Drukuj Powrót do artykułu

Konwersatorium medialne dla biskupów

12 marca 2014 | 18:17 | mp / pm Ⓒ Ⓟ

Jednym z punktów 364. zebrania plenarnego Episkopatu było pierwsze w historii szkolenie medialne dla polskich księży biskupów. Prowadził je bp Wojciech Polak, a w roli wykładowców wystąpili: prof. Jerzy Olędzki z UW i UKSW, ks. Józef Kloch, rzecznik Episkopatu, dr Monika Marta Przybysz z UKSW oraz Marcin Przeciszewski z KAI.

Prof. Jerzy Olędzki mówiąc o podstawowych zasadach strategii medialnej Kościoła podkreślił, że „nowe media wymagają, by decydenci myślący strategicznie nie popełniali błędów w taktyce działania”. Dodał, że w chwili obecnej konieczne jest angażowanie przez Kościół specjalistów w zakresie budowania relacji z mediami, zarówno tradycyjnych jak i społecznościowych – wykształconych w zakresie narzędzi i technik public relations, umiejących poprawnie funkcjonować w świecie mediów i prowadzić dialog z różnymi publicznościami. Jego zdaniem, ci właśnie specjaliści powinni być „nieodłącznymi od administratora diecezji sternikami komunikacji i pełnić rolę wiarygodnych i kompetentnych rzeczników”.

Mówiąc o stosunku Kościoła do środowiska medialnego zwrócił uwagę, że nie można obrażać się na media i dziennikarzy. „Za takie postępowanie zostali bezlitośnie ukarani przywódcy największych państw” – dodał.

Dr Monika Marta Przybysz skupiła się na przedstawieniu podstawowych zasad działania rzeczników prasowych. Jako idealny wzorzec wskazała na Jaoquina Navarro-Vallsa, który doskonale prowadził komunikację z mediami u boku Jana Pawła II. Rzecznik diecezji – podkreśliła – musi być zawsze dostępny, odpowiadać na każdy telefon i budować dobre relacje z dziennikarzami. Poza tym rzecznik powinien w pozytywny sposób kreować dobrą komunikację diecezji z różnymi grupami otoczenia, wizerunek organizacji kościelnych, pasterzy diecezji oraz powinien promować wszystkie dzieła Kościoła lokalnego (działania proaktywne). Krytykowała model, realizowany przez większość polskich diecezji, w których rzecznik prasowy ma zarazem wiele innych obowiązków, i w rezultacie jako rzecznik jest mało obecny. Jej zdaniem każdego rzecznika, aby mógł być skuteczny, powinno wspomagać lokalne biuro prasowe.

Ks. Józef Kloch tłumaczył z kolei, jakimi zasadami biskupi powinni kierować się w swych wypowiedziach dla mediów. Powszechną zasadą powinna być jej zwięzłość, tak aby najistotniejsze treści przekazać w 20 sekund. Wyjaśnił, że każda taka wypowiedź winna być skonstruowana wedle zasady odwróconej piramidy, a jej pierwsza sekwencja musi odpowiadać na pytania: Who? What? Where? When? Why?

Podkreślił, że wszystkie wypowiedzi dla mediów winny być: krótkie – żeby odbiorcy wysłuchali; jasne – by zrozumieli; obrazowe – aby zapamiętali oraz dokładne – tj. zgodnie z rzeczywistością.

Marcin Przeciszewski wrócił uwagę na konieczność znacznie większej obecności Kościoła w debacie medialnej jaka toczy się w Polsce. Przypomniał, że generalna zasada jest taka, że „w debacie medialnej wygrywa ten, kto pierwszy zainicjuje dyskusję, a nie ten, kto usiłuje dowodzić, że nie jest wielbłądem”. Dodał, że Kościół musi być w stanie inicjować dyskusję na własny temat – promując to, co robi dla społeczeństwa – a nie tylko odpowiadać na zarzuty, gdyż wówczas z góry jest przegranym. Dodał, że niezbędne są dobrze zaplanowane i prowadzone w skoordynowany sposób kampanie informacyjne promujące stanowisko Kościoła.

Drugim elementem strategii – jego zdaniem – winno być budowanie pozytywnych relacji ze środowiskiem dziennikarskim, a przede wszystkim przedstawianie im Kościoła nie tylko jako ważnej i szacownej, ale także pasjonującej z dziennikarskiego punktu widzenia rzeczywistości.

Wskazał też na konieczność o wiele większej niż dotąd aktywności Kościoła w internecie i mediach społecznościowych. Ostrzegł, że jeśli to nie nastąpi, to za kilkanaście lat może nastąpić ostry kryzys polskiej religijności, w momencie kiedy pokolenie wychowane przez media społecznościowe będzie pokoleniem decydującym.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.