Drukuj Powrót do artykułu

Kościół greckokatolicki obchodzi dziś niedzielę przebaczenia, nazywaną też seropustną

17 marca 2024 | 13:01 | pab | Przemyśl Ⓒ Ⓟ

Sample Fot. Michael Vasilkovsky / Unsplash

Dzisiejsza niedziela w Kościele greckokatolickim nazywana jest niedzielą przebaczenia oraz seropustną. Nazwy biorą się od dwóch zwyczajów związanych z tym dniem. Jutro grekokatolicy rozpoczną Wielki Post.

Niedzielę seropustną poprzedził tydzień surowy, natomiast poprzednia niedziela nosiła nazwę mięsopustnej. W czasach, kiedy post był postrzegany bardzo rygorystycznie, był to ostatni dzień, kiedy można było spożywać mięso. Dozwolony był jedynie nabiał. Z kolei od dzisiejszej niedzieli przez cały Wielki Post nie spożywano nawet produktów mlecznych.

Jak pisze ks. Yuliyan Katrii, ChSVV. (1912-2000) w książce „Znaj swój rytuał”, zwyczaj tygodnia surowego wprowadził prawdopodobnie grecki cesarz Herakliusz (610-641), który walcząc z perskim królem Chozrojem przez sześć lat, obiecał, że gdy wygra wojnę, przez cały tydzień przed Wielkim Postem nie będzie jadł mięsa.

W cerkwiach przeprowadzany jest liturgiczny obrzęd wzajemnego przebaczenia. Głównym gestem jest wzajemne podanie sobie rąk kapłana z wiernymi i wiernych między sobą, przebaczając innym i prosząc jednocześnie o przebaczenie dla siebie. Obrzęd odbywa się podczas nieszporów lub na zakończenie Boskich Liturgii (Mszy św.).

Zwyczaj ten wziął się ze starożytnych klasztorów wschodnich, w których w ostatnią niedzielę przed Wielkim Postem po skromnej kolacji odprawiano rytuał wzajemnego przebaczenia.

„Wszyscy mnisi w obecności wiernych prosili się wzajemnie o przebaczenie grzechów, ściskali się i składali pocałunek pokoju. Również świeccy prosili się wzajemnie o wzajemne przebaczenie. W niektórych miejscach podczas obrzędu przebaczenia śpiewano hymny wielkanocne: ‘Dzisiaj ukazała się nam Święta Wielkanoc…’. Ostatni werset kończy się wezwaniem do wzajemnego przebaczenia: ‘…i obejmijmy się! Powiedzmy: «Bracia» i tym, którzy nas nienawidzą, przebaczmy wszystko…’. To śpiewanie Stichyru Wielkanocnego miało oznaczać, że zarówno w dniu Zmartwychwstania Chrystusa, jak i teraz, na początku Wielkiego Postu, musimy sobie nawzajem wszystko przebaczyć ze względu na Chrystusa, który dla nas pościł, cierpiał i zmartwychwstał” – opisał ks. Katrii.

Wielki Post grekokatolicy rozpoczną jutro – 18 marca w tzw. czysty poniedziałek. W tym okresie znacznie zmienia się liturgia. Eucharystię sprawuje się tylko w soboty (Liturgię św. Jana Chryzostoma) i  w niedziele (Liturgię św. Bazylego Wielkiego). W środy i piątki odprawiana jest tzw. Liturgia Uprzednio Poświęconych Darów z udzielaną komunią św. W pozostałe dni odprawia się inne nabożeństwa.

Według kalendarza juliańskiego grekokatolicy będą w tym roku świętować Wielkanoc 5 tygodni później od katolików tradycji zachodniej, to jest w niedzielę 5 maja.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.