Drukuj Powrót do artykułu

Katolicki Uniwersytet Lubelski rozpoczął 94. rok pracy

16 października 2011 | 21:26 | mj Ⓒ Ⓟ

Katolicki Uniwersytet Lubelski zainaugurował 16 października 94. rok akademicki. Naukę na uczelni, której patronuje Jan Paweł II, niegdyś jej profesor, podjęło w tym roku 5,5 tys. nowych studentów.

Uroczystości rozpoczęła Msza św. w kościele akademickim KUL. Przewodniczący jej administrator archidiecezji lubelskiej bp Mieczysław Cisło mówił o wzajemnych relacjach pomiędzy instytucjami religijnymi i władzą świecką. Przypominał, że religia z natury nie musi pozostawać w opozycji do władzy publicznej, jeśli ta jest sprawowana z poszanowaniem zasad sprawiedliwości, praw człowieka, godności osoby ludzkiej i jest w wolnej służbie dobru wspólnemu.

Zauważył, że próby wciągania religii w „miałki teren polityki” mają wciąż nowe wcielenia.
– Jezus pytany o podatek na rzecz okupanta nie kwestionuje jego zasadności, władza jest potrzebna dla pewnego ładu, jest wyrazem służby na rzecz dobra wspólnego, a wyrazem służby wobec niej jest denar dla cezara. Jednak chrześcijanie nigdy nie zgodzą się nas uzurpację cezara, który chciałby zająć miejsce Boga, wkraczając w dziedzinę Bożych przykazań i ludzkiego sumienia – dodał.

Bp Cisło podkreślił też, że nie da się odseparować porządków świeckiego i religijnego ostrą granicą, a nawet przeciwstawieniem w wymiarze metafizycznym czy duchowym. – Władza i religia pochylają się nad tym samym człowiekiem, aby mu służyć i zawsze znajdzie się wspólna płaszczyzna tej służby. Religia nie ogarnia tylko ducha ludzkiego, ale całą jego egzystencję. Dlatego potrzebny jest dialog, poszukiwanie wspólnej płaszczyzny, potrzeba dobrej woli z jednej i drugiej strony – mówił.

Rektor KUL ks. prof. Stanisław Wilk podczas uroczystości w auli uniwersyteckiej odwołał się do słów bł. Jana Pawła II, który w tym miejscu w 1987 r. mówił do uczonych z całej Polski, że uniwersytet jest „swoistym warsztatem pracy”. Papież zaznaczył wtedy, że niezbędna jest przede wszystkim praca naukowa o charakterze twórczo-badawczym. Rektor przywołał też słowa Jana Pawła II o tym, że uniwersytet to „arcydzieło kultury” i „odcinek walki o człowieka”. – Jego słowa ponad 30 lat temu nie tracą nic na aktualności, a w dobie globalizacji, gdy pojawiają się niepokojące trendy w nierównomiernym finansowaniu nauk humanistycznych i technicznych, co często bywa odczytywane jako dehumanizacja nauki, nabierają szczególnej wartości i zmuszają do refleksji nad pracą badawczą, prowadzoną dydaktyką i własną postawą etyczno-moralną – stwierdził.

Z okazji rozpoczęcia kolejnego roku pracy listy do władz uczelni nadesłali m.in. sekretarz stanu Stolicy Apostolskiej, prezydent RP Bronisław Komorowski oraz kard. Zenon Grocholewski, prefekt kongregacji Edukacji Katolickiej.

W liście z Watykanu, który odczytał prorektor KUL ks. prof. Stanisław Zięba, zwraca się uwagę na szczególny kontekst inauguracji, jakim jest beatyfikacja Jana Pawła II. „Dziękując za wielki dar, jakim nowy błogosławiony jest dla Kościoła i świata życzymy wszystkim, by jego nauczanie, świadectwo wiary i przykład życia były drogowskazem i pomocą w poszukiwaniu prawdy, odkrywaniu powołania, kształtowania własnego charakteru i całego życia” – głosi list.

Prezydent Bronisław Komorowski w swoim piśmie zwrócił uwagę na kontekst znowelizowanej ustawy o szkolnictwie wyższym. „Polska nauka i edukacja muszą wciąż podejmować wysiłek modernizacyjny, aby spełniać wymagania stawiane nam przez realia jednoczącej się Europy i globalizującego świata” – napisał. Podkreślił, że regulacje znowelizowanej ustawy mają zwiększyć przejrzystość procedur akademickich i zapewnić warunki zdrowej, uczciwej konkurencji w świecie wiedzy; podnieść jakość nauczania i lepiej przygotować absolwentów do radzenia sobie z wymogami rynku pracy”. „Od wielu lat nie było w Polsce tak szeroko zakrojonej reformy. Jestem przekonany, że przyniesie ona dobre owoce studentom i nauce polskiej” – pisze dalej prezydent. Dodaje dalej, że „Humboldtowska idea uniwersytetu nie przestała być aktualna, ale musi być realizowana w nowych okolicznościach i z myślą o wyzwaniach naszej współczesności”.

Podczas uroczystości indeksy otrzymali wybrani studenci pierwszego roku studiów oraz doktoranci. Był to także czas wręczenia odznaczeń: Złote Krzyżem Zasługi od prezydenta RP odebrali prof. Krystyna Chałas oraz prof. Kazimierz Kłosiński, ponadto czternastu nauczycieli akademickich odznaczonych zostało Medalem Komisji Edukacji Narodowej.

O Europie pozostającej między sekularyzmem i nową ewangelizacją mówił w wykładzie inauguracyjnym ks. prof. Janusz Mariański. Próbował odpowiedzieć na pytanie, czy Europa zwłaszcza zachodnia jest rzeczywiście zsekularyzowana, czy może socjologowie nie dostrzegają powrotu religii w nowych formach i kształtach, czyli procesu desekularyzacji?

Mówca zauważył, że spadek znaczenia zinstytucjonalizowanych religii w Europie zachodniej jest faktem społecznym. – Od końca lat 60. coraz więcej Europejczyków nie realizuje tradycyjnych praktyk religijnych, ale jednocześnie nie wyzbywa się przekonań religijnych. Nazywane to jest „wiarą bez przynależności”. Według sondaży większość Europejczyków nadal traktuje siebie jako chrześcijan, co wskazuje na ukrywaną tożsamość chrześcijańską, co z kolei nazywane jest „przynależnością bez wiary” – mówił. Dodał, że zmiany w religijności są wielokierunkowe, a jedną z nich jest fakt, że legitymizacja wiary przesuwa się od autorytetów kościelnych do samych jednostek, które „są odpowiedzialne za autentyczność własnych przekonań religijnych i duchowych”.

Ks. prof. Mariański zauważył, że zarazem coraz częściej socjologowie wyrażają wątpliwości co do nieuchronnego związku pomiędzy modernizacją społeczeństw a sekularyzacją, nawet jeśli w odniesieniu do społeczeństw europejskich wydaje się być to słuszne. Pojawia się pojęcie desekularyzacji, czyli powrotu religii do różnych sfer życia społecznego i publicznego, ożywienia tradycyjnej wiary i praktyk oraz pojawienia się nowych form pozakościelnej religijności i duchowości niezależnych od tradycyjnej religii. Wymienił tu np. ruchy „przebudzeniowe” w Ameryce Południowej, ruchy zielonoświątkowców w Afryce i Ameryce, zjawiska takie jak odrodzenie islamu na całym świecie czy tradycyjnego judaizmu, radykalny neohinduzim i in.

– Europejski projekt areligijnej modernizacji nie realizuje się we współczesnym świecie, w wielu krajach świata religia przeżywa wyraźny rozwój. Kluczem jest teza pluralizmu, czyli wielość form i grup religijnych. Niektórzy socjologowie, zwłaszcza amerykańscy, podkreślają, że pluralizm i konkurencyjność na wolnym rynku światopoglądowym przyczynia się do trwania a nawet do wzrostu religijności. Im więcej jest konkurencyjności między religiami, tym ludzie są bardziej religijni – mówił ks. prof. Mariański.

Stwierdził, że według dzisiejszych tendencji w socjologii religii wiek XXI nie musi być wiekiem indyferentyzmu i ateizmu, ale może być wiekiem wielu bóstw i wielu duchowości.
– Może w najbliższym czasie nie spełni się marzenie Jana Pawła II o wiośnie chrześcijaństwa w Europie, ale też wariant skrajnie pesymistyczny o Europie bez Boga pozostanie tylko życzeniem. Europa nie będzie bez Boga, ale będzie to nie tylko Bóg chrześcijański, ale Bóg muzułmański i wielu innych bogów. Ten scenariusz jest możliwy, ale nie jest nieunikniony – zaznaczył.

Do zadań nowej ewangelizacji, która jest odpowiedzią na zjawisko sekularyzmu, nawiązał w swoim wystąpieniu prymas senior kard. Józef Glemp. – Ewangelizacja nas obowiązuje, z każdym rokiem przybiera na sile, bo przychodzą nowe zagadnienia – mówił. – Ewangelizacja to nie jest tylko przesłanie doktryny czy katechizacja powszechna, to jest coś więcej. Nowa ewangelizacja jest spojrzeniem na świat razem z Bogiem – dodał. Życzył uniwersytetowi, by rok 2011 był dla niego „rokiem obfitości, nowych odkryć i pięknej ewangelizacji na te czasy”.

W uroczystościach w auli uniwersyteckiej uczestniczyli m.in. abp Stanisław Wielgus, bp Marcjan Trofimiak z diecezji łuckiej, prawosławny ordynariusz chełmsko-lubelski abp Abel, wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego Zbigniew Marciniak, posłowie i senatorzy, przedstawiciele zakonów męskich i żeńskich oraz wyższych uczelni, m.in. Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Papieskiego Wydziału Teologicznego w Warszawie i Uniwersytetu w Trnawie.

Katolicki Uniwersytet Lubelski, od 2005 roku im. Jana Pawła II, działa od 1918 r. Ogółem na 47 kierunkach kształci się tu ponad 18 tys. studentów.

W tym roku utworzono pięć nowych kierunków – to gospodarka przestrzenna, archeologia, religioznawstwo, naukoznawstwo oraz etyka, pojawiła się także specjalizacja psychologia biznesu oraz europeistyka w języku angielskim. KUL ma dziewięć wydziałów: sześć w Lublinie, dwa w Stalowej Woli oraz jeden w Tomaszowie Lubelskim.

Naukę na pierwszym roku rozpoczęło od października ponad 5,5 tys. studentów na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych. Najpopularniejszymi kierunkami w tegorocznej rekrutacji były filologia angielska, prawo, gospodarka przestrzenna, psychologia i ekonomia.

Uniwersytet kontynuuje prace związane z budową budynku Biotechnologii oraz Interdyscyplinarnego Centrum Badań Naukowych, rozpoczęła się także budowa Centrum Transferu Wiedzy.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.