Drukuj Powrót do artykułu

Jesienna „Więź” o słabym Bogu

15 października 2013 | 11:55 | ksa / br Ⓒ Ⓟ

„W Królestwie niebieskim VIP-ami nie są ci, którzy jeżdżą mercedesami, a przed nimi pędzi policja na sygnale. VIP-em jest tam ten, kto miłością przezwycięża zło − to właśnie pokazał nam Chrystus” – twierdzi s. Małgorzata Chmielewska w rozmowie z Ewą Kiedio w jesiennym numerze kwartalnika „Więź”.

Rozmowa z s. Chmielewską jest częścią najnowszego numeru „Więzi”. W dziale religijnym pisma przykuwa uwagę blok tekstów mówiących o słabości Boga. Jako chrześcijanie wierzymy w Boga, który będąc potężnym, wybrał bycie słabym, wcielając się w bezbronne Dziecko. Dlaczego więc my boimy się słabości, a od własnej kruchości uciekamy często w sny o potędze? Czym jest chrześcijaństwo drugiego policzka i czy w ogóle możliwe jest inne chrześcijaństwo? – pyta ks. Andrzej Draguła. O Bogu, który wybiera słabość, pisze także w gościnnym felietonie Jean Vanier oraz o. Maciej Biskup OP i ks. Grzegorz Strzelczyk.

W tym samym numerze znajduje się blok tekstów poświęconych zachowaniom antysystemowym. Autorzy przyglądają się osobom, które powiedziały „stop” zniewalającemu je systemowi konsumpcyjnemu. Jedni całkowicie odmieniają swoje życie, uciekając na wieś, inni postanawiają żyć w tym samym miejscu, ale inaczej. Co łączy te postawy? Według autorów „Więzi” jest to chęć odzyskania świata, który został zagrabiony przez pośpiech, kult pieniądza i prawa rynku. To nie jest ślepy bunt, tylko afirmacja alternatywy.

W dziale kultury jesienna „Więź” proponuje namysł nad wzajemnym sprzężeniem sztuki i tożsamości. Być może dziś należy mówić o sztuce tożsamości? Przykład popularnych szlagierów pokazuje, jak kultura konsumpcji formatuje nasz gust i oczekiwania. Czy kultura masowa nie jest przypadkiem tresurą do posłuszeństwa?

Ks. Andrzej Luter prezentuje poruszający esej poświęcony wrogowi numer jeden współczesnej sceny teatralnej – Tadeuszowi Słobodziankowi. Autor stara się zrozumieć, dlaczego tego reżysera nie cierpią krytycy z przeciwstawnych opcji ideowych – i konserwatywnych, i liberalnych.

Ponadto w nowej „Więzi”: pierwodruk listów Jana Nowaka-Jeziorańskiego do premiera Tadeusza Mazowieckiego z lat 1989–1990, nowe wiersze Adama Zagajewskiego i Krzysztofa Siwczyka, pasjonujący dialog Antoniego Libery i Krzysztofa Dorosza o wierze i wątpieniu, wciągająca rozmowa z Markiem Bieńczykiem o jego pisarstwie. A także: fotografie Marcina Łobaczewskiego, laureata Grand Press Photo oraz reporterska podróż Jędrzeja Morawieckiego do podlaskiej Narewki.

Z kolei Mykoła Riabczuk zastanawia się, czy Rosjanie i Ukraińcy to naprawdę „prawie jeden naród”, natomiast ks. Stanisław Grodź SVD – misjonarz i badacz islamu – pokazuje, jak w Afryce Zachodniej układają się relacje chrześcijańsko-muzułmańskie. W jesiennym numerze można tez znaleźć teksty stałych felietonistów: Aleksandra Halla, o. Michała Zioło i Jerzego Sosnowskiego.

Od początku 2013 roku „Więź” ukazuje się jako kwartalnik. Najnowszy numer liczy 248 stron. Pismo jest dostępne na stronie www.wiez.pl oraz w Empikach.

 

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.