął się późnym wieczorem przy wypełnionym po brzegi kościele, w którym wizytę w 1997 r. złożył Jan Paweł II.

Proboszcz parafii ks. Janusz Mikołajewicz zapowiadając wydarzenie muzyczne, z okazji którego skomponowana została kantata powiedział, że muzyka może umilać serca, łagodzić obyczaje i może także zmieniać człowieka. Filharmonicy podkreślali, że kompozytor celowo zredukował środki wyrazu i muzyczną surowość aby wprowadzić w nastrój refleksji i spokoju, bo jest to czas wpisujący się w okres przeżywania treści pasyjnych.

Na początek wystąpił Poznański Chór Kameralny pod batutą Bartosza Michałowskiego, wykonane zostały pieśni chóralne a cappella, które już od czasów średniowiecza towarzyszyły Liturgii w postaci chorału gregoriańskiego. Śpiewała sopranistka Dorota Szczepańska.

Kulminacyjnym punktem programu było prawykonanie kompozycji Grzegorza Duchnowskiego „Stabat Mater” na chór mieszany, sopran, orkiestrę smyczkową i perkusję.

Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej pod dyr. Moniki Wolińskiej wykonała utwór „Fratres”, estońskiego kompozytora Arvo Pärt.

W programie znalazły się pieśni chóralne a cappella:
Michael McGlynn – Mariam Matrem Virginem, Henryk Mikołaj Górecki – Zdrowaś bądź, Maryja, Andrzej Koszewski – Zdrowaś Królewno Wyborna, Łukasz Urbaniak – Beatus Vir,
Marek Raczyński – Domine, in manus Tuas, György Deák–Bárdos – Eli! Eli!.

„Stabat Mater to jedna z sekwencji wprowadzonych przez kościół katolicki do liturgii, wykonywana w czasie Wielkiego Postu, nawiązująca do kluczowego dla wiary chrześcijańskiej wydarzenia – ukrzyżowania Jezusa Chrystusa na Wzgórzu Kalwarii. Opowiada o boleści i cierpieniu Matki Boskiej po ukrzyżowaniu jej ukochanego syna.

Wpisuje się w bardzo bogatą tradycję średniowiecznych utworów literackich i muzycznych, które w Kościele pełniły funkcję modlitewną. Ten pasyjny, głęboko religijny temat, podejmowany w muzyce kolejnych epok przez wielu znanych kompozytorów, m.in. Gioachino Rossiniego, Josepha Haydna, Giuseppe Verdiego, Karola Szymanowskiego, Krzysztofa Pendereckiego czy Arvo Pärta, nadal stanowi wielkie źródło inspiracji, oscylując nastrojem między religijną ekstazą, pasyjnym cierpieniem, żarliwą modlitwą a cichym lamentem” – przeczytać można na stronie internetowej Filharmonii Gorzowskiej.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.