Drukuj Powrót do artykułu

Komitet KEP na Dzień Judaizmu

17 stycznia 2013 | 11:07 | tk / br Ⓒ Ⓟ

Chrześcijanie nie mogą negować uniwersalności głoszenia Ewangelii, ale ta uniwersalność w różny sposób dotyczy Żydów i pogan – zaznacza bp Mieczysław Cisło, przewodniczący Komitetu KEP ds. Dialogu z Judaizmem.

Świadectwo chrześcijan powinno być pokorne i okazujące poszanowanie i respekt dla cudzych przekonań – pisze biskup w Słowie na XVI Dzień Judaizmu, którego centralne obchody odbędą się 17 stycznia w Opolu.

Nawiązując do niedawno minionej 50. rocznicy otwarcia Soboru Watykańskiego II bp Cisło zwrócił uwagę, że Sobór „wyszedł z zamkniętego świata” do wszystkich ludzi, także tych wyznających inne religie. Przypomniał, że w dialogu z ich wyznawcami szczególne miejsce wyznaczono judaizmowi oraz że szczególny wkład w relacje katolicko-judaistyczne wniósł papież Jan Paweł II.

W swoim przesłaniu bp Cisło cytuje też słynne oświadczenie Dabru Emet (mówcie prawdę), które w 2000 r. wydała grupa 170 rabinów i intelektualistów żydowskich: „Żydzi i chrześcijanie wyznają tego samego Boga, Żydzi i chrześcijanie uznają za autorytatywną tę samą Księgę – Biblię, Żydzi i chrześcijanie przyjmują zasady moralne Tory. Nazizm nie był zjawiskiem chrześcijańskim. Żydzi i chrześcijanie muszą razem pracować na rzecz sprawiedliwości i pokoju”.

Przewodniczący Komitetu KEP ds. Dialogu z Judaizmem przyznaje, że choć braterstwo chrześcijan i Żydów jest realne, to jednak wzajemne relacje nie są jeszcze w pełni ustalone. Przywołując słowa jakimi lud żydowski określał Jan Paweł II – „starsi bracia w wierze” – przypomina, że zdaniem Benedykta XVI jeszcze właściwszym byłoby określenie „ojcowie w wierze”.

Odnosząc się do „kontrowersyjnej kwestii dotyczącej misji wobec Żydów”, bp Cisło zaznacza, że chrześcijanie nie mogą negować uniwersalności chrześcijańskiego głoszenia Ewangelii Jezusa Chrystusa. Niemniej ta uniwersalność w różny sposób dotyczy Żydów i pogan, bowiem Żydzi nie są poganami i wierzą w jednego Boga.

Biskup podkreśla, że głoszenie Chrystusa winno uwzględniać powyższe rozróżnienie ale nie zawsze się do tej reguły stosowano, a Żydzi doświadczali nawracania na siłę.

Chrześcijańskie świadectwo powinno być pokorne, pozbawione triumfalizmu i okazywać poszanowanie i respekt dla cudzych przekonań – zwraca uwagę bp Cisło. Cytuje też stwierdzenie Papieskiej Komisji Biblijnej, iż „mesjańskie oczekiwanie Żydów nie jest daremne; na końcu czasów Żydzi i chrześcijanie rozpoznają Tego, który miał przyjść, eschatologicznego Mesjasza”.

Przewodniczący Komitetu KEP ds. Dialogu z Judaizmem podkreśla, że „wspólne dziedzictwo Żydów i chrześcijan wzywa ich do dawania wspólnego świadectwa Jedynemu Bogu i Jego przykazaniom”.

Motto tegorocznych obchodów XVI Dnia Judaizmu, których centralne obchody odbędą się 17 stycznia w Opolu stanowią słowa z Księgi Rodzaju „Ja jestem Józef, brat wasz…” (Rdz 45,4). W opolskich obchodach wezmą udział hierarchowie Kościoła oraz Żydzi, z naczelnym rabinem Polski. Kościół w Polsce należy do niewielu w Europie, które realizują taką inicjatywę.

Program przewiduje m.in. spotkania z władzami samorządowymi Opola,wspólną modlitwę chrześcijan i żydów otwarcie kilku wystaw oraz chrześcijańsko-żydowski panel dyskusyjny.

Dzień Judaizmu ma pomóc katolikom w odkrywaniu judaistycznych korzeni chrześcijaństwa oraz pogłębianiu świadomości tego, że – jak nauczał Jan Paweł II – religia żydowska nie jest wobec chrześcijaństwa rzeczywistością zewnętrzną lecz „czymś wewnętrznym, oraz że nasz stosunek do niej jest inny aniżeli do jakiejkolwiek innej religii”.

Dzień Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce został ustanowiony w 1997 r. Jego celem jest rozwój dialogu chrześcijańsko-żydowskiego, a także modlitwa i refleksja nad związkami obu religii. Po raz pierwszy Dzień Judaizmu obchodzono w 1998 r.

Komitet ds. Dialogu z Judaizmem, powołany przez Episkopat w 1996 r., prowadzi dialog z przedstawicielami judaizmu, a jego celem jest upowszechnianie postaw dialogu i życzliwości wobec Żydów w środowiskach chrześcijańskich.

Obecnie do gmin żydowskich w Polsce należy ok. 4 tys. osób, natomiast społeczność Żydów w Polsce szacuje się na ok. 20 tys.

Polska jest drugim po Włoszech krajem europejskim, który postanowił organizować obchody Dnia Judaizmu (są one obecne także m.in. w Austrii, Holandii i Szwajcarii).

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.