Drukuj Powrót do artykułu

Jak mądrze odpowiedzieć na szyderstwa z Jana Pawła II?

14 października 2022 | 06:00 | dg | Warszawa Ⓒ Ⓟ

„Trzeba w końcu przekłuć tę bańkę informacyjną i zacząć działać! Czas się zastanowić, co my – katolicy takiego zrobiliśmy, że szydera z JP2 (nawet jeśli zaczęła się w antykościelnych kręgach), padła na tak podatny grunt” – mówi Weronika Kostrzewa. Szefowa publicystyki Radia Plus do rozmowy o „zamemowaniu” Jana Pawła II i trendów takich jak „godzina papieżowa” czy „cenzopapy” zaprosiła specjalistki z dziedziny public relations, crisis management i mediów społecznościowych – dr hab. Monikę Przybysz i Paulinę Worożbit.

– Po rozmowach ze znajomymi rodzicami, ale też księżmi katechetami i po zanurzeniu się w świat memów, odniosłam wrażenie, że jako społeczeństwo żyjemy w dwóch światach. Zdarza się, że rodzicom, który ze wzruszeniem wspominają pielgrzymki św. Jana Pawła II, nawet do głowy nie przyjdzie, że ich dzieci o 21.37 wysyłają sobie prześmiewcze obrazki z nim, na wycieczkach klasowych (także szkół katolickich) puszczają – w celu czysto szyderczym – „Barkę”, a jedno ze zdjęć papieża nazywają „żółtą mordą” i przypisują jej ludobójstwo, gwałty, kradzieże itp. – opowiada KAI Weronika Kostrzewa, szefowa publicystyki Radia Plus.

Jak wskazuje, wpisanie w internetową wyszukiwarkę pewnych popularnych haseł związanych z tym niepokojącym trendem „może naprawdę wywołać szok, ale też smutek” – znaleźć można postać papieża wpisaną w konteksty nie tylko prześmiewcze, ale nawet bluźniercze i pornograficzne.

– A to tylko wierzchołek tego, co w sieci znajdziemy o papieżu Polaku. Trzeba w końcu przekłuć tę bańkę informacyjną i zacząć działać! Czas się zastanowić, co my-katolicy takiego zrobiliśmy, że szydera z JP2 (nawet jeśli zaczęła się w antykościelnych kręgach), padła na tak podatny grunt. Nie chodzi o szukanie winnego, ale o to, by wypaczony kult nie był wodą na młyn – wskazuje.

W ramach próby przyjrzenia się temu niepokojącemu zjawisku i opisania go oraz znalezienia odpowiednich metod reakcji, Weronika Kostrzewa do pogłębionej rozmowy zaprosiła ekspertów w dziedzinie mediów społecznościowych, którzy znają się na budowaniu wizerunku, by wspólnie zastanowić się, jak zawalczyć nie tylko o pamięć o św. Janie Pawle II, ale przede wszystkim o prawdę.

– Trudno tu o lepszych gości, niż dr hab. Monika Przybysz – najlepsza w swoim zawodzie i Paulina Worożbit, rozumiejąca social media jak mało kto, ale też będąca absolwentką Fundacji Dzieło Nowego Tysiąclecia. Jestem przekonana, że jeśli rozwiązania, które zasugerowałyśmy na końcu rozmowy, zostaną wprowadzone w Kościele, wiele razy jeszcze skorzystamy w działania tej „spec-komórki” – mówi red. Kostrzewa.

Rozmowę odsłuchać można na kanale YouTube – „Weronika Kostrzewa – Miejsce Spotkania”.

– W Miejscu Spotkania poruszamy różne tematy, ale jednym w bodźców do powstania tego cyklu rozmów w Radiu Plus i na YouTube była właśnie chęć zawalczenia o prawdę. Dlatego temat Jana Pawła II na pewno będzie powracał, sięgniemy zarówno po jego nauczanie, jak i odpowiemy na oskarżenia wysuwane pod jego adresem. Zawsze z osobami, które w tej dziedzinie są ekspertami – zapowiada dziennikarka.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.