Drukuj Powrót do artykułu

Kęty: Męka Pańska opowiedziana językiem muzyki współczesnej

08 kwietnia 2009 | 16:54 | rk / ju. Ⓒ Ⓟ

Mękę Pańską opowiedziana za pomocą 14 instrumentariów perkusyjnych będzie można usłyszeć i zobaczyć w Wielki Czwartek w kościele pw. Najdroższej Krwi Pana Jezusa w Kętach na Podbeskidziu.

Utwór „Carmina Crucis” (Pieśni Krzyża) napisany przez Stanisława Morytę, rektora Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie, wykona Stanisław Skoczyński, artysty, wykonujący współczesną muzykę perkusyjną.

Dzieło składa się z czternastu oddzielnych, solowych utworów. Podczas niezwykłego misterium pasyjnego muzyk przechodzi do kolejnych instrumentów, za pomocą których komentuje poszczególne stacje Drogi Krzyżowej.

Stanisław Skoczyński, współzałożyciel i szef Warszawskiej Grupy Perkusyjnej, podkreśla, że utwór oparty jest na szerokim spektrum całego instrumentarium perkusyjnego. „Są różnego rodzaju bębny etniczne, takie jak tom-tomy chińskie, również tom-tomy melodyczne, jest jeden kocioł symfoniczny. Są i gongi z różnych stron świata, ale i instrumenty tradycyjne, melodyczne, takie jak wibrafon, marimba, ksylofon czy słynne dzwony rurowe” – wylicza artysta w rozmowie z KAI.

Dopełnieniem muzycznego dzieła będą recytowane wiersze Ernesta Brylla – poetyckie komentarze do obrazów Drogi Krzyżowej Jerzego Dudy-Gracza.

Administrator kęckiej parafii ks. Jerzy Ryłko jest przekonany, że ta specjalna muzyka dobrze wyraża emocje towarzysząc liturgii Drogi Krzyżowej. „Zwłaszcza, że to muzyka napisana z serca i do serca – z wiary, i aby budzić wiarę” – dodaje kapłan.

Stanisław Skoczyński to ostatni wychowanek profesora Mikołaja Stasiniewicza. Studiował w warszawskiej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej im. Fryderyka Chopina. Umiejętności w zakresie interpretacji muzyki współczesnej doskonalił w Paryżu, pracując z prof. Silvio Gualda i prof. Gastonem Silvestre. Uczestniczył w kursach interpretacji nowej muzyki prowadzonych przez takich kompozytorów jak Iannis Xenakis, Mauricio Kagel, Luciano Berio, Luigi Nono, Olivier Messiaen, Pierre Boulez, Georg Aperghis, Toru Takemitsu i Elliot Carter.

Jest solistą Polskiej Orkiestry Radiowej w Warszawie. Specjalizuje się w interpretacji dzieł z zakresu tzw. Multipercussion i Teatru Instrumentalnego.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.