Drukuj Powrót do artykułu

KAI istnieje od 10 lat

30 listopada 2003 | 13:35 | mp, tk, bl //mr Ⓒ Ⓟ

Katolicka Agencja Informacyjna jest drugą co do wielkości religijną agencją w Europie, pierwszą i największą na terenie Europy Środkowo-Wschodniej. Na polskim rynku medialnym stanowi dla dziennikarzy podstawowe źródło informacji o Kościele. Przekazuje codzienne informacje z kraju i zagranicy, na bieżąco też relacjonuje papieski pontyfikat.

Codzienne serwisy informacyjne KAI, przygotowywane przez dziennikarzy specjalizujących się w tematyce religijnej, docierają za pośrednictwem Internetu i przekazu satelitarnego do najważniejszych redakcji w Polsce. Wykorzystuje je zarówno prasa, radio jak też rozgłośnie i stacje telewizyjne. Dzięki ponad 50 korespondentom krajowym i zagranicznym wszystkie znaczące w życiu Kościoła wydarzenia odnotowywane są na bieżąco.

*Promocja nauczania papieskiego*
Od dziesięciu lat KAI przekazuje codzienne informacje ze Stolicy Apostolskiej. Relacje dotyczące działalności Ojca Świętego to jeden z kluczowym wymiarów działania KAI. Agencja informuje o papieskich inicjatywach, przekazuje informacje zapowiadające wydanie najważniejszych dokumentów, omawia ich treść, publikuje komentarze najbardziej kompetentnych osób. Publikuje rocznie dziesiątki wywiadów i analiz dotyczących działalności Jana Pawła II. Papieskie nauczanie komentowały dla KAI najwybitniejsze osobistości Kościoła, polityki, kultury z Polski i ze świata.
Ponadto nasi korespondenci towarzyszą Papieżowi w jego zagranicznych podróżach; KAI jest także źródłem tłumaczeń papieskich przemówień, których polska wersja natychmiast dociera do największych mediów.
KAI angażuje się w obsługę medialną wizyt Jana Pawła II w Polsce: współorganizuje centra prasowe, organizuje konferencje. Na KAI spoczywa też odpowiedzialność za tzw. służbę tekstów a więc troska o to, by treść papieskich przemówień w wersji integralnej dotarła na czas (i w kilku językach) do polskich i zagranicznych dziennikarzy. KAI jest także najszybszym wydawcą zbioru papieskich przemówień wygłaszanych podczas wizyt w Polsce. Agencja wydała też kilkanaście papieskich dokumentów o szczególnej randze, w tym encykliki oraz – jako pierwszy wydawca w Polsce – list apostolski „Tertio Millennio Adveniente”.
Dzięki doświadczeniu zdobytemu na rynku mediów, KAI pomaga także organizatorom pielgrzymek Papieża poza granicami Polski. Tak było w przypadku wizyty Jana Pawła II w Bułgarii a zwłaszcza na Ukrainie.
Jednym z „instrumentów” KAI wykorzystywanym do promocji papieskiego nauczania w szerokim kręgu odbiorców był katolicki magazyn informacyjny „Czasy” realizowany w latach 1996-2002 przy współpracy KAI w Programie 1 TVP.
W 2003 r. KAI została uhonorowana nagrodą „Totus” w kategorii „promocja nauczania Ojca Świętego, Jana Pawła II”

*Ewangelizacja przez informację*
Katolicka Agencja Informacyjna została powołana do życia przez Konferencję Episkopatu Polski w 1993 roku i jest jej własnością. Głównym celem postawionym Agencji było i jest przełamywanie bariery milczenia wokół problematyki kościelnej i zagwarantowanie obecności informacji religijnej w strumieniu informacyjnym, jaki dociera każdego dnia do milionów Polaków.
Koncepcja – towarzysząca utworzeniu agencji – wyrastała z założenia, że w coraz bardziej zróżnicowanym rynku medialnym, konieczne jest istnienie instytucji, która w sposób profesjonalny informowałaby media o bieżącej działalności i stanowisku Kościoła, a zarazem prowadziła z nimi bezpośredni, codzienny i przyjazny dialog.

*KAI na rynku mediów*
W ciągu 10 lat istnienia Katolicka Agencja Informacyjna na trwałe wpisała się w pejzaż medialny w Polsce. Jej informacje niemal codziennie cytują najważniejsze tytuły prasowe. KAI jest również źródłem ponad 75 proc. informacji religijnych drukowanych w prasie katolickiej.
KAI ma ok. 150 odbiorców prasowych, wśród których są redakcje najważniejszych mediów ogólnokrajowych: TAI, IAR, TVP, Polskie Radio oraz wszystkie ogólnopolskie gazety codzienne. Serwis KAI stanowi także podstawę informacyjną dla najważniejszych tytułów prasy katolickiej oraz katolickiej radiofonii i telewizji. Codzienny radiowy serwis informacyjny „2 minuty dla KAI”, emitowany na falach Radia Watykańskiego trafia do 5 mln słuchaczy.
Ważną rolę odgrywają systematycznie organizowane przez Agencję konferencje prasowe, towarzyszące niemal wszystkim istotnym w skali kraju wydarzeniom kościelnym w Polsce.
Owocuje to coraz bardziej wiarygodnym przedstawianiem w mass mediach autentycznego stanowiska Kościoła, w sposób wolny od różnorodnych uprzedzeń bądź stereotypowych schematów myślenia. Tak więc działalność KAI w dużej mierze wpłynęła na zmianę sposobu przedstawiania Kościoła i jego stanowiska w ogólnym strumieniu informacyjnym docierających do każdego obywatela.
Codzienny serwis agencyjny KAI zawiera kilkadziesiąt depesz agencyjnych, obejmujących wydarzenia z całego świata, ze szczególnym uwzględnieniem Polski oraz Watykanu. Odbiorcami naszych informacji są katolickie redakcje prasowe, radiowe oraz telewizyjne, jak i najwięksi komercyjni nadawcy medialni w Polsce, do których docieramy za pomocą satelity oraz Internetu.
„e.kai.pl” to profesjonalnie przygotowany pod kątem internautów serwis internetowy zawierający krótkie informacje o Kościele na całym świecie, komentarze, opracowania różnych tematów, ciekawostki i opisy nowych form wykorzystania Internetu w Kościele,
wiadomości wzbogacane są o linki internetowe i odnośniki do innych związanych z tematem tekstów.
„Europa.kai.pl” to specjalny serwis poświęcony nauczaniu Kościoła nt. Europy ze szczególnym uwzględnieniem stanowiska Kościoła i Stolicy Apostolskiej w kwestii integracji kontynentu.
Archiwum internetowe KAI to największy w Polsce zbiór informacji o Kościele oraz problematyce religijnej, zawierający ponad 100 tys. stale aktualizowanych informacji: depesz, opracowań problemowych, dokumentów kościelnych, wywiadów itp.

*Publikacje*
Cotygodniowy biuletyn informacyjny „Wiadomości KAI” oraz gazetka „Życie Kościoła” są prenumerowane przez 4,3 tys. parafii w Polsce. Systematycznie „Wiadomości KAI” są czytane – co wykazują badania – przez 20 tys. osób.
KAI publikuje cenne informatory, np. „Kto jest kim w Kościele”, które stają się hitami na rynku księgarskim. Do bestsellerów należały również leksykony KAI „Zakony w Polsce” oraz „Ruchy i stowarzyszenia katolickie”. Obecnie wydany został „Leksykon Kościoła w Polsce”, pierwsze takie dzieło na rynku księgarskim w naszym kraju.

*Redakcja*
Katolicką Agencję Informacyjną tworzy zespół dziennikarzy, specjalizujących się w tematyce religijnej. Są wśród nich znawcy teologii i historii Kościoła, politologii i ekumenizmu.
KAI współpracuje z ponad 50 krajowymi i zagranicznymi korespondentami, usytuowanymi nie tylko w polskich diecezjach, ale także przy najważniejszych centrach życia duchowego i instytucjach Kościoła powszechnego na świecie. Dzięki ich czujności i szerokim kontaktom, KAI informuje na bieżąco i z pierwszej ręki o wszystkich ważnych wydarzeniach z życia Kościoła.

*Rada programowa KAI*
.Abp Józef Życiński – przewodniczący
.Bp Tadeusz Pieronek
.Abp Stanisław Gądecki
.Bp Jan Tyrawa
.Bp Marek Jędraszewski

*Zarząd KAI*
.Marcin Przeciszewski – prezes
.Tomasz Królak – wiceprezes
.o. Marcin Lisak OP

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.