Drukuj Powrót do artykułu

Jak media społecznościowe wpływają na nasze życie?

27 maja 2022 | 17:06 | amir | Warszawa Ⓒ Ⓟ

Sample Materiały reklamodawcy

Media społecznościowe zdominowały życie człowieka żyjącego w XXI wieku. To one wyznaczają nowe trendy, rozpowszechniają najważniejsze informacje- te kulturalne jak i te polityczne oraz są odpowiedzialne za poczucie własnej wartości użytkownika. Z jednej strony służą edukowaniu i nawiązywaniu nowych znajomości z całego świata, a z drugiej mogą wywołać u nas izolację i poczucie niskiej samooceny – mówi ekspert z strony kuplike.pl.

W 2019 roku suma osób korzystające z mediów społecznościowych wyniosła 3,484 mld ludzi, co stanowi aż 45% całej populacji, jest to wzrost o 280 mln ludzi w porównaniu z rokiem poprzednim. W Polsce liczba osób korzystająca z social mediów wynosi 47% społeczeństwa. Najwięcej czasu spędzamy na Facebooku – 58 min dziennie, Instagramie- 53 min, YouTube – 40 min, Snapchacie – 35 min i Twitterze – 3 minuty.

Media społecznościowe a nauka – czyli co mówią badacze?

Badacze z uniwersytetu w Kopenhadze, po przeprowadzonych obserwacjach, doszli do wniosku, że bezrefleksyjne korzystanie z Facebooka może wywołać u nas “Facebookową zazdrość” pojawia się ona wtedy, gdy użytkownik porównuje swoje życie do innych, co wywołuje u niego niskie poczucie własnej wartości i jest mniej zadowolony z życie, które obecnie prowadzi.

Korzystanie z mediów może prowadzić do odczuwania “FoMo” (ang. Fear of Missing out), czyli silnego lęku, że coś może nas ominąć, kiedy jesteśmy offline. Może to u nas wywołać poczucie stresu lub lęku, że nie zdążymy zareagować na jakieś wydarzenie na czas i możemy się poczuć wykluczeni z danej grupy.

Jednak jak stwierdził Geraint Rees z University of College w Londynie, nie ma konkretnych badań, które by wskazywały na to, że media wpływają niekorzystnie na pracę naszego mózgu. Są jednak pewne wyniki ankiety przeprowadzone przez Pew Research Center na nastolatkach, w których przyznają oni, że korzystanie z social mediów wpływa pozytywnie na relację między ich rówieśnikami, pielęgnują i zacieśniają relację międzyludzkie, co w efekcie zwiększa samoocenę i pewność siebie.

Za to badacze z Uniwersytetu Kalifornijskiego, udowodnili, że korzystanie z Internetu zachowuje “młodość umysłu”. Wśród osób powyżej 55 roku życie zauważona zwiększoną aktywność obszarów mózgowych, odpowiedzialnych za pamięć, podejmowanie decyzji czy wnioskowanie.

Negatywne skutki mediów społecznościowych

Media Społecznościowe mają ogromny wpływ na nasze życie codzienne i należy zwrócić uwagę, jak się w nich poruszamy, by korzystać z nich bardziej świadomie. Niestety wielu użytkowników mediów nie zdaje sobie sprawy z tego jak negatywny wpływ ma zwykłe przeglądanie zdjęć w Internecie.

Jednym z problemów korzystania z social mediów jest uzależnienie. Pojawia się ono wtedy, gdy chcemy coraz częściej i więcej czasu poświęcać jakieś czynności, cały czas o niej myślimy i czujemy niepokój, gdy jej nie wykonujemy. Uzależnienie jest przymusem i wpływa na nasze zachowanie psychiczne i fizyczne.

Jest wiele konsekwencje uzależnienia od Internetu:

  • społeczne– izolowanie się od innych,
  • psychiczne– uczucie wyobcowania, stany lękowe, depresyjne,
  • zdrowotne– zaburzenia snu; pogorszenie się kondycji; złe odżywianie.

Pozytywne skutki mediów społecznościowych

Media społecznościowe nie są złe, pod warunkiem, że świadomie się z nich korzysta. Wpłynęły one m.in. na łatwiejszą komunikację międzyludzką i dzięki nim można porozmawiać z daną osobą za pośrednictwem rozmowy wideo czy przesyłanych wiadomości.

Social media przełamały granica terytorialne, i nawet w erze powszechnej globalizacji, jesteśmy w stanie utrzymać kontakt z rodziną i przyjaciółmi, nawet wtedy, gdy nie jesteśmy w stanie spotkać się z nimi osobiście.

Wśród zwykłych i normalnych osób, które korzystają z mediów, znajdują się także celebryci i wpływowe osoby ze wszystkich dziedzin nauki, polityki, kultury, biznesu itp. To oni wyznaczają nowe trendy modowe, marketingowe czy nawet zdrowotne. Pokazują jak zdrowo się odżywiać, gdzie pojechać na wakacje lub jaką polecają restaurację. Wiele obserwatorów ich naśladuję, co wykorzystują marketingowcy, którzy polecają użytkownikom dany produkt, poprzez zamieszczenie na ich tablicy odpowiedniej reklamy, co tworzy z mediów społecznościowych jednym z najistotniejszych narzędzi marketingu.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.