Drukuj Powrót do artykułu

Jeśli 'nowa ewangelizacja’ to także 'nowy synod’ – w Płocku zakończyła się II sesja synodu diecezjalnego

26 maja 2013 | 12:03 | eg Ⓒ Ⓟ

Przyjęcie dwóch dokumentów synodalnych: o obronie i promocji rodziny oraz dialogu ekumenicznym i międzyreligijnym było najważniejszym wydarzeniem II Sesji Plenarnej 43. Synodu Diecezji Płockiej, odbywającego się pod hasłem „Gdzie jest Bóg, tam jest przyszłość”. Sesja odbyła się 25 maja w katedrze płockiej. Prace synodalne poprzedziło nabożeństwo majowe, przewodniczył mu bp Roman Marcinkowski, wiceprzewodniczący synodu.

Na wstępie sesji sekretarz Synodu ks. prof. Jan Krajczyński za „Instrukcją o synodach diecezjalnych” przypomniał obecnym, że „prawdziwy synod polega w istocie na sesjach synodalnych”. To podczas zgromadzeń członków Synodu „ujawnia się wspólna odpowiedzialność wiernych za życie wiary i jej rozwój”. Przypomniał także zasady procedowania dokumentów i głosowania nad nimi, zgodnie z „Regulaminem Synodu” – jawnego.

Przewodniczący Synodu bp Piotr Libera zaznaczył, że II Sesja Plenarna Synodu jest „sesją roboczą i decyzyjną”. Podczas prac synodalnych cel pastoralny łączy się z celem prawnym, poszczególne komisje poprawiają już istniejące dokumenty, ale też tworzą zupełnie nowe. Na ich kształt mają wpływ uwagi i postulaty parafialnych oraz innych zespołów synodalnych, a także wnioski Komisji Głównej. Jednym z owoców Synodu będzie księga: „Tam, gdzie jest Bóg, tam jest przyszłość. XLIII Synod Diecezji Płockiej”: w jej pierwszej części zawarte będą dokumenty pastoralne, a w drugiej akty prawne: statuty, instrukcje, regulaminy, dekrety, wzory pism.

„Przypominam, że naszym Synodem pragniemy wpisać się w odbywający się właśnie Rok Wiary i w ogólnokościelny program nowej ewangelizacji. Jeśli zaś nowa ewangelizacja, to w pewnym sensie także `nowy synod`. `Nowy synod`, po pierwsze dlatego, że na okres jego trwania każda parafialna rada duszpasterska w diecezji uzyskała kompetencje Zespołu Synodalnego. Analogiczne zespoły wyłoniły także instytucje diecezjalne, ruchy i stowarzyszenia, takie jak Wyższe Seminarium Duchowne, Akcja Katolicka i Klub Inteligencji Katolickiej. Powstało tych gremiów ponad 190” – mówił w katedrze bp Libera.

Podkreślał także, że w Synodzie przede wszystkim chodzi o „pogłębienie wiary oraz o większą wrażliwość i jedność w naszym Kościele diecezjalnym”.

Większością głosów Synod przyjął dokument pt. „Obrona i promocja rodziny w diecezji płockiej”. Ks. prof. Ireneusz Mroczkowski, przewodniczący Komisji ds. małżeństwa i rodziny, która wypracowała dokument, relacjonował, że w dokumencie omówiono skutki trzech XX-wiecznych rewolucji: rewolucji seksualnej, radykalizującego się feminizmu i teorii gender. „Nie ma ważniejszego zadania duszpasterskiego od ochrony rodziny. To szaniec, na którym możemy dostrzec rodzinny rys całego duszpasterstwa. Tylko przez rodzinę uda się zapewnić bezpieczeństwo na ulicy bez rzeszy policjantów, czy zapełnić seminaria i zakony”, podkreślał ks. prof. Mroczkowski.

Drugim z tzw. dokumentów końcowych, który uzyskał akceptację Synodu był dokument pt. „Kościół Płocki w trosce o dialog ekumeniczny i międzyreligijny”. Ks. prof. Henryk Seweryniak, który go przedstawiał, podkreślał, że ekumenizm stara się sprawić, „aby częściowa komunia istniejąca pomiędzy chrześcijanami wzrastała ku pełnej komunii w prawdzie i miłości”. Wskazywał, że w dokumencie m.in. pokazano istnienie w diecezji wyznawców innych religii, sformułowano właściwe nazewnictwo np. świadkowie Jehowy, a nie „jehowi”, wskazano, że duchowny prawosławny, mariawicki czy ewangelicki – to ksiądz oraz że wierny Starokatolickiego Kościoła Mariawitów może być świadkiem chrztu i sakramentu małżeństwa w Kościele katolickim.

Ponadto Synod przyjął „Statut Parafialnej Rady Duszpasterskiej”, „Statut Parafialnej Rady Gospodarczej”, „Instrukcję o duszpasterstwie trzeźwości”, „Instrukcję o sprawowaniu liturgii rzymskiej w formie nadzwyczajnej”, „Instrukcję o postępowaniu w sprawach budowlanych i konserwatorskich dotyczącą obiektów sakralnych i parafialnych”, „Regulamin Sądu Biskupiego Płockiego”, „Regulamin pracy rzecznika prasowego Kurii Diecezjalnej Płockiej”, oraz zaproponowane przez Komisję ds. ekonomicznych wzory „Umowy o pracę” i „Umowy zlecenia”.

W II Sesji Plenarnej uczestniczył ks. Mateusz Łaciak, wikariusz parafii ewangelicko-augsburskiej w Płocku. Życzył członkom Synodu, aby ich obrady okazały się owocne, przekazał także pozdrowienia od swoich zwierzchników.

Roboczą cześć Synodu poprzedziła wspólna modlitwa, podczas której m.in. nastąpiło wystawienie Najświętszego Sakramentu, odmówienie Litanii Loretańskiej do Najświętszej Maryi Panny i śpiew „Hymnu do Ducha Świętego”.

Całą sesję transmitowała na żywo w internecie Telewizja Odnowa. Po sesji członkowie Synodu wzięli udział w agapie w Wyższym Seminarium Duchownym w Płocku.

43. Synod Diecezji Płockiej pod hasłem „Gdzie jest Bóg, tam jest przyszłość” (Benedykt XVI) rozpoczął się 14 października ubiegłego roku. Uczestniczy w nim około 350 osób:: księży, sióstr zakonnych, wdów konsekrowanych, wiernych świeckich. Pracują oni w trzynastu Komisjach Synodalnych, zajmujących się wyznaczonymi zagadnieniami prawnymi i duszpasterskimi, związanymi z życiem i funkcjonowaniem Kościoła. Ponadto w parafiach pracują Parafialne Zespoły Synodalne. Prace synodu mają potrwać 2 lata. Jego efektem ma być odnowa Kościoła w diecezji płockiej na poziomie ewangelizacyjno-formacyjnym, administracyjno-prawnym i organizacyjno-instytucjonalnym.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.