Drukuj Powrót do artykułu

Kraków: zakończono konserwację polichromii w krypcie kościoła oo. Pijarów

18 grudnia 2019 | 18:16 | md | Kraków Ⓒ Ⓟ

XVIII-wieczne polichromie w krypcie kościoła oo. Pijarów w Krakowie odzyskały dawny blask. Efekty prac konserwatorów będzie można oglądać od nowego roku.

Malowidła przedstawiające sceny męki Chrystusa od 150 lat były niewidoczne, zasłonięte tynkami. Pijarzy już 6 lat temu wiedzieli, że w krypcie znajdują się polichromie. – Trudno było wtedy ocenić ich rozmiar i wartość artystyczną – mówił o. Józef Tarnawski SP, który jest koordynatorem projektu rewaloryzacji polichromii z ramienia Polskiej Prowincji Zakonu Pijarów.

Konserwatorzy odsłonili i zrekonstruowali barokowe dekoracje ścienne. Przedstawiają one tajemnice bolesne Różańca. Poza tym jest jeszcze szóste malowidło, przedstawiające „Opłakiwanie” z Matką Bożą, przeszytą mieczem boleści. Ich autorem był znany w XVIII wieku autor polichromii Andrzej Radwański. Wiele jego dzieł uległo zniszczeniu w czasie wielkiego pożaru Krakowa, a inne zostały zasłonięte lub zastąpione nowymi.

Jak mówiła konserwator dzieł sztuki Eliza Buszko, odsłanianie polichromii i ich odczytywanie były ogromnym wyzwaniem. – Było wiele znaków zapytania, a na koniec wszystko złożyło się w bardzo harmonijną całość – oceniła.

Krypta kościoła oo. Pijarów pełniła niegdyś funkcje sakralne. Była konsekrowana w 1733 r. jako kaplica z ołtarzem Uwięzienie Pana Jezusa, który się nie zachował. Centralną część krypty zajmują Święte Schody, które są kopią schodów, po których Chrystus w Jerozolimie szedł przed sąd Piłata. U szczytu znajdował się ołtarz, a pod schodami – Grób Pański.

W trakcie prac odkryto katakumby, w których zachowało się kilkadziesiąt pochówków, a w stopniach schodów 59 niewielkich nisz, w których złożone zostały relikwie męczenników i Krzyża Świętego. Zostały one wyjęte i zabezpieczone. Nie ma jeszcze decyzji, gdzie zostaną umieszczone, choć wiadomo, że wrócą do krypty.

W krypcie nadal będą organizowane wydarzenia religijne i kulturalne.

Prace były finansowane ze środków UE, SKOZK i z pieniędzy własnych zakonu. Kosztowały ok. 16 mln zł, z czego 13,5 mln to dotacja z UE, a ponad 2 mln zł pochodziły z Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków Krakowa, którym dysponuje SKOZK. Prace trwały od sierpnia 2017 do listopada 2019 r.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.