Drukuj Powrót do artykułu

Kraków: mieszkańcy odwiedzają Groby Pańskie

31 marca 2018 | 11:17 | led | Kraków Ⓒ Ⓟ

Sample Fot. Piotr Tumidajski

Dla wielu krakowian wielkosobotnią tradycją stało się odwiedzanie siedmiu Grobów Pańskich na pamiątkę siedmiu słów Chrystusa wypowiedzianych na krzyżu. W tym roku dominują tradycyjne dekoracje, nawiązujące do czasów, w których żył Jezus i symbolicznie wyrażające jego mękę i śmierć. W niektórych świątyniach można zobaczyć również groby, których elementy odnoszą się do aktualnych problemów i ważnych wydarzeń społecznych.

W kościele ojców dominikanów tradycyjnie Grób Pański został przygotowany przez studentów z duszpasterstwa akademickiego „Beczka”. Motywem przewodnim aranżacji grobu stała się teologia św. Tomasza z Akwinu i jego postrzegania wielkosobotniego misterium. Pomysł młodzi zaczerpnęli z pracy magisterskiej jednego z ojców dominikanów dotyczącej pogrzebu Chrystusa i jego zbawczego znaczenia. W centrum ustawiona została monstrancja. Figura Chrystusa zakryta została lnianym płótnem. Dookoła ustawione zostały ornamenty, a po bokach znajdują się ciernie.

W Bazylice Mariackiej tradycyjnie Grób Pański jest prezentowany w kaplicy św. Wawrzyńca. – Jest to niejako już odgórnie przeznaczona kaplica do ekspozycji Grobu Pańskiego, ponieważ autor polichromii Jan Bukowski, umieścił po przeciwległych ścianach dwie nazwy miejscowości związanych z życiem Chrystusa. Jest to Betlejem, czyli miejsce narodzin i Jeruzalem, czyli miejsce śmierci i zmartwychwstania – mówi Marcin Pasierbiewicz z obsługi turystycznej kościoła Mariackiego, który przygotował Grób Pański.

– Jak zawsze centralne miejsce zajmuje Chrystus Eucharystyczny, którego przychodzimy adorować. Został także ustawiony bukiet czerwonych róż, które w tym miejscu oznaczają mękę Chrystusa i krew, którą przelał za nas na krzyżu. Ustawiony został także krzyż i figura Chrystusa, która wizualnie przypomina nam to wydarzenie, kiedy Jezus spoczywał trzy dni w grobie, a później zmartwychwstał – opowiada. Jak dodał, tło zostało przygotowane ze specjalnego, bordowego materiału w złote wzory, a barwy te mają upamiętniać miejsce Króla, który przyszedł na świat zbawić ludzi.

W bazylice św. Franciszka z Asyżu myślą przewodnią Grobu Pańskiego jest przejście ze śmierci do życia, które daje człowiekowi nadzieję. – Kolory, które dominują zarówno w tkaninach i kwiatach to biały i czarny. Czarny symbolizuje śmierć, a biały zwycięstwo. Jednak także na tym białym płótnie pojawiają się rośliny, gałęzie, które symbolizują to, że poprzez cierpienie człowiek dochodzi do chwały zwycięstwa. To pokazuje, że te rzeczywistości się nieustannie splatają i są ze sobą powiązane – wyjaśnia franciszkanin br. Jan Pawlik. Duże znaczenie w tegorocznej aranżacji grobu stanowią kolory. Pojawia się także kolor żółty, który jest wkomponowany w biały materiał i ukazuje drogę wyjścia z otchłani do życia. W centrum na białym płótnie ustawiona została monstrancja.

– Poprzez kontemplację tego wydarzenia i poprzez tę dekorację, która ma się skupiać na Jezusie w Najświętszym Sakramencie, chciałem, aby ten wystrój powodował moment refleksji, modlitwy i odkrywania tego, co każdemu Chrystus chce powiedzieć. Zrezygnowaliśmy w tym roku z napisów, aby nic nie sugerować, aby to było dla każdego osobiste spotkanie z Bogiem i wsłuchanie się w to, co Bóg chce każdemu powiedzieć – podkreśla br. Pawlik.

Z kolei w Kolegiacie św. Anny Grób Pański nawiązuje do obchodzonej w tym roku 30. rocznicy śmierci Sługi Bożego bp. Jana Pietraszki, którego grób znajduje się w tej świątyni. Myślą przewodnią stały się słowa biskupa z kazania, którego nie zdążył dokończyć: „Cierpienie jest najtrudniejszą i najbardziej tajemniczą sprawą towarzyszącą życiu człowieka. Człowiek nie może znaleźć rozwiązania zadowalającego. Chrystus to rozwiązanie znalazł, ale nie przez to, że wytłumaczył i uzasadnił, nie przez to, że rozwiązał zagadkę, ale przez to, że je wziął na siebie”. – W tym roku ustawiony został ogromny krzyż, ponieważ właśnie on jest odpowiedzią na zagadkę cierpienia. Krzyż jest ogromny, bo ogromne są nasze grzechy i pokazuje jaka jest Boża reakcja na grzech, to krzyż stanowi odpowiedź na wszystkie nasze lęki – wyjaśnia ks. Tadeusz Panuś, proboszcz parafii św. Anny.

Drugim elementem aranżacji grobu jest szara droga, na której są odbite ślady stóp, prowadzące do krzyża oraz biała, czysta droga, która wiedzie od niego. Po bokach ustawione zostały także kwiaty, a w centrum Najświętszy Sakrament.

Z kolei w kościele Przemienienia Pańskiego przy ul. Pijarskiej Grób Pański przypomina o jubileuszu stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości.

– Odwiedzanie Grobów Pańskich jest dla mnie już wielkosobotnią tradycją, uważam, że to też po prostu jedna z najważniejszych polskich tradycji religijnych. Chcę w ten sposób wspominać śmierć Jezusa Chrystusa. Dziś Grób Pański stanowi najważniejsze miejsce w każdej świątyni – mówiła KAI Elżbieta Bojańczyk, która modliła się przy Grobie Pańskim w kolegiacie św. Anny.

– Wykorzystuję ten czas na modlitwę, rozważanie tajemnicy śmierci i zmartwychwstania, ale także na bardziej przyziemne refleksje, gdyż niektóre groby nawiązują do obecnych czasów i ważnych spraw dla Polski, nad którymi warto się zatrzymać– podkreśliła.

Groby Pańskie w wielu krakowskich świątyniach będzie można oglądać jeszcze przez kilka dni po świętach Wielkiej Nocy.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku

Przeczytaj także

01 kwietnia 2018 19:03

"Urbi et Orbi" - Franciszek apeluje o pokój

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.